Full version: Sidensvansar!
sanakan
Vi bor i lägenhet, men i trädet här utanför finns det prydnadsäpplen av något slag. Nu har det varit 5 grader kallt de senaste dagarna och många fåglar har nog fått en chock efter det närmast vårlika vädret som var tidigare. Men i trädet hittade sidensvansarna något att äta och jag lyckades ta några kort genom fönstret wub.gif

-

Sidensvansarna har så otroligt vacker färgteckning med sina gulrandiga rader på sidorna, den röda fläcken, "kajal" över ögat... Verkligen vackra fåglar. Annars är jag också förtjust i nötkråka, domherre och koltrast smile.gif

-
Mollis
Åhh så underbart! Jag älskar också sidensvansar, de brukar sitta i min rönnsumak, men i år har jag inte sett till dem alls -cry-.gif
Krolliljan
Oh, de är så härliga wub.gif
sanakan
Mollis: Eftersom det har varit så varmt i år så kanske de inte har "tvingats" att vara i trädgårdar lika mycket som andra år, om du förstår vad jag menar smile.gif Men blir det en köldknäpp så brukar de ju komma närmare människan för att leta mat.
skogstroll
häftigt, vilket gäng! smile.gif
Mollis
CITAT (sanakan @ 16-02-2008, 12:52) *
Mollis: Eftersom det har varit så varmt i år så kanske de inte har "tvingats" att vara i trädgårdar lika mycket som andra år, om du förstår vad jag menar smile.gif Men blir det en köldknäpp så brukar de ju komma närmare människan för att leta mat.

Ja så är det nog, just nu har vi en "köldknäpp" med denna konstiga vinters mått räknat (under nollstrecket) så jag ska hålla utkik!
Netha
Så vackra de är. Lyckos dig som får se hel flock av dem.
Vi hade häromåret besök av bara några st ... jag lyckades också få några bilder.
Ska lägga in i albumet.
Myosotis
Vilka bra bilder du fick! Håller med, de är bland de vackraste fåglarna. Här fick jag besök av några bergfinkar igår, de första sen i höstas.
Gossen Ruda
Har en flock på 15-20 st på besök då och då. Just nu satt dom i plommonträdet några meter från fönstret. Tyvärr är dom aldrig här när det är ordentligt fotoljus.
Wilmer
Å, så fint du har utanför fönstret! Här har vi nötskrikor, de är också vackra. Tyckte skatorna i dag var nästan overkligt vita och kolsvarta, väldigt vackra de också.

Wilma
sanakan
Det här trädet är det enda som är nära, i övrigt är det utsikt över andra hyreshus, så vi har tur med placeringen smile.gif

Trädtoppen de sitter i är kanske 8 meter från fönstret, eller mer... Jag hade på max inzoomning på kameran så därför blev de inte helt skarpa. Stödde handen mot fönstret så det gick ändå ganska bra..

Jaa, nötskrikor är verkligen också vackra! Man ser dem inte så ofta i stadsmiljö som här i Växjö, msst ute i skogen. Så där tycker jag du har tur... Men du kanske inte bor i en stad smile.gif
Ciczi
Har också haft sidensvansarna på besök. Fotade dem häromdagen men mina bilder är inte på långa vägar så bra som dina. Men det är urtjusiga fåglar. wub.gif

Ciczi
Wilmer
CITAT
Jaa, nötskrikor är verkligen också vackra! Man ser dem inte så ofta i stadsmiljö som här i Växjö, msst ute i skogen. Så där tycker jag du har tur... Men du kanske inte bor i en stad

Jag har tills alldeles nyligen bott i skogen, där hade vi ett häckande par.

Nu bor vi i utkanten av stan, där finns det en flock! Lustig och lyckosamt. Jag matar för att få se dem så ofta som möjligt.

Kicki
amaira
Ljuvliga är de! Både fotona och fåglarna.

Jag hör dem innan jag ser dem. Det skira ljudet av silverklockor - jag bara älskar det!!! - och så lyfter jag blicken, och javisst, där sitter de hela gänget. Eller halva, för de är ofta utspridda i några olika grupper, som samlas tillsammans allihop emellanåt.

Här är det mistelbären som är föda, och alla äpplen förstås. Jag bor i ett gammalt äppelodlardistrikt, och många gamla äppelträdgårdar finns kvar, med fallfrukt som ingen tar tillvara - oj vad fåglarna (koltrastar, björktrastar, sidensvansar), rådjuren, och älgarna kalasar. Nu är det inte mycket kvar av äpplena, men de har räckt länge.

Nötskrikan är en annan fågel som jag också älskar. wub.gif Den hör jag också ... alltså, den hörs ju när man hör den whistling.gif
Wilmer
CITAT
Nötskrikan är en annan fågel som jag också älskar. Den hör jag också ... alltså, den hörs ju när man hör den

Ja, de hörs över hela området här... Man vet alltid var de håller till laugh.gif
zaaritha
Vackra fåglar!
Även stenknäck är av de finaste!
Mysko
Kände att jag ville bidra med en liten bild på denna vackra fågel.
Denna satt utanför dörren till mitt jobb förra våren den 16mars och var något förvirrad, kanske rent av utmattad, för jag kunde ta mig väldigt nära den och fånga den med min kamera =)
Myosotis
Den kanske hade flugit in i ett fönster, eller så var den berusad på jästa bär. Hoppas den klarade sig.
Mysko
Troligtvis så hade den berusat sig på några bär, och så vitt jag vet så klarade den sig fint. Efter jag fotograferat den så tog den sig längre in i busken, och när jag sedan efter nån timma eller så skulle hem för dagen så satt den inte kvar i busken, så den hade väl helt enkelt nyktrat till och flugit vidare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon