|
Full version: Presentation
Jaha, då har den dagen kommit då jag måste inse fakta. Jag är en rosdåre mitt ute i rosträsket. Än så länge en rookie, men med ert benägna bistånd kan jag säkert blomma ut och bli en fullblodsrosdåre, eller? Årets säsong blir min 7:e som rosdåre, men jag skyndar långsamt. Har väl inte kommit upp i mer än en 30-40 rosor i trädgården, ...än. Det är mer teori & planering än plantering, men å andra sidan tycker jag sådant är kul. Det blev lite kort kanske, men jag återkommer senare.
noranettan
06-02-2008, 19:16
Det är första steget - att medge att man är en rosdåre. Sen är det aldrig mängden rosor som avgör hur dåraktig man är (jo, kanske i andras ögon). När man väl kommit ut och bekänt sig som rosdåre, då börjar det fantastiska livet i rosvänners sällskap, IRL eller virtuellt. Man lär sig ganska snart var de bästa rosfirmorna finns, i Sverige och i världen, och vilka som har internethandel (behövs vintertid). Vilka de bästa rosböckerna är och var de finns till salu förmånligt. Alla rosdårar hjälper mer än gärna varandra med allehanda uppgifter som gör att man sjunker djupare. Och det är ljuvligt hela vägen ner. Berätta gärna lite mer.
mamamaggan
06-02-2008, 19:58
Välkommen till Odla ! Så härligt att det blir fler som njuter av rosträsket!
Välkommen Stiffe  jag tänkte vara ofin och fråga om du var man eller kvinna men så tittade jag i din profil, man var det. Vi hoppas vi kan fresta till fler rosköp. Din Rhapsody in Blue var ju rena klätterrosen, den var snygg. Jo du skriver i ett annat inlägg att du planterade 450 Hansa plantor till en 150 m lång häck, berätta hur du fick ner alla dessa plantor, grävde hela släkten, det blev jag nyfiken på. ( Har själv 1 Hansa )
Christina i Taxinge~
06-02-2008, 21:25
Välkommen hit! Vilken fantastisk Rhapsody in Blue du har i albumet! Hur hög är den? Hur gammal? Blommar den sådär bra varje sommar? Bara liiiite avis.......
Nybörjar-Linda
06-02-2008, 21:31
Välkommen till Odla! Om du med 30-40 rosor är en rookie så är jag nog en rostok-wannabe /Linda med hittills 8 rosor... men storslagna planer
AnnammA
07-02-2008, 09:40
Välkommen till Odla och till rosträsket!!! Givetvis måste jag också gå in och kolla på din Rhapsody...Köpte själv en sådan i fjol från Odla, så den är jag nyfiken på.
Mia, zon 3
07-02-2008, 13:32
Ja, väldigt välkommen! Som du redan märkt så är det längre och längre ned i träsket (enkel biljett) när man kommer in här...!
Hej, hej och tack, tack! Rhapsodyn, ja. Den förtjänsten får frugan ta på sig. Det var hon som tjatade sig till just den. Hon älskar blått... Vi köpte den på Cedergrens 2004. Vill minnas att den var vald till typ Englands bästa/populäraste ros 2003. Så den var precis nyintroducerad i Sverige. Det är en klätterros, en "mini"-klättrare, härdig till zon 3 tror jag och estimerad höjd var nog 1,5-2m vill jag minnas att Krister sa. Den var uppe vid taket redan sommaren 2006, (strax över 2m), men den står nog bra mot stallväggen i sydväst. Den remonterar, är rikblommig, och doftar härligt. Den har dessutom ett varierande färgspel på blommorna beroende på ålder och väder, (precis som på de gammaldags rosorna). Den har hittills aldrig varit drabbad av någon sjukdom (peppar, peppar), och den har hittills blommat bra varje sommar. Kan rekommenderas om man vill ha en lagom och behändig klättrare. Hansahäcken får jag återkomma till. Den var/är ett helt projekt, och ja det var ett mycket styvt jobb att få ner den. PS Hade Stiffemannen varit bättre? Tydligare måhända, men längre att knappa in. Stefan hade varit väldigt korrekt och bra, men jag är ju inte precis ensam om det namnet..., och alltså krävs lite kreativitet för "user name". (Stiffe brukar oftast vara upptaget det också). /Stefan alias Steffe alias Stiffe alias Stiffemannen
Nej, Stiffe signaturen är så bra så, det var bara jag som fladdrade iväg. Det här med att Rhapsody in Blue kan bli så hög förvånade mig, du har väl bra läge där fin jord och en bra zon, min blir ca 1.20 - 1.5 m i zon 3 - 4 och jag har snurrat in min i vinterväv om vintern. Jag är väldigt glad i rosen och har nu 4 st i olika lägen, det är möjligt den är tuffare än man tror, men den är ännu för ny för att ha hunnit bli testad runt om i landet. Ska bli roligt få höra om din Hansahäck, det ser vi rosvänner fram emot.  Rhapsody in blue, blir nog aldrig mer än en buske här, denna tre år. Har planterat 2 st mot en vägg i höstas ev. blir dom högre ?
ewa zon 3
08-02-2008, 18:40
Välkommen till Odlas rosträsk Stiffe! /Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|