Full version: Hela huset skakade
Sidor: 1, 2
Netha
Nu har det hänt igen ... ras i gruvan... LKAB kallar det en seismisk händelse.
Strax före åtta skakade hela huset och det hade så gjort i stora delar av stan. sad.gif

Än vet ingen riktigt var raset skett eller hur omfattande det är.
Känns inte alls bra .. förra gången visade mätutrusning vi har ett par meter från dörren, 1,2 på skalan.
Det var fyra ggr mer än vid normal sprängning. Kvällens smäll måste varit än högre.
mamamaggan
Men Fy vad otäckt! Så du vet inte än vad det är som hänt?
Solstorm
Det är väl ingen som jobbar i gruvan lördagkväll? Hoppas jag!
Lady Hamilton
Ojdå! crying.gif Vad otäckt -fear-.gif Säger de ingenting på radion då? Så ni får veta? sos.gif
Netha
CITAT (mamamaggan @ 02-02-2008, 20:39) *
Men Fy vad otäckt! Så du vet inte än vad det är som hänt?

Inte mer än att ännu ett ras skett.
Ambulanser och räddningstjänst är ditskickade och senaste rapporten säger att det ev kan finnas en lastbil i rasområdet. sad.gif
Pratade med LKAB vakten, de visste inte heller var raset skett eller hur stort det var.

I gruvan jobbas det dygnet runt ... men under normal sprängtid vid 01.20 -tiden på natten är där ingen.

Ja tettan ... det är Kiruna. Men visst kan du flytta hit ändå.
Välkommen! smile.gif
tettan
men är det kiruna vi pratar om nu, jag som vill flytta dit!
Alexander-VG-zon3
vet nån här ,, var i Sverige som har mest seismiska aktivitet ??
rahmat2
Det var inte bra. Och inte minst med tanke på det att är naturkatastrofer orsakade av människor. Varför görs inget åt?
Rahmat
Lady Hamilton
CITAT (flaxss @ 02-02-2008, 20:59) *

Nä men jag vet vart den största landhöjningen sker tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 02-02-2008, 21:04) *
Nä men jag vet vart den största landhöjningen sker tummenupp.gif

var är det då ??

läste att kosteröarna är aktiva
Netha
Dotterns svärfar är nere och guidar räddningstjänsten ... en lastbil med förare ska ha hamnat under raset. sad.gif
såvitt man vet just nu.
Lady Hamilton
I Högakusten! Där jag bor. Här är landhöjningen 1 cm per år Ingen annanstans är det lika mycket

CITAT (Netha @ 02-02-2008, 21:17) *
Dotterns svärfar är nere och guidar räddningstjänsten ... en lastbil med förare ska ha hamnat under raset. sad.gif
såvitt man vet just nu.

Hoppas Hoppas att det gått bra och bara är materielle skador
ängsvädd
Stockholm hade ett jordskalv i maj 2006:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6
mamamaggan
CITAT (Netha @ 02-02-2008, 21:17) *
såvitt man vet just nu.

Måtte det ha gått bra!
ängsvädd
CITAT (flaxss @ 02-02-2008, 20:59) *

Du kan nog få svar av Svenska seismologiska nätet:

http://www.teknat.uu.se/forskning/program....104&lang=sv
Netha
Är ju inte så länge sedan makens brorsdotterson miste vänster arm och axel ända intill nyckelbenet
scrolla en bit ner till Mattias H
mamamaggan
CITAT (Netha @ 02-02-2008, 21:25) *
Är ju inte så länge sedan makens brorsdotterson miste vänster arm och axel ända intill nyckelbenet
scrolla en bit ner till Mattias H

Jo jag kommer ihåg det , så tragiskt .
pialotta
men huvva så obehagligt
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1755165.ab
håller en tumme att allt har gått bra sweatingbullets.gif

bra artikel - hur mår Mattias idag? Tur i oturen att han hunnit gå med i facket, nu får han nog mer hjälp än om han inte varit med
Netha
Håller också tummarna för att allt ska ha gått bra .
Men ... har i färskt minne då svåger blev svårt skadad vid sprängolycka.
Visserligen hände det på 60-talet, men när hans dotterson sedan miste armen ...
då börjar man fundera ... till vilket pris?sad.gif
mamamaggan
Just det , till vilket pris?!!!!!!!!!!
Netha
Mattias är en kämpe och optimist. Han mår bra och får så klart all hjälp som man kan tänka sig från LKAB.
Men... man är inte hel när man mist en viktig del av sin kropp.

Gruvras i Kiruna
ängsvädd
En person saknas sa de på eko-nyheterna sad.gif
Maggan H
Här är en nyhetskanal som brukar vara snabb: [url="http://www.wighsnews.se"[/url]
Netha
CITAT (MimmiH @ 02-02-2008, 22:02) *
En person saknas sa de på eko-nyheterna sad.gif

Så sägs också här i media. sad.gif
Alba
Åh fy så hemskt. Jag förstår hur du kände det när allt skakade till.
Tänk de som arbetar i gruvan och alla på utsidan.......de lider alla hemska kval.
Vi får bara hoppas att allt slutar väl.

Jag har bara upplevt mindre jordskalv och tyckte det var hemskt när allt darrade i huset.
Tosan
Usch det är lika jobbigt varje gång... Gubben jobbar ju i Kri-bergsgruvan, och många därifrån har fått jobb i kiruna nu. Bara att hoppas att det går väl...
Netha
Vi har ju varit med om riktiga jordskalv som hade sitt centrum ett par mil utanför stan ... då skakade porslin i skåpen mm
Men detta som nu skett ett par ggr är ju sååå mycket otäckare, för hela huset skakade
och ännu värre ... grannen pratade med sin brorsa som bor i andra ändan av stan ...
där hade också hela huset skakat och de var skärrade och dotters svärfar i centrala stan hade känt likadant.

Känns som detta ras drabbat större område än någonsin. sad.gif
Lady Hamilton
Blir RASANDE på Aftonbladet ranting.gif (m.fl. nyhets tidningar) Brevid rapporten om olyckan står det " vet du något om olyckan? skicka MMS (=bilder) De vill alltså BELÖNA andra människor om de visar upp ANDRAS olyckor ranting.gif ranting.gif angry.gif
Netha
Kl 23 kommer att hållas presskonferens, enl ... Expressen

Ja Ladyn .. tycker precis som du att det är sorgligt, skamligt att de ber om bilder från olyckor. sad.gif
Pirum
Usch då, hoppas allt går bra till slut sad.gif Trots vår moderna tid är det ändå hundratals som dör eller skadas svårt på arbetet varje år sad.gif
Netha
Pirum ... javisst är det så ... men när det händer i ens närhet då hajjar man liksom till lite extra
och när man som vi, har varit med om att flera närstående drabbats ... då är man extra känslig.sad.gif
Netha
Saxat fån sr.se

På lördagskvällen inträffade det ett ras i LKAB:s gruva i Kiruna och en person saknas. Räddningsstjänsten har vid 22.30-tiden kommit fram till rasområdet och konstaterat att större delen av en lastbil finns under rasmassorna sad.gif
Tosan
Hoppas verkligen det är rätt del av lastbilen. sad.gif
Netha
Hörde just att man inte fått kontakt med chauffören sad.gif
Tosan
sad.gif
Netha
Senaste info i SVT Rapport ... ett hundratal arbetare befann sig under jord då raset inträffade.
En person saknas.
Betty
Så fruktansvärt tråkigt! sad.gif Var det inte bara här om kvällen de pratade på lokalnyheterna om att det var så väldigt många stensläpp, en bumling hade fallit rätt ner på ett lastbilsflak den dan och det var bara ren tur att inte någon träffades den gången.
ängsvädd
Hörde på ekot att en person avlidit sad.gif Hans schaktmaskin (tror jag det var) hade begravts i rasmassorna. Fruktansvärt !
Inga från Närke
Hörde på TV4 att det var en 21 åring hade omkommit. Tragiskt. Allt arbete har lagts ner för utredning. Tänker på dig Netha som bor där uppe och alla andra måste vara jobbig och oro även för framtiden.
pialotta
å........... så............... sorgligt.............
pejori
verkligen tragiskt
sqrulan
-cry-.gif Ja fy så tragiskt,21 år var han visst! Två av mina vänner har dött i gruvor tidigare,fruktansvärt!!! sad.gif
Tosan
sad.gif
caprifol
Så sorgligt. Satt och åt middag med bror och svägerska en liten bit utanför centrum när det skalv. De blev vita i ansiktet och sa bara "måtte detta ha gått bra.." Ledsam stämning här idag.
Netha
Visst är stämningen dämpad och inte blir det bättre av att högsta hönset i LKAB i nyhetssändningar
börjar räkna upp statistik och skryta över hur bra de ligger till jämfört med övrig industri i Sverige. sad.gif

Inte ett officiellt beklagande till anhöriga till omkomne 21-åringen. sad.gif

Caprice ... var du i Lompis?
Här skakade det rejält, mycket värre än i sept och ändå gav det raset utslag på 1,2 i mätaren i trapphuset.
Hannele
CITAT (Netha @ 03-02-2008, 22:51) *
LKAB i nyhetssändningar börjar räkna upp statistik och skryta över hur bra de ligger till jämfört med övrig industri i Sverige. sad.gif

Jo, det sa VD och inget skryt, sa att produktionen gått ner 30% förra året.
Netha
CITAT (Hannele @ 03-02-2008, 22:54) *
Jo, det sa VD och inget skryt, sa att produktionen gått ner 30% förra året.

Nämen snälla du ... inte har produktionen gått ner 30% no.gif
Det var olyckorna som hade minskat med 30%.
netaave
Visst är stämningen dämpad och inte blir det bättre av att högsta hönset i LKAB i nyhetssändningar
börjar räkna upp statistik och skryta över hur bra de ligger till jämfört med övrig industri i Sverige. sad.gif

Här skakade det rejält, mycket värre än i sept och ändå gav det raset utslag på 1,2 i mätaren i trapphuset.

Reagerade också över hur han uttalat sig i någon tidning, minns inte vilken.

"Visst är olyckor tragiska när dom inträffar men dom blir iaf färre"
Va bra då men.... Ska inte en persom i hans ställning sträva efter 0-tolerans
Inte en rad där heller av empati mort dom drabbade.

Läste också att dom anställda märkt av förändringar i berget och påtalat detta utan resultat....
Tycker VD borde avgå....
caprifol
felciterat
caprifol

Antar att du frågar mig, caprifol?! Nej, jag var inte i Lompis utan på Hj Lbvägen - en bit upp mot Matto från sta'n räknat. Själv upplevde jag inte skalvet så kraftigt. Det kändes som när tunnebanetåget passerar under fötterna på en på vissa ställen här i sta'n. Men min bror reagerade omedelbart med att något var på tok och kastade sig på telefonen. Det är så hemskt tragiskt!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon