Full version: Brasiliansk oxfile
Sidor: 1, 2
Gunilla T
CITAT (Pirum @ 15-02-2008, 16:31) *
Man får hoppas det, även i livsmedelsbutiker. Det sägs att hästfilé säljs som oxfilé på restauranger redan, men det vet jag inte mycket om - har aldrig köpt oxfilé i hela mitt liv, bara blivit bjuden på det på nåt bröllop etc.

Hästar är om jag förstått det hela bättre ur växthusgassynpunkt än kor dessutom, de producerar inte lika mycket metan.

Jag skulle gärna se kravmärkt hästkött i butiken, är nyfiken på att prova.

Njaa.. skulle nog inte få ner en tugga av hästköttet.. skulle se hästen framför mig. Samma sak med fårkött, senast jag åt det var på Island för mer än 10 år sedan. Sedan dess har jag ett antal baggar som går och betar på gården vilket innebär att jag aldrig äter lamm eller fårkött. Äter inte vilda djur heller..och tänker inte äta brasiliansk oxfile i fortsättningen.. den dyker snart upp i kyldiskarna igen. Tillfälligt importstopp till EU ser det ut som.

Men är inte helt och hållet vegatarian, har varit det...

Numera äter jag kött ibland men försöker undvika det.

Motsägelsefullt...ja jag vet...människans ständiga dilemma.
skogstroll
CITAT (Grå @ 14-02-2008, 17:56) *
Tja, du kanske har märkt att jag tycker bättre om djur än om de flesta människor? Tack vare sin överlevnadsinstinkt är människan en uppfinningsrik och kreativ varelse som genom sitt bakterieliknande beteende fullkomligen slukar och förbrukar allt den kommer över. Naturens läkekraft fungerar bara så länge det finns en balans. Människan gör allt hon kan för att ta så mycket som möjligt och bryr sig inte ett skit om att balansen rubbas.

Det är möjligt att jag engarerar mig för mycket och det resulterar i att jag är negativ, men då är jag hellre negativ än sitter och låtsas som att det regnar bara för att jordens framtid inte gäller mig och mina husdjur personligen.

ja jag kan nog bara hålla med (även om jag vet att andra tycker annorlunda). Jag har alltid hållit mer på djuren än människorna. Det är ju bara att se på sig själv så inser man ju hur mycket man förstör i miljön. Man förstör ju tyvärr för djuren som inte har samma förutsättningar. Jag hoppas att alla kan leva i en miljö där vi mår bra allihop blush.gif
Grå
CITAT (Gita @ 15-02-2008, 09:16) *
Men hur ser ditt samhälle ut då? Skall vi bo i grottor och livnära oss på rötter och bär?
För tjugo år sedan fanns inte t.ex internet och det har vi väl svårt att tänka oss att vara utan nu

Jag kan inte tvinga mig själv att tycka om människans självmäktiga framfart bara för att stå ut under en livstid.
Att bo i grottor och leva på rötter och bär är väl inte helt fel? Det fungerade för medelsvensson under en längre period, närmare bestämt ca 14000 år innan vi bestämde oss för anamma VVV-konceptet (Villa, Vovve, Volvo) och sedemera WWW-konceptet som visst fanns för 20 år sedan, men inte i den form vi känner det idag.

Idag finns det tyvärr inte tillräckligt mycket grottor för att människan kan lägga ner hur mycket tid och energi som helst på att forska fram metoder som gör att vi blir odödliga. Vi kan inte ens unna våra avkommor att befolka jorden, utan vi måste vara med själva så länge det överhuvudtaget är möjligt. - Vi som har pengar till det - vi som har tillförskansat oss statusen I-land genom att i århundraden plundra de afrikanska folken på deras naturtillgångar av ädelmetaller. Visst är vi underbara?

Och internet , ja vad vore vi utan internet? Denna fantastiska källa till kunskap och total människoförnedring.

Aqvakul
Möjligen är jag inte särskilt PK i detta sammanhang. Jag äter gärna kött och anser det helt normalt. Djur har hållits av människor för bl.a . föda i tusentals år och det är inget konstigt med det. Anser att det är mycket viktigt att vi hushållar med naturen och att djuren har ett vettigt liv. Äter hellre lamm än gris, då jag tror att fårskötseln är mer naturenlig och djurvänlig än grisfabrikerna. Det skulle dock inte falla mig in att värdera djurens liv lika högt som människans. Det är klart att jag sätter min egen art högst. Det faktum att vissa av mina artfränder beter sig långt mer illa än något svin, förändrar inte den saken.
Gunilla T
CITAT (aq42 @ 15-02-2008, 17:29) *
Möjligen är jag inte särskilt PK i detta sammanhang. Jag äter gärna kött och anser det helt normalt. Djur har hållits av människor för bl.a . föda i tusentals år och det är inget konstigt med det. Anser att det är mycket viktigt att vi hushållar med naturen och att djuren har ett vettigt liv. Äter hellre lamm än gris, då jag tror att fårskötseln är mer naturenlig och djurvänlig än grisfabrikerna. Det skulle dock inte falla mig in att värdera djurens liv lika högt som människans. Det är klart att jag sätter min egen art högst. Det faktum att vissa av mina artfränder beter sig långt mer illa än något svin, förändrar inte den saken.

...tror (..hoppas) att du är ganska representativ för människor i Sverige..ingen klandrar dig för din inställning det är bara jag som är osedvanligt blöt när det gäller djuren.

Pssst..har aldrig ätit en snigel..
Stella-Polaris
CITAT (Pirum @ 15-02-2008, 16:31) *
Man får hoppas det, även i livsmedelsbutiker. Det sägs att hästfilé säljs som oxfilé på restauranger redan, men det vet jag inte mycket om - har aldrig köpt oxfilé i hela mitt liv, bara blivit bjuden på det på nåt bröllop etc.

Hästar är om jag förstått det hela bättre ur växthusgassynpunkt än kor dessutom, de producerar inte lika mycket metan.

Jag skulle gärna se kravmärkt hästkött i butiken, är nyfiken på att prova.

Kommer man på en bättre resturang i Frankrike så är en Entrecote av häst. Här i Sverige har vi häst som smörgåspålägg och hittas i de flesta butiker under namnet Hamburgerkött och förpackade i form av tunna skivor.... Riktigt gott
Myosotis
CITAT (aq42 @ 15-02-2008, 17:29) *
(...) Det skulle dock inte falla mig in att värdera djurens liv lika högt som människans. Det är klart att jag sätter min egen art högst.

Det kan väl anses normalt att människan sätter människan högst. (Sen att jag inte håller med är en annan sak.) Gulsparvarna sätter nog gulsparvar högst. Men att människans värde i sig skulle vara högre än gulsparvens värde, är en farlig och förlegad åsikt.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 15-02-2008, 20:42) *
Det kan väl anses normalt att människan sätter människan högst. (Sen att jag inte håller med är en annan sak.) Gulsparvarna sätter nog gulsparvar högst. Men att människans värde i sig skulle vara högre än gulsparvens värde, är en farlig och förlegad åsikt.

Låter som ett olösligt filosofiskt spörsmål av typ "Vad är livets mening?". g.gif
Grå
CITAT (aq42 @ 15-02-2008, 20:51) *
Låter som ett olösligt filosofiskt spörsmål av typ "Vad är livets mening?". g.gif

Ägget kom först, ägget KOM först - jag lovar.
Aqvakul
CITAT (Grå @ 15-02-2008, 20:56) *
Ägget kom först, ägget KOM först - jag lovar.

naturligtvis...och vem la ägget..... g.gif
Grå
CITAT (aq42 @ 15-02-2008, 21:01) *
naturligtvis...och vem la ägget..... g.gif

Det gjorde ju naturligtvis amfibien. Var har du varit den senaste miljonen år?
[attachment=13497:evolution.gif]
Netha
CITAT (LadyG @ 15-02-2008, 11:39) *
Grå, nu är du väl onödigt negativ ändå, teknik är inte bara vapen.

Förr dog man av t ex mässlingen eller lunginflammation. Tack vare modern teknik har vi forskat fram mediciner som antibiotika och penicllin. De som råkar ut för olyckor som förr hade krävt amputation kan nu för tiden oftast få kroppsedlen räddad. Barnadödligheten är betydligt lägre i industriländerna än utveckingsländerna, och jämfört med medeltiden är det himmelsvid skillnad. Längre tillbaka än så är bara onödigt att jämföra.

Tekniken har också skänkt oss kunskap. Förr trodde man att inflektioner berodde på onda andar, innan man insåg att det finns virus och bakterier. Då gick läkarna från bårhuset till avdelningarna och opererade på folk med blodiga förkläden (statussymbol att ha blodigt förkläde) utan att tvätta sig emellan. Dödligheten var enorm, i synnerhet för de som födde barn och förlöstes av läkare som hanterat de döda först.

Nej, jag tycker att tekniken hjälpt oss mer än den gjort skada. Det är vi som använder tekniken som får se till att göra det ansvarsfullt så att vi skonar planeten och kommande generationer.

Instämmer i varje ord. tummenupp.gif

Minns t.ex min morfar som fick "påse på magen" ... men det var ingen påse som man har idag. (har en svåger med påse)
Det var en gummisak som såg ut som en halv fotboll, minns att den var brun till färgen...
som lades över tarmöppningen. Minnet sviker när det gäller hur den hölls fast där, men jag tror att man snörde med bandage runt kroppen.
I "fotbollen" hamnade avföringen, den skulle sedan tömmas. rengöras och decinficeras.
Minns också hur mamma höll handduken över kokande vatten för att den skulle decinficeras, innan hon torkade runt tarmöppningen.

Jag prisar teknikutvecklingen.smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon