Eleena
Har läst massor av trådar här i forumet och blir bara inte klok på en sak...

jag skulle vilja ha en damm som denna http://www.anleka.se/referensfiler/79s.htm men modell MINDRE!

Att gjuta i plastfiber etc verkar dyrt och svårt och att gjuta i betong verkar inte riktigt bra med frost och annat. Ska man om man nu vill göra en sådan här damm modell mindre gräva fyrkantigt, lägga duk efter konstens alla regler och sedan "kanta" den med gjutna skivor så att det är själva duken som utgör vattenspärr så att säga medans stenen/betongen står för det visuella uttrycket...?

Att hålla på att laga sprickor tycker jag låter mycket jobbigt. Samtidigt vill jag ju ha en stram sten/betong damm som inte är särskilt djup (max 40 cm) men kanske två meter lång och nån halvmeter bred.

Någon som kan det här eller kanske har en liknande damm själva?
MariaS
Dammen på bilden är gjord på ett av två sätt. Det första är en galvad plåtbalja som man grävt ner och sedan lagt plattor runt.
Det andra är att de grävt en fyrkantig grop, som de sedan klätt med dammduk. En sån här damm är i regel några cm bredare och längre än täckplattorna, så plattorna liksom rinner av ner i dammen.
Med en damm av denna typen, kan du inte ha fisk och kräver dessutom mycke rengöring om du inte har växter i. Grunda dammar slammar fort igen av alger och löv och annat som kommer luften, fyller fort.
DragonLady
Det syns att det är dammduk för plattorna runt dammen ligger lite på sniskan o i vågor runt om pga. dammduken under... inte snyggt, dessutom om man ingen rening har kommer det att börja lukta.
Lösningar finns men det krävs lite ansträngningar wink.gif
eld och vatten
Hej. skulle nog rekomendera att du bygger med gummiduk (lätt att vika och få snygg) med en ram av betongblock eller trä på utsidan. Annars är det lätt att väggarna viker in vid rengöring av dammen eller vid låg vatten nivå. Om du inte ska rengöra vattnet med pump kan du använda algmedel för pooler (gör att vattnet blir klart) .
sommarstaden
Hej.
Har själv byggt damm för något år sedan.
Mina råd är: Absolut gummiduk och inte den enklare folien. Prova att bygga med torvblock. Mjukt, lätt att forma och blir mycket vackert efter en tid.
Reningverk med UV-ljus är ett måste, Du kommer att få bekymmer annars.
Försök göra allt så likt naturen som möjligt, naturmaterial, vattenväxter mm gör det mycket mer lättskött.
Hör gärna av dig om du vill veta mer.
MVH
Sommarstaden
PS. 40 cm djup är i minsta laget. Det finns många fördelar om du ökar på med ett par tre decimeter.
DS
DragonLady
[quote name='sommarstaden' date='08-03-2008, 12:25' post='784369']
Försök göra allt så likt naturen som möjligt

Hon vill ha ett rektangulärt hål i marken med plattsättning runt.. typ japanspartanskt. flirting.gif
sommarstaden
Hej Eleena.
Jag vill inte vara en Besservisser men här i Karlshamn har vi en av de bästa experterna på vatten i trädgården Ljus&Miljö) och de har testat alla förekommande material på marknaden. För något år sedan gjöt de enmassa dammar, vattenfall och bäckar i bl.a. fiberbetong, armerad betong mm. Alla har idag spruckit. Det enda material som håller i längden är gummiduk.
Så det enda att göra enligt min mening är att gräva ditt hål som Du vill ha det och sedan lägga gummiduk som Du limmar i hörnen, men jag tror ärligt talat att Du får mycket jobb med övervikningar och limning.
Det blir nog inte som Du hoppas heller med en svart gummibotten.
Alternativet är väl att gjuta i fiberbetong med isolering under all gjutning (Frigolit), sedan kan Du måla med tvåkomponents Uretanfärg ovanpå gjutningen efter ca 4 veckors härdning. Ärligt talat tror jag inte riktigt på det men skam en som ger sig.
MVH
Sommarstaden
Ralf
CITAT (sommarstaden @ 09-03-2008, 18:17) *
Hej Eleena.
Jag vill inte vara en Besservisser men här i Karlshamn har vi en av de bästa experterna på vatten i trädgården Ljus&Miljö) och de har testat alla förekommande material på marknaden. För något år sedan gjöt de enmassa dammar, vattenfall och bäckar i bl.a. fiberbetong, armerad betong mm. Alla har idag spruckit. Det enda material som håller i längden är gummiduk.

Men dom kan inte ha varit experter på betong... Men visst, det är svårt att gjuta med betong och ska man gjuta vattentätt går det ej med vanlig betong----
eld och vatten
Ett förslag är gör ramen .sedan vikt gummiduk .lägg lösa platter i botten .Efter det kan du ställa platter löst på högkant som väggar.Om du inte har för små lär det inte bli några problem (det finns ju 300*300 eller 400*400 ). Den liggande plattan längst upp stagar upp väggen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon