Full version: Mina hibiskusar dör!
yvonnef
[attachment=13110:2008_044.jpg]
Hej alla!

Jag behöver hjälp!
Vet att hibiskusarna har en viloperiod och kan tappa blad. MEN, de torkar inne i stammen och ser ut att skrumpna. Jag tänker att när det har nått ända in kommer hela plantan att dö?

[attachment=13111:Hib43.jpg]

Har kollat mina hibiskusar idag den 9 februari, och av 28 hibiskusar är det bara hälften som är fina!

Resten är antingen utan blad och torkade, eller ena delen av blomman är torr eller så börjar en del blad att torka. Vissa blad som är torra ramlar inte heller av utan sitter stenhårt fast.
[attachment=13112:hib46.jpg]

JAg har provat att klippa ner någon gren här och där, för at stoppa att de torkar ända in.
[attachment=13113:hib42.jpg]

Jag har tre stora stamhibiskusar som jag haft i flera år och som alltid varit jättefina.
Nu är en fortfrarande jättefin,

[attachment=13114:2008hib_mår_bra.jpg]
en ser lite mindre fin ut
[attachment=13115:2008hib_...at_torka.jpg]
och en har tappat en hel del blad och är rätt kal.
[attachment=13116:2008hib_torkar.jpg]

Det ser ut att komma en del småsmå gröna skott, men ibland ser de ut att torka innan de slår ut.

Dessa hibiskusar står i olika fönster i olika rum, vissa har självvattnande kruka, vissa har jag haft flera år och vissa köptes 2007.

Vad är fel?
Kan hibiskusar som torkat helt ta sig? [attachment=13117:2008hib_torkad.jpg]

Många frågor, men det gör ont i själen av att se att de torkar och dör! Tycker sååå mycket om dem!
Tacksam för hjälp,
vänliga hälsningar Yvonne.
Bassam
Hej:
Jag tycker vi är som står i det här rummet vi kan diskutera och hjälpa varandra att lösa det här problemet. Först jag kan säga att lite ljus är första problem, och andra sak sätt kan du säga hur vattnar dem, sen kan du kolla om finns någon insekter eller svamp, du kan ta en och kolla noga på rötter. Men du ska inte bli oroligt, nästan alla sjukdom som trappa växter nu finns någon lösning.
Lycka till, H:Bassm
Malva15
Jag skulle ge hibiskusarna ny jord och vara noggrann med vattningen om jag var i din situation. Det kan då komma en del nya skott som ser friska och gröna ut och då kan du klippa ner det döda växtdelarna. Alla hibiskusar far illa av mörkret vi har under vintern och det torra inomhusklimatet därtill...
Det kan förstås vara ett annat problem du har men jag tänkte instinktivt på jorden du har i krukorna och att detta kan vara en stark orsak tillsammans med vinterproblematiken. Ge dem så mycket ljus du kan!
mamamaggan
Har samma problem med min jättestora hibiskus ( 2 m x 2 m ) .Alla blad torkade och ramlade av i höstas. Jag sågade ner den och såg att den var grön inuti , satte om den och nu ( efter flera månader ) kommer det små gröna skott.

Så misströsta inte , det finns fortfarande chans att dina tar sig igen.
Alexander-VG-zon3
så gör mina också när jag har dom inne om vintern

torr eller för blöt jord ( dvs dom ruttnar eller torkar ihjäl )
för lite ljuse ( dock är det för lite ljuse brukar inte stammarna torka in ,utan den fäller bladen enbart )
torr luft och för hög temp ( torkar in och fäller blad )

men även kyla kan göra att dom torkar in och då i samband med blåst,drag

den bästa vinterförvaringen av hibiskus är +15c +10c och extra ljuse och lite vatten men normal fuktigt runt bladen .

har man dom inne ,, så får man duscha bladen och försöka ge dom extra ljuse och inte övervattna och inte torka ihjäl dom .

gör så här nu
klipp veck allt som är dött och tar bort alla vissna blad . byt jord ( ta nån lätt jord(såjord) och ge dom senare en ny näringsrik när dom börjar att växa )

sedan vattna men låt torka upp på ytan . och duscha dom och ge extra ljuse .
igl
jag tycker de flesta du har ser hyfsade ut efter en vinter i rumstemperatur. möjligtvis den sista bilden.... då skulle du se mina stora som står kallt och ljust i källaren. det är inte alla som har blad ens en gång men de kommer så snällt varje vår.

klipp bort det som torkat, plantera gärna om dem, vattna försiktigt och ställ så ljust du kan. hibiscusar kan ju bryta nytt från gammal ved så jag tror inte du behöver vara så orolig för dem.

det här med självvattnande krukor kan vara lite lurigt under viloperioden. eftersom växterna inte gör av med så mycket vatten då kan det bli för blött.
jag har lyckats ta livet av nästan alla mina abutilon på det sättet. de jag har nu i självvattnande krukor tömmer jag innan vinterförvaringen och vattnar pyttelite uppifrån då och då under vintern.
mvh
inger
Fågelvägen
Jag grubblar över Hibiscus-diskussionen!

Jag har 7 hibiscusar utan extra belysning: 4 står relativt ljust i rumstemperatur (ca +18). De är gröna och friska, fulla av nya skott och med blomknoppar.
3 st. står lika ljust, men svalare (ca +14). De har tappat en massa blad och ser allmänt eländiga ut. Nästan alla hade spinnkvalster tidigt på hösten, men de är borta nu.
Tidigare år har jag inte haft hibiscusarna svalt på vintern och de har aldrig förr tappat blad såhär.

Så kan teorin faktiskt stämma: att de ska stå svalt på vintern och att det är normalt att de tappar blad? unsure.gif
mamamaggan
Jag har aldrig ställt mina hibiskusar svalt på vintern. De klarar sig bra ändå. Men , den stora , som jag har på den inbyggda balkongen med 15-18 grader på vintern den tappade alla blad. Nu gjorde den det redan i höstas innan det blev så svalt men jag vet inte jag. Däremot så trivdes den oerhört bra under sommren därute. Den blommade oavbrutet med massor med blommor.
yvonnef
Hej igen och tack för alla råd!
De flesta av mina blommor skjuter skott nu, vissa t.o.m har fått knoppar! Så jag är jätteglad.

Vi får se hur det går med dem som är helt eller nästan helt förtorkade.

Nu ska jag beskära dem, och tänkte försöka få igång skotten jag tar, men det är så otroligt svårt tycker jag. Pratade med blomsteraffären idag och det visar sig att Weibulls har slutat med sitt [b]rotningsmedel! Vet någon var man kan få tag i det? Finns det någon annan leverantör man kan beställa på nätet från? Har läst att man kan göra egen med askorbinsyra, men det vill jag inte göra i första hand för jag är rädd att göra fel.

Tack på förhand!
Vänliga hälsningar Yvonne

stella08
Rotningsmedel kan man beställa från Impecta, heter Impectal sticklinghälp. Eller köp vide som fins nu lite överallt och och lägg i glaset om du ska rota i vattnet.
Vad bra att dina hibiskusar är på bättringsvägen! Jag har följt tråden eftersom några av mina älsklingar mår inte alls bra. Men det kanske finns hopp... rolleyes.gif
yvonnef
Hej igen!

De flesta ser ut att må bättre. Ska plantera om de helt torkade idag. Återkommer med besked om hur det går för mina små vänner.

Tack för alla tips!

MvH Yvonne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon