Full version: Fastlagsbullar
Eva i Skåne
Vetebullar till fastlagsbullar

100g smör eller margarin
3dl mjölk
75g jäst (1½pkt)
½ tsk salt
1dl socker
1 ägg
½ tsk hjorthornssalt
½-1 tsk kardemumma (kan uteslutas)
9-10dl vetemjöl

Smält smöret. Häll i mjölken. Värm till fingervärme, 37grader. Smula ned jästen i vätskan och rör om så att jästen löser sig. Rör i salt, socker och ägg. Blanda hjorthornsaltet med mjölet. Tillsätt mjölblandningen. Avvakta med en deciliter mjöl och använd den bara om degen känns för lös. Arbeta degen så den blir blank och smidig. Den ska släppa bunkens kanter.
Låt degen jäsa i 10 minuter under duk.
Ta upp degen ur bunken och arbeta den jämn. Dela i 20 bitar och rulla till runda bullar. Lägg på plåt och låt jäsa under bakduk i 45 min.
Grädda i ugnens mitt i 250 grader. 5-10 min.
Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

Det är extra viktigt att följa jästiderna i detta recept med hjorthornsalt, annars kan bullarna få en oönskad bismak.

Detta recept har jag tagit från tidningen Land för ca 15-20 år sedan. Där var det i repris i flera år, alltså populära.
Själv skulle jag inte ge mig på att baka just fastlagsbullar efter något annat recept. Det är kanonbra. Prova själv!
bear
Stort tack för receptet!

Har pratat med och delegerat till henne jag har möblerna ihop med skall prövas snarast.
Eva i Skåne
Hör du du nono.gif Får man uttrycka sig så? rtfm.gif naughty.gif

Efter ett sådant uttalande tycker jag åtminstone att du ska diska flirting.gif
Och kanske kan du vispa grädden också rolleyes.gif
I alla fall hjälpa till att äta upp giggle.gif

Hoppas ni blir nöjda och att du förstår att jag skojar med dig
bear
CITAT (Eva i Skåne @ 04-02-2008, 18:46) *
Hör du du nono.gif Får man uttrycka sig så? rtfm.gif naughty.gif
Efter ett sådant uttalande tycker jag åtminstone att du ska diska flirting.gif
Och kanske kan du vispa grädden också rolleyes.gif
I alla fall hjälpa till att äta upp giggle.gif
Hoppas ni blir nöjda och att du förstår att jag skojar med dig

Ingen fara som tur är, stor skillnad på mitt talspråk och mitt skrivspråk..............vi har 2 skift i köket.......vi gör det vi är bäst på!
Myosotis
Här kommer som lovat mitt favoritrecept på fastlagsbullar. På köpta dito lägger de ibland bara en tunn skiva mandelmassa den uppskurna bullen, det är väl därför de brukar kännas så torra. Gör så här med fyllningen, de blir garanterat saftiga!

Fastlagsbullar

100g smör
2½dl mjölk
½ paket jäst
¾dl socker
1 ägg
8–9dl mjöl
1 tsk kardemumma (kan uteslutas)

Fyllning:
200 g mandelmassa
inkråmet från bullarna +
1-2 dl mjölk

1 dl grädde
florsocker

Smula ner jästen i en skål och strö lite socker över.
Smält smöret, häll i mjölken och ljumma till fingervärme. Lös upp jästen i detta. Blanda med ägg och mjöl samt evt. kardemumma. Arbeta degen kraftigt, ca. 10 min. för hand, och låt sen jäsa i ca. 40 min.
Värm ugnen till 225° C.
Knåda degen lite, bara tills luftbubblorna försvunnit. Dela i 12 – 20 delar och forma till runda släta bullar. Jäs dem på plåten i 20-30 min. Pensla med äggula som vispats ihop med lite mjölk.
Grädda mitt i ugnen i 8-11 min.

När de kallnat: Skär av ett litet lock i varje bulle. Gröp ur inkråmet i bullarna, lättast med en liten gaffel, blanda med riven mandelmassa och ca. 1 dl mjölk (ta lite i taget!). Fyll blandningen i bullarna. Garnera med vispad grädde, sätt tillbaks locken och sikta över florsocker.

Tips: Jag brukar göra 30-32 pyttesmå istället, folk blir lika förtjusta över minivarianten varje gång. Det är helt okej att äta 2 eller 3 av dessa... Gräddas i 5-7 min. i 250°.
Ett tips till: man kan förbereda och frysa in. Skär av locken, fyll, lägg tillbaks locken och frys in. Sen är det bara att ta fram och garnera med grädde och florsocker! Tinar snabbare om de är små!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon