Full version: Utblommade orchidéer
Sidor: 1, 2
Sofiia
Det är en dendrobium av phalaenopsis typ.
DragonLady
Ok. thanks.gif
Här är min..
DragonLady
Är det någon som vet vad detta är för sort?
Sofiia
Det är också en dendrobium, men antagligen en dendrobium nobile hybrid (för jag tror inte dendrobium phalaenopsis får sådana keikin som din har). Kommer blommorna längs med bulben på den? Om de gör det är det en dendrobium nobile, kommer blommorna från en stängel från toppen på bulben (som på din första bild) så är det dendrobium phalaenopsis.

Nobile hybriderna vill vila på vintern och gärna stå ute sommartid. Medan dendrobium phalaenopsis liksom vanliga phalaenopsisar gärna står inne och inte behöver nån vila.
DragonLady
Jag kommer inte ihåg hur blommorna var, den har bara blommat en gång o det var när jag köpte den för 4-5 år sedan.
Naturligtvis är det bäbisar på den.... varför slog det inte mig.. slap.gif g.gif giggle.gif har undrat varför den var så spretig whist.gif .. thanks.gif för att du väckte min slumrande hjärna rotfl.gif
Sofiia
biggrin.gif hehh.. ja dom kan du ta bort och plantera i egen kruka, rötter verkade ju den/dom ha iallafall smile.gif. Det är säkert en nobile om den inte blommat om (om du haft den inne och inte låtit den vila).
Såhär står det om nobile på neovita:

"Denna art är en av de svalt växande Dendrobierna, och under hösten/vintern vill den ha ungefär 10 - 13 graders nattemperatur. Fram mot oktober - november, då bulberna är fullvuxna, skall man dra ner på vattningen ganska rejält och bara ge plantan så mycket vatten att dess bulber inte skrumpnar ihop. Att temperaturen är låg och vattningen liten uppmuntrar plantan att sätta blommor. Det är ju det vi vill, att dom blommar!"

Så försök med det så skall den säkert blomma om igen tummenupp.gif
DragonLady
giggle.gif Ja jag får väl sätta bäbisarna i egen kruka så blir ju plantan lite mindre vildvuxen.
Sedan får den väl stå i ute rummet tills det blir för kallt o sedan inte vattna så mycket.

Någon av dessa som jag visat bild på tror jag var gula blommor på, men det återstår ju o se yes.gif thanks.gif så mycket för infon Sofiia.

Sussie F-Flower
CITAT (DragonLady @ 01-09-2008, 21:53) *
Jag kommer inte ihåg hur blommorna var, den har bara blommat en gång o det var när jag köpte den för 4-5 år sedan.
Naturligtvis är det bäbisar på den.... varför slog det inte mig.. slap.gif g.gif giggle.gif har undrat varför den var så spretig whist.gif .. thanks.gif för att du väckte min slumrande hjärna rotfl.gif

Hej M.
Jag tror nog också att det är en nobile när du beskriver att den inte har blommat på 4-5 år.

När jag var på Orkidéföreläsningen med Arne Kastberg i mars månad (Blomsterlandets utställningar) så sa han att nobilen inte blommar om på samma bulber.
Dom ska klippas ned för att befrämja att nya bulber ska växa upp. Det är bara Dendrobium compactum som blommar om på samma bulber! Det kan ju vara därför som inte din har blommat sedan.
Om det är en nobile som du har är väl svårt att bestämma till 100%. Dendrobium är det största av alla orkidésläkter med över 1000 arter. Vanligast hos oss är: D. phalaenopsis hybrider, D. nobile hybrider, D. compactum och D. kingianum. Bladen ser lika ut på alla... så jag tror att man måste vara väldigt kunnig för att artbestämma eller sortbestämma då den inte blommar.

Jag vet inte om jag tror på till 100% att den inte blommar om då jag har sett blommande nobilar hos en gammal tant som inte alls gjort något med sin. Men det kan ju vara så att den satt keikis och att det var dessa som blommade. Eller så kanske det kan vara så, att det kan komma blommor på gamla bulber fast bara ett fåtal stycken. dunno.gif

Jag köpte en nobile när det var föreläsning här, och klippte ned den efter blomningen i början av maj. Nu har den 6 st nya "bulb-stänglar" eller vad de nu kallas som har varit ute hela juli + augusti.

Bifogar bild från mars -08, där min Dendrobium nobile står i fönstret till vänster i bild, tillsammans med flera andra orkidéer. Där har den nyss börjat blomma. Har inte någon bild på när den är i full blom, tråkigt nog.

Den andra bilden är tagen alldeles nyss, för att du ska få se hur många "nya" som ska blomma nästa gång, om turen infinner sig...

kompiskram.gif
DragonLady
Fina tummenupp.gif

Så du klippte ner dem helt efter de blommat.. o bara sparade en bulb eller?
Sussie F-Flower
CITAT (DragonLady @ 02-09-2008, 12:03) *
Fina tummenupp.gif

Så du klippte ner dem helt efter de blommat.. o bara sparade en bulb eller?

-Nää, hahaha, jag vet det ser lite roligt ut... laugh.gif

Jag klippte bort alla bulber som blommat. Den långa bulben som är i krukan var bara 4-5 cm när jag köpte den. Det är alltså den äldsta av alla "oblommade" bulber. Sedan har de andra kommit under försommaren/sommaren, därför är dom mindre...
Sofiia
Skillnaden mellan nobilen och phalaenopsis är också att nobilens blad finns på den övre två tredjedelarna av bulben medan det på phalaenopsis hybrider finns blad hela vägen. Därav ser man lätt att det åtminstone inte är en dendrobium phalaenopsis hybrid. D. kingianum har rundare bulber och compactum har bladen lika som dendrobium phalaenopsis. smile.gif

fast man brukar väl dela dem och inte klippa ner dem? unsure.gif Har ännu inte delat min för jag har helldre en stor planta (men det är då en phalaenopsis-hybrid).
Sussie F-Flower
CITAT (Sofiia @ 02-09-2008, 12:45) *
Skillnaden mellan nobilen och phalaenopsis är också att nobilens blad finns på den övre två tredjedelarna av bulben medan det på phalaenopsis hybrider finns blad hela vägen. Därav ser man lätt att det åtminstone inte är en dendrobium phalaenopsis hybrid. D. kingianum har rundare bulber och compactum har bladen lika som dendrobium phalaenopsis. smile.gif

fast man brukar väl dela dem och inte klippa ner dem? unsure.gif Har ännu inte delat min för jag har helldre en stor planta (men det är då en phalaenopsis-hybrid).

Hej Sofiia!
Jag minns inte säkert hur Arne sa ang D. phal.typerna. Jag köpte själv en sådan samma kväll som nobilen. Jag har inte klippt den då jag inte tordes. Så jag får väl se nästa gång den tänker blomma vilka bulber det blommar på. Nya eller gamla.

Det gör ju lite ont i en när man ska klippa ned. För mig var det så i alla fall...
Dock så borde han veta tycker jag, han har ju hållit på med orkidéer i ett 30-tal år, tror jag det var.
Kan rekommermdera, om du bor i närheten av Blomsterlandet, att du kollar om Arne ska dit nu i höst, om du inte redan har varit.
Jag tror att dom kör igång nästa vecka, från Gävle och nedåt i Sverige, med alla utställningar och föreläsningar. Suveränt, tyckte jag att det var.
Sofiia
jo han vet säkert! smile.gif jag har som sagt ingen nobile så jag har heller inte tagit reda på så mycket om den. Phallarna ska du inte klippa, de kan blomma på gamla stänglar. Min blommar om nu, och det är visserligen på en ny bulb. Men ju flera bulber desto kraftigare planta desto mäktigare blomning biggrin.gif så resonerar jag iallafall.

Har låång väg till blomsterlandet härifrån finland wink.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Sofiia @ 02-09-2008, 13:19) *
jo han vet säkert! smile.gif jag har som sagt ingen nobile så jag har heller inte tagit reda på så mycket om den. Phallarna ska du inte klippa, de kan blomma på gamla stänglar. Min blommar om nu, och det är visserligen på en ny bulb. Men ju flera bulber desto kraftigare planta desto mäktigare blomning biggrin.gif så resonerar jag iallafall.

Har låång väg till blomsterlandet härifrån finland wink.gif

Oj!!! Bor du där! Ja, då är det ju inte närmsta vägen precis... no.gif smile.gif
DragonLady
CITAT (DragonLady @ 01-09-2008, 20:25) *
Är det någon som vet vad detta är för sort?

Jag tror det var denna nu när jag funderat lite som blommar med gula blommor som kommer mellan bladen o inte på en lång stängel g.gif men jag ser inga tecken på några blommor än så det e ju bara o vänta o se.

Attans... bilden kom ju inte med
Netha
Nybörjare som jag är ... undrar hur länge Phalaenopsis blommar?
Min har haft blommorna ( 11 st) i ca 3 mån och ser fortfarande jättefräsch ut.
Den andra med mörklila blommor, har blommat ut för ca 4 veckor sedan,
den får stå bakom gardinen, men vattnas som den blommande.
Jag vattnar igenom med 2 liter vatten var 10:e dag, har inte gett någon gödning.

Sussie F-Flower
CITAT (Netha @ 02-09-2008, 22:00) *
Nybörjare som jag är ... undrar hur länge Phalaenopsis blommar?
Min har haft blommorna ( 11 st) i ca 3 mån och ser fortfarande jättefräsch ut.
Den andra med mörklila blommor, har blommat ut för ca 4 veckor sedan,
den får stå bakom gardinen, men vattnas som den blommande.
Jag vattnar igenom med 2 liter vatten var 10:e dag, har inte gett någon gödning.

Hej Netha!
Vilken fin phalaenopsis du visar upp! Verkligen fräsch! tummenupp.gif
Å den andra stackar'n får stå och "skämmes" bakom gardinen.... blush.gif

Jag har haft dom som blommat ca ett halvår när det varit gynnsamt. Det beror väl på, hur luftfuktigheten och ljuset är. Ofta händer det, att när hälften av blommorna lossnat så skjuter det en ny stängel eller kvist på den blommande stängeln, och så bara fortsätter den att blomma vidare i flera månader till.
Jag brukar skriva upp ibland när någon börjar att blomma men sedan glömmer jag att skriva vilket datum som är det sista.... dunno.gif

Jag har märkt en otrolig skillnad på mina phalaenopsar i år ef.s. jag började ge dom gödning i mars. (hade aldrig givit dom det tidigare) Då fick dom göd-badas varje gång jag vattnade igenom, en g/vec. fram till midsommar ung. Sedan gödning bara en g i mån. Har nu fått den grövsta stängeln någonsin på en av dom. Närmare 1 cm i diam, kanske mer..? Bara knoppar ännu på den.
De andra har fått både stora lååånga blad (ser ut som ox-tungor..) laugh.gif och kraftiga rötter samt keikis och nya plantor som poppat upp i samma kruka...Och stänglar med MÅNGA knoppar på. Ja, det är då ingen tvivel längre för min del att gödning inte har effekt på brudorkidéer. Jag har tänkt att fortsätta med gödning en g/mån fram till mars ung. Sedan får jag se hur resultatet blir i blomningarna hur jag kommer att fortsätta.

Ha det gott!
kompiskram.gif
Sofiia
ja det är ju så varierande hur länge de blommar, endel tycks ju blomma konstant biggrin.gif .
Jag skulle ändå vilja tipsa om att ge gödning (svag, halva dosen av det det står på orkidé-gödnings flaskan) varje gång då de blommar, då får man blommorna att hållas ännu längre!
Netha
Tack Sussie och Sofiia. blomma.gif
Ska köpa orkidénäring vid nästa besök på Coop ... har sett att de har sådan.smile.gif
Netha
Kom just att tänka på att jag kanske inte berättade att dessa 11 blommor stått sig i mer än tre månader ...
det är alltså inte nya blommor som kommer och går.

och nej ... jag har ännu inte kommit mig för att köpa orkidenäring.
Sofiia
En bild på Coelogyne fimbriatan helt utslagen. Den doftade sååå gott, men har tyvärr redan slutat blomma sad.gif

[attachment=24659:coelogyneblomma.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon