Full version: total-dummie
katah
Ja, alla vi har väl platsbrist i slutet av april , men ska man ha det redan i mitten av februari ?? wacko.gif

Läget är följande:

1) förra året odlade jag fram ca. 1000 plantor och tyckte på våren att det var på gränsen för många att ta hand om och plantera ut.
2) i år ska vi renovera halva kåken och jag har egetligen inte alls plats att driva plantor här inne

Vad har jag gjort ?

Jag har redan sått över 30 SORTER

Omskolat 370 plantor (varför så mar 70 tomatplantor i januari ??? ) rtfm.gif
De omskolade i förrådet täcker redan en uta på 2 kvm och där finns inte en enda plats kvar.

Här inne under lampan har jag fortfarande nästan 200 småplantorn som skulle omskolas , omedelbart help.gif
och 50 chilisar och blekselleri + ampeljordjubbar väntar på sådden (NU idea.gif )

Dessutom åker vi till fjällen i mitten av mars några dagar... så jag har lovat att den STORA rotfl.gif sådden börjar efter det.
DÅ har jag säkert 50-60 påsar som väntar ...

Är man komplet galen fear.gif slap.gif

Jag måste nog värma upp lite mer i växthuset ( där håller jag delvis frostfritt just nu ) för att jag skulle kunna ha en chans att reda ut detta.

Mitt i svamlet en fråga också :
Kan man ha pensé-plantor i lite svalare ( 5-10 grader) i växthuset redan när de är små omskolade ?
ingrid fuxwall
Skönt att jag inte är ensam sweatingbullets.gif

ingrid
Lady Hamilton
CITAT (katah @ 16-02-2008, 22:49) *
Kan man ha pensé-plantor i lite svalare ( 5-10 grader) i växthuset redan när de är små omskolade ?

Nu vet jag inte riktigt hur små, "små omskolade" är Och själv har jag inte testat MEN det borde gå. Enda som jag kan tänka mig är om det blir för stor temperaturväxling, så där "direkt" kan de möjligtvis "kinka" lite men jag de borde överleva. Använd dig av fiberduk för att minimera tempväxlingen i början. Sedan är det SOLEN!.......inga plantor tål ju skarp sol innan de vant sig så det får du tänka på också
katah
Jag har ett löst isolerad del i växthuset ( med skummliknande material ) där pelargonier mm. övervintrar, jag har även ett lysrör där och en värmefläkt ) så för mycket sol är inte ett problem nu i feb.-mars,
och jag får oftast skugga ordentligt hela våren och sommaren för jag har en nästan rak söderläge

Jap, då tror jag att penséer får snart flytta sig dit för att ge plats åt chili och paprika-plantor i förrådet .
Lady Hamilton
Ja men då är det inga problem tummenupp.gif Är övertygad om att du kommer att ha kanon fina plantor lagom till utplanteringen yes.gif
snigel
Oh, jag trodde att det bara var jag! Igår flyttade jag ut krasse och luktärt i mitt kalla växthus eftersom jag insåg att är de ca 2 dm nu så kommer det att vara en halvdöd djungel inom några veckor... Jag satte in extra fönster och fiberduk i växthuset och ser hur det går...kanske kan man hoppas på att några fryser ihjäl...Jag har några plantor kvar inne och alldeles för mycket frön kvar.
Man kanske ska börja om om en månad eller två?

Men de säger ju att det är vår nu!
Maria_z5
Hej snigel!

Tycker att det verkar helt normalt och sunt!!
Själv är jag gravid och ska ev flytta hela trädgården i augusti men envisas ändå med att dra upp ungefär lika mycket sorter fast i år har jag bara sått halva påsar men det kommer ändå bli ca 800 småplantor. whist.gif blink.gif rolleyes.gif

/maria
ingrid fuxwall
CITAT (Maria_z5 @ 24-02-2008, 22:36) *
Hej snigel!

Tycker att det verkar helt normalt och sunt!!
Själv är jag gravid och ska ev flytta hela trädgården i augusti men envisas ändå med att dra upp ungefär lika mycket sorter fast i år har jag bara sått halva påsar men det kommer ändå bli ca 800 småplantor. whist.gif blink.gif rolleyes.gif

/maria

Vilka sorter?
Maria_z5
CITAT (ingrid fuxwall @ 24-02-2008, 22:53) *
Vilka sorter?

Jag kan gärna pm:a dig om det så vi inte knycker snigels tråd men jag kan inte garantera att jag hinner göra det i morgon fast jag ska försöka.

Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon