Forskarna inom det skandinaviska björnprojektet och SLU har studerat hur sändarförsedda björnar reagerar vid möten med "simulerade bärplockare". Björnen håller sig alltid undan om den kan, men ofta kan den befinna sig inom 50 m från människorna. Att kräva att rovdjur skall befinna sig fler kilometer från människor och bebyggda områden är ju då knappast rimligt, vilda björnar klarar uppenbarligen bra att hålla sig undan från människor som befinner sig mycket nära.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=741422
Stella-Polaris
10-02-2008, 09:10
Björn är Björn..
Som sagt Björn är bra på att hålla sig undan. Men det finns två tillfällen den kan välja att inte gå undan. Om den blir överraskad då den har ungar och när den ligger vid, eller nära, slaget byte.
Att det inte är speciellt bra att komma i mellan mamman, och ungarna, har de flesta klart för sig men att Brunbjörnen kan försvara slaget byte är mindre känt. Ett annat problem är hundar. Hund jagar björn. Björn blir sur. Björn jagar hund. Hund blir rädd. Rädd Hund springer till ägarn.
Tycker jag att björn är farligt??? Nej, men man skall ha en del saker i åtanke då man rör sig i björnrevir. Det är inte svårare än normalt trafikvett. Alltså, alla fattar att det inte är bra att springa ut i vägen, framför en lastbil som kommer i 90 km/h. Det kan göra ont.... Men många fattar inte att man inte skall gå fram och fotografera en björn som ligger och äter. Olyckor hände oftast pga folks dumhet.
Håll alltid avstånd till upptäckt björn. Går du på Hona utan synliga ungar, slaget byte (Färskt eller övertäckt) eller får vittring på björn ( Du fattar instinktivt att det är björnlukt) så vänd om och gå tillbaka samma väg som du kom.
Vill du undvika björn till varje pris?
Ha någon metall som skramlar när du går. En nyckelknippa eller en bjällra funkar fint. (Björn hatar ljud av metall mot metall som de flesta djur.) Prata högt och undvik att gå tyst. Håll hund kopplad. Om du gör detta har du i princip 0 chans att se björn.
Det pratas mycket om hur djur beter sig vid möte med människa, men det enda vi människor kan på verka är hur VI beter oss vid möte med djur. Rimligtvis borde det vara vi som talar djurens språk och inte tvärtom, men det är ju en hel vetenskap att lära sig de olika signalerna. Hundars språk har vi ju lärt oss, och de bästa hundförarna beter ju sig helt och hållet på hundarnas villkor, medan de som misslyckas med sina hundar försöker få djuren att bete sig på människors villkor. Samma sak borde ju vara i det vilda, men hur många är det som är villiga att sätta sig in i djurens signalspråk?
Går man ut i rovdjurskog när det är ungar i faggorna får man vara bra dumdristig. Människan borde vara smart nog att respektera och hålla sig undan vid känsliga perioder. Om inte annat kan man se till sig själv. Hur skulle jag bete mig om någon gjorde sken av att vilja hota mina ungar? Jag skulle vara allt annat än diplomatisk och undergiven vid ett sådant tillfälle...
Hej!
Jag har haft förmånen att se björn två gånger, ännu. Däremot har jag ofta hört björn (de har stuckit när jag kommit närmare). Jag har jobbat mycket uppe i skogarna i Väster- och Norrbotten på sommaren. Jag tro att många vilda djur ser oss, men stoppar eller byter väg och vi märker inget. Men i terräng med mycket sly och tät skog, längs små bäckar och liknande samt när det blåser mycket kan andra saker hända. Det är i alla fall min erfarenhet.
En gång hann jag bara vrida huvudet och såg den innan den var borta tyst som en katt.
Andra gången var jag ute och gick i tämligen hård blåst och i tät slyskog, där jag behövde använda armarna för att bana mig väg mellan skotten. Då gick jag nästa på en unge ca 20 m ifrån mig. Åhå, en liten en, sedan inser jag att det är dax att ta sig därifrån, ut från alla kvistar och ris, ca 800m ner till vägen och bilen. Det var inte förrän jag kom ner till bilen som mina ben började skaka och jag blev riktigt rädd.
Jag har respekt för alla större djur och orm, men jag rör mig ändå i skog och mark. Jag försöker ta mitt ansvar och i mitt fall passar jag på och låter när jag känner mig iaktagen, pratar, sjunger eller så. För den som är jätte rädd är dessa regler om hur man ska betee sig kanske en möjlighet att våga trots rädsla? Jag vet inte. Jag trivs bra ute i naturen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.