Henrik_
13-02-2008, 15:00
Har läst en del och tycker det här med stenålderskost verkar vettigt.
Min kost är väl redan lite åt det håller, men känner att jag vill närma mig det lite mer, dock vill jag inte utesluta någonting helt.
Mjölkprodukter äter jag ganska lite av, så det känner jag inte att jag behöver ändra.
Jag äter fisk, men inte kött.
Skulle kunna tänka mig att äta viltkött, men det finns så dåligt utbud här.
Däremot äter jag väl lite för mycket bröd. Det är ju smidigt, speciellt på morgonen.
Vad äter ni till frukost? Så länge man äter fullkorn så kanske det vore okej med ett par mackor på morgonen, men det blir gärna mer.
Jag har testat nötter ägg och frukt, men det räcker ju liksom inte.
grycken
13-02-2008, 16:09
Jag äter kokta ägg mosade med smör alternativ omelett med ost, samt lite bär med vispgrädde till frukost. Det håller jag mig mätt på länge. Jag har ätit den här frukosten i över ett år och har ännu inte tröttnat. Jag äter lågkolhydratkost (LCHF).
Jag tycker ju att det låter lite konstigt om man bara skall ha kosten från stenåldern, men inte motsvarande energitåtgång också?
skogstroll
13-02-2008, 16:19
Själv tycker jag nog medeltidsmat är roligare. Här är en länk i alla fall om stenåldersmat
http://www.aftonbladet.se/matvin/article149877.ab
Jag äter också LCHF sen några månader tillbaka.
Min frukost är antingen kokta mosade ägg med majonnäs
eller grekisk yoghurt, grädde, linfrön och ev några hallon i.
Äggen står jag mig länge på så det blir oftast det. Torvan
En LCHF-ätare till, men jag äter även lite paleoinriktad.
Vi började utesluta de mesta till tillsatsvägar efter jul, några saker finns ju kvar som karragena, för det finns i laktosfrit grädde och vi är flera intoleranta i familjen.
Någon korv blir det i samband med utflykt eller som nödlösning, men hemma till vardags ska det vara så långt det är bara möjligt lågt kolhydrat och ekologiskt och minimalt med tillsatser.
Vi äter ofta makrill i tomatsås med ost eller smör till frukost.
Vi har även gjort pannkaka till mandel/ nött-deg + jordgubbar och vispgrädde till frukost ibland.
I år försöker vi odla mycket själva så att vi får mer bär och grönsaker från trädgården .
och sedan läser jag frågan : vad vi äter för bröd ??
Googla på sidan kolhydrater i fokus eller fetbobba och där recept-avdelning så hittar du massa brödrecept baserad på nötter eller mandel och även på proteinpulver , men det kanske du inte använder alls ?
Henrik_
18-02-2008, 18:51
Nu har jag fått lite intressanta ideer, ska ta och googla lite.
Ni som har bra recept får gärna dela med sig av dem, då vet man att det fungerar.
Vissa recept som man hittar på nätet funkar ju inte alls och man undrar om det faktiskt är någon som lagar rätten

Protein pulver låter jag bli, men bröd på nötter och mandel låter intressant, ska kika närmre på det.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,...274.html#msg274tex. denna bröd gör vi ofta.
Oftast en hel ungsplåt och skär den sedan i rutor och fryser in.
Fungerar fint som pizzabotten också ( Åt det precis i dag

)
Limeblossom
02-03-2008, 17:47
Kul att se att det är flera som äter LCHF, vi har precis börjat, jag och sambon. Har inte hunnit prova så mycket olika recept än men sambon skulle visst prova kokkospannkakor idag och jag är sugen på det där OE "polarbrödet".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.