*Ulrica*
OM en pandemi med en mycket smittsam sjukdom med dödlig utgång skulle drabba jorden - vad skulle du göra då?

Här hemma har vi faktiskt haft ett litet snack om saken. Bunkra mat och vatten, barrikadera gården, skjuta på ovälkomna besökare efter varning är bland annat sånt som har kommit på tal och fundilerats på. Vi är lite osäkra på hur lång tid det skulle ta tills det var över, sambon tippar på ett halvår men jag tror att det kanske tar längre tid...

Läskigt att tänka på va? Men det är inte ett helt omöjligt framtidsscenario!

Anma
Jag skulle åka till ön och försöka klara mig så länge som möjligt där. Sedan skulle jag nog se om jag var immun eller inte, vore det dags för mig att vandra vidare skulle jag göra det och vore det inte min tur skulle jag leva kvar. Svårt att tänka mig att jag skulle skjuta på folk, risken är större att jag skulle bli skjuten istället.
KURT
Det finns väl ingen anledning att vänta på någon ev pandemi, lika bra att börja skjuta på ovälkomna besökare efter varning redan nu.
mamamaggan
Tror inte jag skulle göra något för att hålla folk ifrån mig. Smittas jag så smittas jag. Skulle nog försöka hjälpa de som är sjuka i stället .
*Ulrica*
CITAT (KURT @ 19-02-2008, 14:46) *
Det finns väl ingen anledning att vänta på någon ev pandemi, lika bra att börja skjuta på ovälkomna besökare efter varning redan nu.
Hm, tolkar jag dej rätt om jag tror att du tycker att det är en konstig tanke vi hade där? Det kanske det är... men rent spontant skulle jag nog göra det mesta för att hålla eventuella smittspridare från mej och min familj.

Vad finns det för argument för att man inte skulle hota med våld mot eventuella plundrare/smittspridare i en sån situation? (i min tanke finns det alltså varken polis eller militär till hjälp). Om någon behöver hjälp så kanske man kan ha en sorts "sluss" där man kan ställa vatten och mat ifall det är någon man känner som är i nöd... fast främlingar skulle jag nog inte hjälpa i den situationen, jag är nog för rädd om mitt och min familjs liv för det... och jag tror inte jag skäms för det ställningstagandet. Ifall nu inte någon har ett väldigt bra argument eller skäl?

Svårt detta... fast nog bra att tänka på, många av ens värderingar kommer fram i extrema situationer.
*Ulrica*
Har någon läst "Svärtornas år" av Staffan Westerlund? I den inträffar en kärnkraftsolycka som leder till en del situationer som skulle kunna liknas vid mitt ovanstående scenario. Läskig läsning... en otroligt bra författare!

Usch, tror nu alla att jag är en mördare som skjuter folk jag inte gillar? Detta kanske är sånt man inte snackar om, utan bara tänker för sig själv....
Cacki
CITAT (*Ulrica* @ 19-02-2008, 15:41) *
Usch, tror nu alla att jag är en mördare som skjuter folk jag inte gillar? Detta kanske är sånt man inte snackar om, utan bara tänker för sig själv....

yes.gif giggle.gif flirting.gif
Näää, klart att jag inte tror!!
Själv skulle jag nog plocka ihop mina grejer, ta min lilla handväska och åka hem och lägga mej. crazy.gif
Nej förlåt tramset, men det är nog bäst att jag avstår från att spekulera i den här tråden också.
*Ulrica*
CITAT (Cacki @ 19-02-2008, 15:50) *
yes.gif giggle.gif flirting.gif
Näää, klart att jag inte tror!!
Själv skulle jag nog plocka ihop mina grejer, ta min lilla handväska och åka hem och lägga mej. crazy.gif
Nej förlåt tramset, men det är nog bäst att jag avstår från att spekulera i den här tråden också.
Jooo, kom igen lilla gumman, jag lovar att inte retas, jag har ju tydligen avslöjat något väldigt kontroversiellt... unsure.gif
Solstorm
Tyckte att jag levde väldigt farligt när jag reste till Asien just när man skrev som mest om fågelinfluensan. På flygplan andas man in alla bakterier och virus. Ju längre bak man sitter desto farligare är det. Flygbolagen sparar in pengar genom att inte rena luften ordentligt för det är dyrt. JAG RESER ALDRIG MER PÅ LÅNGRESA MED VINGRESOR. Absolut sämsta luften jag har upplevt på ett flygplan. Läskigt när man sitter och känner hur luften blir sämre och sämre. Så kommer det en dust med friskluft ibland och sedan blir den sämre och sämre igen.

Förlåt Ulrika, det blev kanske för mycket OT.
Jan Lindgren
Hej!
Vid min ålder så är det lämpligt att hjälpa till. Jag har fortplantat mig så jag har uppfyllt min biologiska plikt. Människan har troligen ett så långt liv för att hon har möjlighet att hjälpa sina artfränder.
Sverige skulle sannolikt delas in i smittade och friska områden och det skulle snabbt bli karantänområden. Vi gamlingar har redan varit med om en stor risk när det senaste smittkoppsutbrottet var. Då isolerades alla som hade riskerat att vara utsatta för smitta. Jag skulle dock inte göra som mina kompisar som stod vid karantängränsen och delade öl med de isolerade. Jag var feg och höll mig några meter ifrån.
Det är tur att inte alla resonerar som en del här. Det har varit flera ebolautbrott i Afrika och sjukhuspersonalen har jobbat trots att flera stycken blivit smittade och dött. Om vi inte ställer upp för varandra så riskerar vi att samhället går under.
MVH
Jan Lindgren
*Ulrica*
CITAT (Solstorm @ 19-02-2008, 16:22) *
Tyckte att jag levde väldigt farligt när jag reste till Asien just när man skrev som mest om fågelinfluensan. På flygplan andas man in alla bakterier och virus. Ju längre bak man sitter desto farligare är det. Flygbolagen sparar in pengar genom att inte rena luften ordentligt för det är dyrt.

Förlåt Ulrika, det blev kanske för mycket OT.
Kanske inte så mycket off topic ändå. Det är ju just på det sättet som en pandemi skapas och sprids med blixtfart i världen, genom att folk reser så mycket. Kanske någon på A´s jobb har varit i landet X, smittar ner B som smittar sina barn som smittar alla barnen i skolan och... mitt barn???? *ryyyyys*
krellus
Vi har ju redan elstängsel runt vårt "land" så dit får man väl fly då antar jag.
Införskaffar en KSP58 på svarta marknaden och 1-2 AK4:or.
Taggtråd kanske... Bildförstärkare samt signalpistol med lite lys..
Bettis
Jag tror nog att man är känsligare när man har små barn, mina barn är vuxna men jag förstår hur du tänker Ulrica det är just barnen man är mest känslig för. Jag skulle nog tagit geväret (vilket jag faktiskt har) och tagit med mig barnbarnen (nu var vi där med barnen) och skyddat dem. Kanske inte är så rädd för min egen del men just för barnbarnen. Läste om det på nätet ser ut som det är fågelinfluensan som är i riskzonen ännu.
*Ulrica*
CITAT (Bettis @ 19-02-2008, 16:55) *
Jag tror nog att man är känsligare när man har små barn, mina barn är vuxna men jag förstår hur du tänker Ulrica det är just barnen man är mest känslig för.
Bingo! Hade jag varit helt ensam här i världen så hade jag självklart hjälpt till, fast i första hand kanske inte med att vårda döende (jag kan inget om sjukvård) utan kanske att hjälpa de som är evakuerade.
Cacki
shy.gif Pssst....vågar jag??

OM detta nu skulle inträffa så undrar jag faktiskt om man som individ, verkligen kommer att ha möjlighet att välja om man vill fly fältet eller om man tvingas böja sej för vad myndigheter od har för krishanterings/katastrofplaner. Jag tror nog att risken för att duka under i tidigt skede är större om man tror att laglöshet är bästa lösningen, än att pandemin tar kål på en. Så jag avvaktar nog och försöker att hålla mej så uppdaterad via media som det går om vad som händer och sedan får man ta beslut allt eftersom utifrån det.
*Ulrica*
CITAT (Cacki @ 19-02-2008, 17:46) *
OM detta nu skulle inträffa så undrar jag faktiskt om man som individ, verkligen kommer att ha möjlighet att välja om man vill fly fältet eller om man tvingas böja sej för vad myndigheter od har för krishanterings/katastrofplaner. Jag tror nog att risken för att duka under i tidigt skede är större om man tror att laglöshet är bästa lösningen, än att pandemin tar kål på en. Så jag avvaktar nog och försöker att hålla mej så uppdaterad via media som det går om vad som händer och sedan får man ta beslut allt eftersom utifrån det.
Du har nog rätt i att man kanske inte kommer att få så mycket val, däremot har jag inte lika stor tilltro till att myndigheterna och media kan hantera en pandemi. Jag tänker mej att kanske 10% av Sveriges befolkning är smittad på 2-3 dagar och kanske 40-50% på en vecka (jag bara fantiserar nu alltså). Laglöshet är vad iallafall jag tror skulle bli följden även om jag absolut inte anser att det är bästa lösningen. Men OM laglöshet skulle uppstå och OM ett gäng med galningar kom för att ta över min gård genom att ha ihjäl mej och min familj så skulle jag försvara mej.
Cacki
CITAT (*Ulrica* @ 19-02-2008, 17:55) *
Du har nog rätt i att man kanske inte kommer att få så mycket val, däremot har jag inte lika stor tilltro till att myndigheterna och media kan hantera en pandemi. Jag tänker mej att kanske 10% av Sveriges befolkning är smittad på 2-3 dagar och kanske 40-50% på en vecka (jag bara fantiserar nu alltså). Laglöshet är vad iallafall jag tror skulle bli följden även om jag absolut inte anser att det är bästa lösningen. Men OM laglöshet skulle uppstå och OM ett gäng med galningar kom för att ta över min gård genom att ha ihjäl mej och min familj så skulle jag försvara mej.

Nej en sådan situation tror inte jag heller att myndigheterna har så stor chans, men jag tror att man har ännu mindre chans att klara sej på egen hand. Laglöshet kommer säkert att förekomma, det räcker ju med att man ser hur det kan bli i katastrofområden typ son när tsunamin inträffade. Fast jag tror att det åtminstonde finns en liten trygghet i att följa myndigheternas direktiv vilka säkerligen även kommer att innefatta ett sånt här scenario.

edit: Jo, jag skulle också försöka försvara mej, men det skulle jag göra även utan någon pandemi...om någon försökte ta ihjäl mej och de mina alltså.
mamamaggan
Det blev en ny vinkling nu Ulrica. Om det skulle komma ett gäng galningar så skulle jag försvara mina barn ( om de var hos mig , de är vuxna ) . Men för egen del , nej. Till vilken nytta? Om jag lyckas klara mig från dessa galningar så kanske jag timmen efter smittas och vad händer då?

Sedan är det nog så att vi skulle klumpas ihop på olika ställen av försvaret, hemvärnet m fl. Kanske skulle man göra som i krig , skilja barnen och föräldrarna åt, alla som kan måste hjälpa till oavsett om man har barn eller ej. Så var det iaf när mina barn var små , jag såväl som andra blev uttagna till civilförsvarstjänst.

Så summan av kardemumman är nog att vi kan inte göra så mycket som enskilda och jag ser heller ingen orsak till varför jag skulle göra annat än hjälpa de som råkat värre ut än jag.

Stella-Polaris
Ni kan vara helt lugna ... Nästa stora pandemi har en väldigt lång inkubationstid (månader), få eller inga tidiga symptom, mycket hög dödlighet, utdraget sjukdomsförlopp, mycket tidig smittbarhet, smittar via luft, vatten och kontakt och som sagt inget botemedel.

I ett sådant här scenario kan 90 % av jordens befolkning vara dödligt smittade innan man insett vad som är på gång.. flirting.gif

Dax att flytta till Jan Mayern???
Solstorm
Jag skulle nog inte våga lita på myndigheterna. Tror att de skulle gå in så mycket för att lugna och se till att det inte blev panik så att de helt enkelt inte talar om den verkliga faran.
*Ulrica*
CITAT (mamamaggan @ 19-02-2008, 18:12) *
Det blev en ny vinkling nu Ulrica.
Ja, jo, jag var väl inte tillräckligt tydlig där i början med hur jag tänkte mej scenariot...
Cacki
CITAT (Solstorm @ 19-02-2008, 18:16) *
Jag skulle nog inte våga lita på myndigheterna. Tror att de skulle gå in så mycket för att lugna och se till att det inte blev panik så att de helt enkelt inte talar om den verkliga faran.

Jo det är nog inte helt omöjligt, men vad har man at välja på? Och vad gör det för skillnad? Håller dom inne med sanningen så vet vi ju inget och även om man visste så kan man ju själv ändå inget göra för att stoppa smittan. Jag dör hellre något mindre ångestfull än i ett panikinferno.
Och förresten vet jag inte om jag skulle vilja bli "ensam kvar" tillslut ändå, om allt går åt h-e.
mamamaggan
CITAT (Solstorm @ 19-02-2008, 18:16) *

Nej inte skulle de gå ut med " för mycket" info , de skulle bara se till att militär mfl föste ihop oss efter något förutbestämt " schema".
*Ulrica*
CITAT (Stella-Polaris @ 19-02-2008, 18:13) *
Nästa stora pandemi har en väldigt lång inkubationstid (månader), få eller inga tidiga symptom, mycket hög dödlighet, utdraget sjukdomsförlopp, mycket tidig smittbarhet, smittar via luft, vatten och kontakt och som sagt inget botemedel.
Huga, vad är det för kunskap du innehar som får dej att göra detta läskiga uttalande? -fear-.gif
mamamaggan
Men jag har så svårt att förstå varför man till varje pris vill försöka skydda sig och bli en av de kanske mycket få överlevarna. Hur skulle det se ut på jorden ? Skulle man tvingas leva helt isolerat från andra på p g a smittorisk kan ju t ex inte barnen hitta någon att skaffa barn med så släkten skulle ju dö ut.

Däremot om det blev konventionellt krig så kan det ju vara idé att försvara sig och sina anhöriga för då skulle det iaf finnas hopp om att kunna leva tillsammans med andra när kriget är slut.
*Ulrica*
CITAT (mamamaggan @ 19-02-2008, 18:41) *
Men jag har så svårt att förstå varför man till varje pris vill försöka skydda sig och bli en av de kanske mycket få överlevarna. Hur skulle det se ut på jorden ? Skulle man tvingas leva helt isolerat från andra på p g a smittorisk kan ju t ex inte barnen hitta någon att skaffa barn med så släkten skulle ju dö ut.
Men så fort alla som smittats har dött eller överlevt så är det lugnt igen, det kanske tar 6 månader eller ett år. Jag är gärna kvar då och hjälper till att bygga upp ett nytt samhälle!
mamamaggan
CITAT (Stella-Polaris @ 19-02-2008, 18:13) *
Ni kan vara helt lugna ... Nästa stora pandemi har en väldigt lång inkubationstid (månader), få eller inga tidiga symptom, mycket hög dödlighet, utdraget sjukdomsförlopp, mycket tidig smittbarhet, smittar via luft, vatten och kontakt och som sagt inget botemedel.

I ett sådant här scenario kan 90 % av jordens befolkning vara dödligt smittade innan man insett vad som är på gång.. flirting.gif

Dax att flytta till Jan Mayern???

Du menar kanske livet självt? flirting.gif Det är dödligt har jag hört!
LadyG
De tre senaste pandemierna har varit av influensatyp (influensavirus Typ A, även känt som fågelinfluensa).

* Spanska Sjukan (mellan 25 och 50 miljoner människor) 1918 - 1919
* Asiaten 1957
* Hong-Konginfluensan 1967-1968

Virus av ebolatyp dödar för snabbt och har för kort inkubationstid för att utgöra ett hot ur pandemisk synpunkt. Men om man tittar på tiden mellan pandemierna lever vi på lånad tid nu. Det är 40 år sedan, så det är dags snart. WHO har förutsagt en kommande mutation av fågelinfluensan (H5N1), så att viruset kan spridas från människa till människa. Det nya viruset kan då komma att orsaka minst lika mycket förödelse som Spanska Sjukan pga människors höga rörlighet. Till vår fördel talar sjukdomens förmodade korta inkubationstid, uppskattningsvis ett par dagar.

Somliga tror att antibiotikaresistenta bakterier kommer att orsaka mer problem än virus i framtiden.
*Ulrica*
CITAT (mamamaggan @ 19-02-2008, 19:10) *
Du menar kanske livet självt?
Jahaaaa! tongue.gif
Grå
CITAT (LadyG @ 19-02-2008, 19:11) *
Somliga tror att antibiotikaresistenta bakterier kommer att orsaka mer problem än virus i framtiden.

Jag är "somlig".
För varje vaccin och botemedel vi tar fram hjälper vi också både bakterier och virus att muteras i en vassare form än den föregående. Det är vad existens går ut på, liv finns för att det kan.
Stella-Polaris
CITAT (*Ulrica* @ 19-02-2008, 18:34) *
Huga, vad är det för kunskap du innehar som får dej att göra detta läskiga uttalande? -fear-.gif

Lagen om saker och tings sannolika jävlighet, klusterteori (en olycka kommer sällan ensam) samt att vår generations Svenskar har haft en sådan sagolik tur med att vara födda här, och nu, att det bara måste gå åt pipan (yjin o yjan) flirting.gif
mamamaggan
CITAT (*Ulrica* @ 19-02-2008, 19:06) *
Men så fort alla som smittats har dött eller överlevt så är det lugnt igen, det kanske tar 6 månader eller ett år. Jag är gärna kvar då och hjälper till att bygga upp ett nytt samhälle!

Jo men kan du vara helt säker på att de inte är smittade iaf ? Eller att det kommer till fler människor från andra ställen som också kan vara smittade osv osv. Hur ska ni någonsin kunna vara helt säkra ?

Tänk dig att ständigt fundera på hur det egentligen står till med din granne , h*n nös ju i går kväll , är h*n smittad iaf.För mig skulle inte det vara något alternativ.

Och din granne tänker likadant om dig så h*n tar fram bössan för säkerhets skull.

Nej jag säger som jag brukar svara när folk undrar hur jag kan vara så lugn när jag flyger " händer det något så går det fort iaf ".

Det finns nog en skillnad på oss också , det är som någon annan skrev , att jag har passerat 50 med flera år . Har dessutom varit med om för mycket för att vara rädd för det där som vi inte pratar om till vardags , döden. Jag kan ju somna för gott i natt eller halka i trappan i morgon eller......................... Sk*t samma säger jag , lev här och nu!
Sailor Pluto
1) Få lite panik.
2) Bli sjuk och dö en snabb men plågsam död

eller

Alternativ 1 +följande: Överleva för att jag är en fighter (ganska tyst, försynt och naiv, men ändå en fighter). Skulle garanterat hålla mig undan från folk och barrikadera huset. Om någon är i akut behov av hjälp så är det en annan sak, men jag kommer inte bjuda in någon bara för att jag känner mig ensam sleep.gif . Något har jag lärt mig av alla böcker och tv-spel som behandlar ämnet: människor kan bli helt knasiga av pandemier.
Ja, jag är fullt medveten om att det mesta är skönlitterärt men något uns av sanning finns det nog!

Magdis
Ojojoj...innan jag hittar på att barrikadera mig och skjuta på folk ska jag nog få nåt virus som tuggar sönder min hjärna och gör mig förvirrad och då är det ju redan kört för mig ändå. flirting.gif
pejori
jag för min del orkar inte ens bry mej...
det är farligt att födas och förenat med livsfara att kliva ur sängen på morgonen tummenupp.gif
kan bara konstatera att...vi ska alla dö på nått sätt rolleyes.gif
Myosotis
CITAT (*Ulrica* @ 19-02-2008, 15:41) *
Har någon läst "Svärtornas år" av Staffan Westerlund? I den inträffar en kärnkraftsolycka som leder till en del situationer som skulle kunna liknas vid mitt ovanstående scenario. Läskig läsning... en otroligt bra författare!

Mycket bra bok! Tänkvärt.
Har någon läst "Människors barn" av P.D. James?

Förresten tror jag inte man kan veta hur man skulle bete sig om man hamnade i en sådan situation. Jag har en känsla av att fegisar skulle bli hjältar och tvärtom...
Cacki
Försvara sej eller inte, det är frågan....

shy.gif
Snigelhatare
Det finns ju många som tycker att människor har mindre rätt att ta plats och påverka miljön än vad andra djur har.Om de flesta människorna dör bort så blir det ju mindre miljöförstöring. Möjligen så växer allting sämre pga koldioxidbrist, men det kommer ju att bli fler djur istället så det kommer nog att stabilisera sig så småningom igen. Mycket varg och sniglar blir det, sedan kommer vargskabben. Mycket myskankor blir det sedan kommer någon myskankssjuka. Fast vargen kanske håller efter dem.

Det blir nog svårt för de överlevande människorna att hålla bort alla rådjur och älgar från odlingarna, fast där gör nog vargen en insats. Om jag skulle höra till de överlevande så skulle jag absolut skaffa mig vapen.
niklaswik
Det som händer händer.

Har svårt att tro att människoarten lever vidare mer än några 10-tusental år till. Max.
LadyG
Fortsätter vi som vi gjort hittils lär vi inte finnas kvar ens om 1 000 år.
Se vad vi ställt till med de senaste 100 åren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon