|
Nu har det hänt igen ... ras i gruvan... LKAB kallar det en seismisk händelse. Strax före åtta skakade hela huset och det hade så gjort i stora delar av stan.  Än vet ingen riktigt var raset skett eller hur omfattande det är. Känns inte alls bra .. förra gången visade mätutrusning vi har ett par meter från dörren, 1,2 på skalan. Det var fyra ggr mer än vid normal sprängning. Kvällens smäll måste varit än högre.
mamamaggan
02-02-2008, 20:39
Men Fy vad otäckt! Så du vet inte än vad det är som hänt?
Solstorm
02-02-2008, 20:40
Det är väl ingen som jobbar i gruvan lördagkväll? Hoppas jag!
Lady Hamilton
02-02-2008, 20:41
Ojdå!  Vad otäckt  Säger de ingenting på radion då? Så ni får veta?
CITAT (mamamaggan @ 02-02-2008, 20:39)  Men Fy vad otäckt! Så du vet inte än vad det är som hänt? Inte mer än att ännu ett ras skett. Ambulanser och räddningstjänst är ditskickade och senaste rapporten säger att det ev kan finnas en lastbil i rasområdet.  Pratade med LKAB vakten, de visste inte heller var raset skett eller hur stort det var. I gruvan jobbas det dygnet runt ... men under normal sprängtid vid 01.20 -tiden på natten är där ingen. Ja tettan ... det är Kiruna. Men visst kan du flytta hit ändå. Välkommen!
men är det kiruna vi pratar om nu, jag som vill flytta dit!
Alexander-VG-zon3
02-02-2008, 20:59
vet nån här ,, var i Sverige som har mest seismiska aktivitet ??
rahmat2
02-02-2008, 21:02
Det var inte bra. Och inte minst med tanke på det att är naturkatastrofer orsakade av människor. Varför görs inget åt? Rahmat
Lady Hamilton
02-02-2008, 21:04
CITAT (flaxss @ 02-02-2008, 20:59)  vet nån här ,, var i Sverige som har mest seismiska aktivitet ?? Nä men jag vet vart den största landhöjningen sker
Alexander-VG-zon3
02-02-2008, 21:15
CITAT (Lady Hamilton @ 02-02-2008, 21:04)  Nä men jag vet vart den största landhöjningen sker  var är det då ?? läste att kosteröarna är aktiva
Dotterns svärfar är nere och guidar räddningstjänsten ... en lastbil med förare ska ha hamnat under raset.  såvitt man vet just nu.
Lady Hamilton
02-02-2008, 21:19
I Högakusten! Där jag bor. Här är landhöjningen 1 cm per år Ingen annanstans är det lika mycket CITAT (Netha @ 02-02-2008, 21:17)  Dotterns svärfar är nere och guidar räddningstjänsten ... en lastbil med förare ska ha hamnat under raset. såvitt man vet just nu. Hoppas Hoppas att det gått bra och bara är materielle skador
ängsvädd
02-02-2008, 21:20
mamamaggan
02-02-2008, 21:20
CITAT (Netha @ 02-02-2008, 21:17)  Dotterns svärfar är nere och guidar räddningstjänsten ... en lastbil med förare ska ha hamnat under raset.  såvitt man vet just nu. Måtte det ha gått bra!
ängsvädd
02-02-2008, 21:23
CITAT (flaxss @ 02-02-2008, 20:59)  vet nån här ,, var i Sverige som har mest seismiska aktivitet ?? Du kan nog få svar av Svenska seismologiska nätet: http://www.teknat.uu.se/forskning/program....104&lang=sv
Är ju inte så länge sedan makens brorsdotterson miste vänster arm och axel ända intill nyckelbenet scrolla en bit ner till Mattias H
mamamaggan
02-02-2008, 21:32
CITAT (Netha @ 02-02-2008, 21:25)  Är ju inte så länge sedan makens brorsdotterson miste vänster arm och axel ända intill nyckelbenet scrolla en bit ner till Mattias HJo jag kommer ihåg det , så tragiskt .
pialotta
02-02-2008, 21:32
men huvva så obehagligt http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1755165.abhåller en tumme att allt har gått bra  bra artikel - hur mår Mattias idag? Tur i oturen att han hunnit gå med i facket, nu får han nog mer hjälp än om han inte varit med
Håller också tummarna för att allt ska ha gått bra . Men ... har i färskt minne då svåger blev svårt skadad vid sprängolycka. Visserligen hände det på 60-talet, men när hans dotterson sedan miste armen ... då börjar man fundera ... till vilket pris?
mamamaggan
02-02-2008, 21:40
Just det , till vilket pris?!!!!!!!!!!
Mattias är en kämpe och optimist. Han mår bra och får så klart all hjälp som man kan tänka sig från LKAB. Men... man är inte hel när man mist en viktig del av sin kropp. Gruvras i Kiruna
ängsvädd
02-02-2008, 22:02
En person saknas sa de på eko-nyheterna
Maggan H
02-02-2008, 22:05
Här är en nyhetskanal som brukar vara snabb: [url="http://www.wighsnews.se"[/url]
CITAT (MimmiH @ 02-02-2008, 22:02)  En person saknas sa de på eko-nyheterna  Så sägs också här i media.
Åh fy så hemskt. Jag förstår hur du kände det när allt skakade till. Tänk de som arbetar i gruvan och alla på utsidan.......de lider alla hemska kval. Vi får bara hoppas att allt slutar väl.
Jag har bara upplevt mindre jordskalv och tyckte det var hemskt när allt darrade i huset.
Usch det är lika jobbigt varje gång... Gubben jobbar ju i Kri-bergsgruvan, och många därifrån har fått jobb i kiruna nu. Bara att hoppas att det går väl...
Vi har ju varit med om riktiga jordskalv som hade sitt centrum ett par mil utanför stan ... då skakade porslin i skåpen mm Men detta som nu skett ett par ggr är ju sååå mycket otäckare, för hela huset skakade och ännu värre ... grannen pratade med sin brorsa som bor i andra ändan av stan ... där hade också hela huset skakat och de var skärrade och dotters svärfar i centrala stan hade känt likadant. Känns som detta ras drabbat större område än någonsin.
Lady Hamilton
02-02-2008, 22:15
Kl 23 kommer att hållas presskonferens, enl ... ExpressenJa Ladyn .. tycker precis som du att det är sorgligt, skamligt att de ber om bilder från olyckor.
Usch då, hoppas allt går bra till slut  Trots vår moderna tid är det ändå hundratals som dör eller skadas svårt på arbetet varje år
Pirum ... javisst är det så ... men när det händer i ens närhet då hajjar man liksom till lite extra och när man som vi, har varit med om att flera närstående drabbats ... då är man extra känslig.
Saxat fån sr.se På lördagskvällen inträffade det ett ras i LKAB:s gruva i Kiruna och en person saknas. Räddningsstjänsten har vid 22.30-tiden kommit fram till rasområdet och konstaterat att större delen av en lastbil finns under rasmassorna
Hoppas verkligen det är rätt del av lastbilen.
Hörde just att man inte fått kontakt med chauffören
Senaste info i SVT Rapport ... ett hundratal arbetare befann sig under jord då raset inträffade. En person saknas.
Så fruktansvärt tråkigt!  Var det inte bara här om kvällen de pratade på lokalnyheterna om att det var så väldigt många stensläpp, en bumling hade fallit rätt ner på ett lastbilsflak den dan och det var bara ren tur att inte någon träffades den gången.
ängsvädd
03-02-2008, 10:09
Hörde på ekot att en person avlidit  Hans schaktmaskin (tror jag det var) hade begravts i rasmassorna. Fruktansvärt !
Inga från Närke
03-02-2008, 11:13
Hörde på TV4 att det var en 21 åring hade omkommit. Tragiskt. Allt arbete har lagts ner för utredning. Tänker på dig Netha som bor där uppe och alla andra måste vara jobbig och oro även för framtiden.
pialotta
03-02-2008, 11:24
å........... så............... sorgligt.............
sqrulan
03-02-2008, 12:38
 Ja fy så tragiskt,21 år var han visst! Två av mina vänner har dött i gruvor tidigare,fruktansvärt!!!
caprifol
03-02-2008, 16:08
Så sorgligt. Satt och åt middag med bror och svägerska en liten bit utanför centrum när det skalv. De blev vita i ansiktet och sa bara "måtte detta ha gått bra.." Ledsam stämning här idag.
Visst är stämningen dämpad och inte blir det bättre av att högsta hönset i LKAB i nyhetssändningar börjar räkna upp statistik och skryta över hur bra de ligger till jämfört med övrig industri i Sverige.  Inte ett officiellt beklagande till anhöriga till omkomne 21-åringen.  Caprice ... var du i Lompis? Här skakade det rejält, mycket värre än i sept och ändå gav det raset utslag på 1,2 i mätaren i trapphuset.
Hannele
03-02-2008, 22:54
CITAT (Netha @ 03-02-2008, 22:51)  LKAB i nyhetssändningar börjar räkna upp statistik och skryta över hur bra de ligger till jämfört med övrig industri i Sverige.  Inte ett officiellt beklagande till anhöriga till omkomne 21-åringen.  Jo, det sa VD och inget skryt, sa att produktionen gått ner 30% förra året.
CITAT (Hannele @ 03-02-2008, 22:54)  Jo, det sa VD och inget skryt, sa att produktionen gått ner 30% förra året. Nämen snälla du ... inte har produktionen gått ner 30% Det var olyckorna som hade minskat med 30%.
netaave
04-02-2008, 14:18
CITAT (Netha @ 03-02-2008, 22:51)  Visst är stämningen dämpad och inte blir det bättre av att högsta hönset i LKAB i nyhetssändningar börjar räkna upp statistik och skryta över hur bra de ligger till jämfört med övrig industri i Sverige.  Inte ett officiellt beklagande till anhöriga till omkomne 21-åringen.  Caprice ... var du i Lompis? Här skakade det rejält, mycket värre än i sept och ändå gav det raset utslag på 1,2 i mätaren i trapphuset. Reagerade också över hur han uttalat sig i någon tidning, minns inte vilken. "Visst är olyckor tragiska när dom inträffar men dom blir iaf färre" Va bra då men.... Ska inte en persom i hans ställning sträva efter 0-tolerans Inte en rad där heller av empati mort dom drabbade. Läste också att dom anställda märkt av förändringar i berget och påtalat detta utan resultat.... Tycker VD borde avgå....
caprifol
04-02-2008, 15:36
felciterat
caprifol
04-02-2008, 15:42
CITAT (Netha @ 03-02-2008, 22:51)  Caprice ... var du i Lompis? Här skakade det rejält, mycket värre än i sept och ändå gav det raset utslag på 1,2 i mätaren i trapphuset. Antar att du frågar mig, caprifol?! Nej, jag var inte i Lompis utan på Hj Lbvägen - en bit upp mot Matto från sta'n räknat. Själv upplevde jag inte skalvet så kraftigt. Det kändes som när tunnebanetåget passerar under fötterna på en på vissa ställen här i sta'n. Men min bror reagerade omedelbart med att något var på tok och kastade sig på telefonen. Det är så hemskt tragiskt!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|