Mica548
Hur brukar ni göra med era överflödiga plantor? Jag har ju svårt att tro att jag är den enda som inte har förstått principen 'så litet frö = skörda stor planta vad tiden lider', och som det ser ut nu kommer jag att ha i alla fall att ha hur mycket som helst över och jag vägrar bara att kasta bort dem (eftersom jag lagt ner blod,svett och kWh på dem!!! VÄGRAR! om jag så ska gräva upp hela gräsmattan och plantera (100!!!) sommarflox, (otaliga blandade) gräs, (ett antal) palmer, (100!!!) tobaksblomster, (20) Garderer's Delight (tomatplantor) + mkt, mkt mer.....

Vet att jag har läst om växtbytarträffar i övriga landet, men hur är det med oss asfaltsbarn i storsta'n? trostar.gif

Hur funkar träffarna?
Byts det bara, eller säljs/köps det också?
Hur organiseras de?
Hur vet man vad man ska ta?
Var brukar man hålla hus? Hemma hos, eller hos någon trädgårdsförening?

// Många frågor från hon som bunkrat upp med lysrör, såjord, perlit, vermekulit, HB-101, bevattningsmatta, mm mm och håller på att bli helt insnärjd i växter (och pga av alla lysrörs- och fröinköp får suga på plantbrätten och äta havregrynsgröt i väntan på nästa lön, vilket jag självklart är helt ensam om att göra, eller?? confused.gif )
Christer i Falköping
Det brukar gå till så att någon forumist har träffen hemma hos sig. Man tar med sig av sitt överflöd, alla växter brukar gå åt för det man själv kanske tycker är jättevanligt och kanske ointressant att ta med sig, kanske är jätte-eftertraktat hos någon annan. Bytet fungerar olika på olika ställen. I Stockholm är auktionssättet populärt. Någon lyfter upp en växt och den som ropar högst och snabbast får den. Vi som håller till i Västergötland och söderut brukar ha lottningsprincipen. Man gör lika många nummerlappar som det finns folk på träffen. Alla får dra en lapp ur en hatt och den som får nummer ett får välja först. I början får man ta en växt var, men allt efter som tiden går och tröttheten kommer utökas antalet växter man får ta per gång. Det underlättar om då alla växtersom kommit till träffen står samlade på ett ställe. Man behöver inte ha växter med sig om man inga har själv, alla som vill får vara med. Det konstiga är att alla får mer växter med sig hem än de hade med sig dit biggrin.gif Det behöver inte vara bara frösådder, utan har man för mycket av något hemma gräver man upp och tar med det också. Hoppas att jag lyckats förklarar det någorlunda. Förresten, alla tar med sig eget fika, sedan brukar det delas med sig friskt av det till alla som är med.
Christer.
Tullia
Jag bor i södra Stockholm och skulle eventuellt gärna haka på. Kanske kommer jag inte att ha så mycket att dela med mig av dock...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon