Full version: Byggkaos
Navigo
Igår anlände en stor grävskopa till vår trädgård för att gräva ut för tillbyggnad + ny källare. Det var ingen rolig syn när jag kom hem. Rosenprakttryn helt sönderkörd, och fullt med grus och stora stenar i rabatterna. Trodde att rabatterna låg säkra för de skulle lägga grävmassorna på andra ställen men det har rasat stora högar överallt. Pga att det inte har varit någon vinter så har ju tyvärr perennerna börjat sticka upp så de är nog alldeles krossade därunder. Tror ni att de klarar sig och kommer igen när stenarna är undanrensade? Min man tycker att jag är larvig,"det är ju bara att köpa nytt". Men det är ju mina små älsklingar som kommer tillbaka år efter år, växter jag har fått av mina vänner och växter jag har provat att byta plats på så att de ska växa bättre, glädjen av att få se hur de växer och frodas mer för varje år. Kommer de inte tillbaks så får jag väl se det som en ursäkt att shoppa loss i plantskolan och börja om.
Tosan
Åh hjälp! Jag hade blivit vansinnig! Har de lovat att skona rabatterna får de väl ändå göra det...

Försök flytta så mycket du kan, till hinkar, potatisland, komposter osv.
MariaS
En seriös entreprenör, brukar se till att fråga om det är något man är rädd om och flytta på detsamma INNAN man sätter skopan i backen. ranting.gif
Jag håller med Tosan. Flytta vad du kan. Marktrycket kommer ta kål på dina växter, även om de klarar första pärsen. sos.gif
Stackars dig trostar.gif
CillaM
Himmel och pannkaka! Jag hade ju exploderat av ilska och sorg om nåt sånt hände här. Himla skönt att det är jag som bestämmer hemma! devil.gif
Fågelvägen
Navigo, fear.gif -cry-.gif no.gif crazy.gif w00t.gif sad.gif Vad upprörd man blir! Men perenner och buskar tål mer än man tror! Kanske du kan vara hemma när grävmaskinsföraren kommer nästa gång? Om han ska jämna ut terrängen efter sig kan du be honom släta ut försiktigt med skopan så han inte skadar de begravda växterna. Då hittar du eventuellt en del av plantorna, han kan gräva upp dem åt dig och du kan gräva ner dem på ett nytt ställe.

Har det funnits Digitalis i din trädgård kanske de nya jordmassorna blir en tillfällig Digitalisrabatt. Så gick det hos oss: en otroligt vacker jättebukett av Digitalis, prästkragar och entaka narcisser. Också en del ginstbuskar kröp fram något år senare, livslevande.
Alexander-VG-zon3
samma sak hände hos mina föräldrars trädgård , dom skövlade bort alla perenner och buskar å slängde i en container där ingick också en 3m hög paraplymagnolia ,, men mycket av det gick ändå att rädda en del av det har jag i min egen trädgård och en del kom upp igen m.m. ,, med detta menar jag att dom är tåliga och dina växter kommer klara sig fint

förstår att du är lässen över det , jag själv hade blivit totalt AHH arg kompiskram.gif

men gräv upp det du är rädd om och plantera i krukor eller nån annan stans . buskar som är söndriga klipper du rena så skjuter dom nya skott sen . perenner har ju sin underjordiska del som är deras överlevnad när nått går snett . så flyttar du rötterna och planterar så spirar dom snart igen .

jag har tagit hand om en akleja som var illa däran ,, nästan hela pålroten var borta och alla blad var helt krossade och plus det hade den legat utan vatten och jord i full sol i en tid ,, nu 3år senare så är den en skönhet och blommar överdådigt
torvan
Jag hade blvit galen!!! ranting.gif
Jag har en solskenshistoria om vilken hänsyn det kan
tas mot oss trädgårdsnördar när det ska grävas.
Vi skulle installera bergvärme i vår brf just där jag
anlagt en jätterabatt.
Det var egna uppdragna växter men det som var viktigast
var alla växter som jag flyttat från mitt föräldrahem.
Speciellt dillpionen hade kommit så bra.
Både chefen och grävarna var jättenoga att inte förstöra
något och hjälpte mig att ta hand om växterna.
Jag missade några då det grävdes mer än väntat.
Men det var inget problem.
En av killarna kom stolt och berättade att han tagit hand om dom
och planterat i en annan rabatt. Efteråt levererade dom jord och
fixade gräsmattan fast det inte ingick.
Året efter på en besiktning kom chefen och undrade
oroligt hur det gått med dillpionen. wub.gif torvan
Navigo
Visste väl att det var här man kunde få stöd. Måste vara trädgårdsentusiaster som förstår sig på sånt här. Försökte flytta lite på jord och stenar igår, men problemet är att nu har det frusit. Så det går inte att gräva upp några plantor heller. Får bara hoppas att de överlever. Jag tror nog att byggarna har försökt men det har rasat från de stora högarna ner i rabatterna. Jag ska säga åt dem att vara försiktiga när de forslar undan så att de inte river upp rabatterna.
skogstroll
vilket elände... köpa nya perenner... ja men det är ju inte så himla billigt kanske alla gånger att ersätta det! Hoppas det löser sej smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Navigo @ 20-02-2008, 11:59) *
Visste väl att det var här man kunde få stöd. Måste vara trädgårdsentusiaster som förstår sig på sånt här. Försökte flytta lite på jord och stenar igår, men problemet är att nu har det frusit. Så det går inte att gräva upp några plantor heller. Får bara hoppas att de överlever. Jag tror nog att byggarna har försökt men det har rasat från de stora högarna ner i rabatterna. Jag ska säga åt dem att vara försiktiga när de forslar undan så att de inte river upp rabatterna.

är marken frusen så håller det ju upp trycket bättre ,, men gräv så fort du kan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon