Sidor: 1, 2
Fågelvägen
Är det alltså ingen som har hittat den nya SPRÅKTIDNINGEN som jag skrev om på sidan 2 i denhär tråden? unsure.gif
Där finns just den sortens diskussioner och svar på frågor som det har handlat om här!
Myosotis
"Amerikansk bulldog hane på 15 veckor söker seriös halv fodervärd vit med liten fläck på på ryggen..." (blocket.se)
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 09-02-2008, 16:12) *
"Amerikansk bulldog hane på 15 veckor söker seriös halv fodervärd vit med liten fläck på på ryggen..." (blocket.se)

rotfl.gif kanske inte blir så lätt att hitta den värden... blink.gif
Mollis
Det är så kul med språk och ord..och hur man själv tycker att något ska formuleras ...jag är korsordskonstruktör och får ofta feedback från korrekturläsaren om att det är si och så med associationfaktorn, den får inte vara för snäv (vilket jag själv gillar när jag löser korsord) Ju mer långsökt men ändå möjlig att finna tycker jag att att lösningen ska vara.

//Mollis
Pirum
CITAT (Fågelvägen @ 09-02-2008, 15:36) *
Är det alltså ingen som har hittat den nya SPRÅKTIDNINGEN som jag skrev om på sidan 2 i denhär tråden? unsure.gif
Där finns just den sortens diskussioner och svar på frågor som det har handlat om här!

Jag har beställt en provprenumeration på fanskapet, tyckte lösnumren var för dyra. Har oerhört svårt att betala över 50kr för en tidning, och den här verkar kosta mer än så.

Språk är kul, det är ju klar skillnad på "alltför", "allt för" och "allt för". Skillnaden mellan de två senare är alltså "jag gör allt för konsten" och "han är allt för konstig"...ok, kanske lite mer talspråkligt.

Många ord KAN särskrivas, även om det kanske inte är i den formen de oftast används. Sär skrivning är inte samma sak som särskrivning som sagt, även om särskrivning är sär skrivning. Dessutom kan man ibland använda särskrivningar för att vara lite mer tydlig. Nu kommer jag ju inte ihåg några bra exempel, även om jag läste om det för bara några veckor sedan, men en "väl skriven bok" kan man ju exempelvis säga.
freddie
Jag håller med rtfm.gif om ur sprungs å sikten från LadyG ...... smile.gif
Lilla Birka
CITAT (Fågelvägen @ 09-02-2008, 15:36) *

Jodå, jag har fått den i brevlådan eftersom jag hade prenumererat på föregångaren. Har också fått ett specialerbjudande för ett år så jag fortsatte. Bra och läsvärd tidning!
Margaretha
Vi har den också. Det är intressant att läsa om sådana frågor!
storm
CITAT (Myosotis @ 09-02-2008, 16:12) *

Eller en kul annons för längesen.
Till salu:Bulldog ung hanne 2år ,tillgiven och äter allt älskar barn.
Gita
Jag jobbade under några år med personalrekrytering och det fick mig att inse, fördomsfullt kanske, att ett bra språk är väldigt viktigt. Ansökningar med dåligt språk, felstavningar eller gramatiska grodor , som att blanda ihop dem och de m.m, sorterades bort omgående. Kanske är det fel att bedömma människor efter deras språk, men så gör man nästan alltid.
Gita
Berith
CITAT (Gita @ 10-02-2008, 00:20) *
Jag jobbade under några år med personalrekrytering och det fick mig att inse, fördomsfullt kanske, att ett bra språk är väldigt viktigt. Ansökningar med dåligt språk, felstavningar eller gramatiska grodor , som att blanda ihop dem och de m.m, sorterades bort omgående. Kanske är det fel att bedömma människor efter deras språk, men så gör man nästan alltid.
Gita

Gramatiska - stavas grammatiska!
Bedömma - stavas bedöma!

giggle.gif Sorry, Gita men jag kunde inte låta bli. kompiskram.gif

Måtte jag nu inte cykla helt fel... unsure.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 10-02-2008, 07:44) *
Bedömma - stavas bedöma!

whist.gif
Gita
CITAT (Berith @ 10-02-2008, 07:44) *
Bedömma - stavas bedöma!

Alldeles rätt har du, och man skall nog låta bli att sticka ut hakan sena nätter efter en massa bubbeldricka!
Sakinnehållet står jag för, dock inte stavningen.
Gita
Berith
CITAT (Gita @ 10-02-2008, 10:49) *
Alldeles rätt har du, och man skall nog låta bli att sticka ut hakan sena nätter efter en massa bubbeldricka!
Sakinnehållet står jag för, dock inte stavningen.
Gita

Det var ju ändå rätt antal M - totalt. rolleyes.gif
Inga från Närke
Här kommer adressen nätet:
http://www.spraktidningen.se/

Såg i torsdagens Aftonblad sid. 18 där det handlade om en man som kört utan körkort och rammade en barnvagn. Under bilden stod det så här:
Citerar: "JAG BARA SKREK" Tre månader gamla Max var ute och gick med sin mamma. Helt plötsligt kom mannen snabbt körandes på den trånga gatan och körde rätt in i barnvagnen.

Visserligen är jag närking och stavar många gånger som jag pratar så man kanske ska skriva så här, men det kan ju tolka som att Max är en duktig 3 mån. baby som kan gå ut med sin mamma eller?
Farbror Blå
Häst skjuts på torget idag
Barn halva priset
Bee
CITAT (Farbror Blå @ 15-02-2008, 17:50) *
Häst skjuts på torget idag
Barn halva priset

Yes box I love it!!!!

//Bee, mångårig prenumerant (den kan ni fundera på!) på tidningen Språkvård, numera Språktidníngen
SannaLasso
Nog heter det " i alla fall" och inte "iallafall"?

Och nog heter det "alltför" istället för "allt för" om man med "alltför" menar en kvantitativ bedömning av något, t.ex alltför stor, alltför liten etc. Man kan prova med att byta ut "alltför" mot "alldeles för". Går det lika bra att skriva/säga "alldeles för" stor, liten etc. så är det också rätt att skriva/säga "alltför".

Man kan särskriva ordet också men då blir det en lite annan betydelse, te.x "Jag kan göra allt för dig". Man säger ju inte: "Jag kan göra alltför dig".
Man kan också säga: "Jag kan göra allt för dig men det är ändå alltför lite." smile.gif

Jag har särskilt svårt med vissa ord, bl.a. "annan stans" som jag aldrig kommer ihåg om det skall skrivas så eller om det skall skrivas ihop till "annanstans". Jag tror att det skall särskrivas men har förmodligen fel i det. Hur skall det vara?
SannaLasso
CITAT (Inga från Närke @ 15-02-2008, 16:52) *
Här kommer adressen nätet:
http://www.spraktidningen.se/

Såg i torsdagens Aftonblad sid. 18 där det handlade om en man som kört utan körkort och rammade en barnvagn. Under bilden stod det så här:
Citerar: "JAG BARA SKREK" Tre månader gamla Max var ute och gick med sin mamma. Helt plötsligt kom mannen snabbt körandes på den trånga gatan och körde rätt in i barnvagnen.

Visserligen är jag närking och stavar många gånger som jag pratar så man kanske ska skriva så här, men det kan ju tolka som att Max är en duktig 3 mån. baby som kan gå ut med sin mamma eller?
Man kan ofta märka om det är unga eller äldre som skriver. Numera ser man ofta syftningsfel och språkfel i t.ex textade TV-program, på sistone även inom svt!

Unga människor tycks numera inte heller veta när det heter de eller dem. Dem skriver oftast fel... Om dem åtminstone skrev talspråk så det blev "dom" istället så skulle dem skriva rätt betydligt oftare. whistling.gif (= det var medveten felskrivning för att visa vad jag menar)

Ofta ser man också numera "det är inte min ensak" när det istället borde stå "det är din ensak" eller "det är inte min sak". Man ser också "dra över en kant" istället för "dra över en kam".

Ett annat vanligt fel är att man skriver "Vart" när det skall vara "Var". Vart bor du? Vart hittade du din snygga kjol?

Vidare stör det mig mycket när översättaren genomgående skriver "du" och "hej" när de textar filmer med handlingen förlagd före 1960-talet. Det var ju först i mitten/slutet av 1960-talet som man började dua varandra hursomhelst. Innan dess var det "ni" eller titel som gällde. Ingen sa "du" till en överordnad, man sa inte du till lärare osv. Men det gjorde man tydligen enligt många av dagens ofta ganska obildade översättare.
Berith
Tänkte på den här tråden häromdan, när det på nyheterna pratades om lärare och kunskapen hos eleverna. Jag kommer inte ihåg exakt hur (den manliga) reportern sa, men nånting om att "om det fanns mer lärare skulle det också bli mer nånting med/hos eleverna". Han satte alltså ordet mer också framför lärarantalet - och där skulle jag vilja ha fler lärare.
mamamaggan
Irriterar mig också på en hel del som ni tagit upp här men språket har väl alltid förändrat sig genom åren? Det är kanske det som händer nu.

Fast visst är det svårt att inte irritera sig på syftningsfel mm. Ibland får man läsa om texter flera gånger för att förstå vad som menas. Det jag oftast irriterar mig på är avstavningen i tidningar t ex sommarstuga som blir sommars - tuga.
Netha
Är väl ganska vanligt att det sägs t.ex mindre personal i skolorna ...
Undrar hur små? g.gif
Magdis
CITAT (Netha @ 16-02-2008, 12:09) *
Är väl ganska vanligt att det sägs t.ex mindre personal i skolorna ...
Undrar hur små? g.gif

giggle.gif De kanske vill anställa småfolk.
Klart det måste heta "fler lärare"...såvida de inte menar att lärarna som redan finns borde vara "mer lärare", d.v.s mer utbildade då. Men så tror jag inte de menade.
Berith
Neej, det tror inte jag heller att dom menade. yes.gif

Såg en (brittisk) grej på TV nyss, där en pappa förklarade för sina barn att han ville gifta sej med deras mamma. Jag missade hur han sa, jag bara läste den svenska texten (som löd ungefär): "Därför frågar jag er mamma om hon inte vill gifta sej med mej." Ska hon svara Ja på den frågan, eller Nej? g.gif
mamamaggan
CITAT (Berith @ 16-02-2008, 14:39) *
Neej, det tror inte jag heller att dom menade. yes.gif

Såg en (brittisk) grej på TV nyss, där en pappa förklarade för sina barn att han ville gifta sej med deras mamma. Jag missade hur han sa, jag bara läste den svenska texten (som löd ungefär): "Därför frågar jag er mamma om hon inte vill gifta sej med mej." Ska hon svara Ja på den frågan, eller Nej? g.gif

Ja det kan man ju fråga sig! confused.gif
Ralf
Jag retar mig på folks om skriver veckodagar eller måanader med stor bokstav. Och sen har vi massa människor som skriver du och ni med stor bokstav. Allt importregler från utrikiskan......
*Stintan*
Nej Ralf för inte alltför länge sedan var det väldigt oartigt att skriva du och ni med liten bokstav. Man skulle alltså göra det av ren artighet när man skrev till någon och detta är inget nytt påfund.
Lemonne
CITAT (Magdis @ 16-02-2008, 12:25) *
giggle.gif De kanske vill anställa småfolk.
Klart det måste heta "fler lärare"...såvida de inte menar att lärarna som redan finns borde vara "mer lärare", d.v.s mer utbildade då. Men så tror jag inte de menade.

De kanske menade tjockare lärare?
Grå
CITAT (Ralf @ 16-02-2008, 19:21) *
Jag retar mig på folks om skriver veckodagar eller måanader med stor bokstav. Och sen har vi massa människor som skriver du och ni med stor bokstav. Allt importregler från utrikiskan......

Du menar att Du på fullt allvar sitter och retar Dig på folk som talar om vad De ska göra på Fredagar och Lördagar, eller vad De ska hitta på under semestermånaden Juli?

Jag tycker det är fulltständigt självklart att man stavar namn med stor bokstav, och vad är inte Måndag, Tisdag, Onsdag, Torsdag, Fredag, Lördag och Söndag om inte namn på veckodagar? Sedan kan man göra misstag och det slinker med en liten bokstav nu och då, men det är smällar man får ta. Stor bokstav i tilltalsord använder jag när jag skriver formella brev.

Red: Och gällande importregler från utrikiskan, så blir det inte så många ord kvar att använda i svenska språket, om man inte ska anamma dem litegrann..
anna_rispan
Hej! Jag snabbläste lite. Jag tror jag läste nåt om sammanskrivna ord. "De frekventa orden iallafall, iväg och varsin har blivit godkända som alternativ i den senaste upplagan av SAOL 1998" s.111 i boken Språk på väg -om elevers språk och skolans möjligheter 2002. Citatet kommer från en artikel av Katharina Hallencreutz och artikeln heter "Särskrivningar och andra skrivningar - nu och då"

Boken kanske finns på bibblan. Om nu någon skulle bli nyfiken på artikeln.
rahmat2
CITAT (anna_rispan @ 15-03-2008, 17:27) *
Hej! Jag snabbläste lite. Jag tror jag läste nåt om sammanskrivna ord. "De frekventa orden iallafall, iväg och varsin har blivit godkända som alternativ i den senaste upplagan av SAOL 1998" s.111 i boken Språk på väg -om elevers språk och skolans möjligheter 2002. Citatet kommer från en artikel av Katharina Hallencreutz och artikeln heter "Särskrivningar och andra skrivningar - nu och då"

Boken kanske finns på bibblan. Om nu någon skulle bli nyfiken på artikeln.

För att vara på den säkra sidan brukar jag stava alla ord sammanskrivna. Ingen kan anklaga mig för nån särskrivning.
Chamomille
Fick mig ett gott skratt när det låg ett mail från Lindex i inkorgen för några dagar sen "BAD SHORTS REA" giggle.gif
Jösses duh.gif
Myosotis
Hihi, ja man får fundera en stund innan man kommer på vad de menar.
Heda
Jag är verkligen inte någon expert på vårt modersmål, det finns ord som jag aldrig riktigt lyckas lära mig...hur de stavas alltså. Annars tror jag att jag i alla fall (tycker jag nog att man ska skriva) är i övre "medelklassen" när det gäller stavning och grammatik. Hur man skriver när man chattar och smsar är en annan fråga. I sms gäller det ju hela tiden att få med så mycket som möjligt på så få tecken som möjligt och när man chattar ska det gå snabbt.

Min vänsterhand har en benägenhet att vara lite snabbare på tangentbordet, vilket ofta resulterar i att bokstäverna kommer i fel ordning ranting.gif irriterande....men va fanken!

I ett CV däremot är det ju en helt annan femma!! Precis som i TV och tidningar. Håller verkligen med om att språkkvalitén är fallande!!

Det bästa med sådana här diskussioner är ju att man blir uppmärksam! Att man börjar fundera och gnugga fram de kunskaper man, förhoppningsvis, fick i grundskolan!! Jag skulle aldrig klanka ner på någon för att de skrev eller talade illa, kanske för att jag har närstående med läs- och skrivsvårigheter. Att de skriver fel i tidningen däremot, ranting.gif kan domintepratasvenskadomdärjournalisternaeller?!?!?!

//Heda (som säkert har syftningsfel och stavgrodor i alla sina texter på det här forumet) whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon