Det kom en blixt och muller precis här över
Ciczi
HÅLL I HATTEN vad det blåser! Det var sannerligen en utmaning att cykla över bron hem från jobbet. Fick hoppa av och leda cyklen när det kom riktiga byar. Läskigt.
Gossen Ruda
22-02-2008, 21:15
En del göteborgare har tittat på nyheterna och På spåret och därför inte häckat här. Nu har det börjat lugna ner sig men det har blåst som f-n. Ett av träden runt kolerakyrkogården tvärs över vägen har blåst ner i kväll. En stor poppel som har lagt sig över gång- och cykelbanan. Jag var nere och kollade så ingen hade hamnat under. Den har klarat alla tidigare stormar så det har var den värsta stormen i vinter. Undrar hur det ser ut runt sommarstugan?
Krolliljan
22-02-2008, 21:19
CITAT (Ciczi @ 22-02-2008, 20:58)

Det kom en blixt och muller precis här över
Ciczi
Blixt ?
Tvi
Denna stormen verkar vara ett mycket lustigt fenomen! Vi har FAKTISKT nästan vindstilla IGEN! Fast i Lidköping blåser det 26,8m/s!!!!!
Fågelvägen ligger Lidköping 9km rakt söderut! Såtenäs, F7 Flygflottilj har 20m/s i medelvind, 20km fågelvägen sydväst om oss. JAg har just varit i växthuset och fick inte ens håret i ansiktet av vinden! Får väl ta det som om vi har tur denna gången!
rahmat2
22-02-2008, 21:41
CITAT (Krolliljan @ 22-02-2008, 19:56)

Jag har inte blåst bort än.

Nu har det gått ner till 20,5 i byarna.
Inte jag heller :-)
Men det är så fantastisk med naturens krafter. När det blåser hård brukar jag äta bättre, dricka bättre och även sova bättre. varför, vet jag inte.
Rahmat
ängsvädd
22-02-2008, 22:14
På tv4-nyheterna sa de att ovädret var värre än väntat. 38 m/s i byarna - orkan. Jag tror de sa att 80000 är utan ström.
CITAT (MimmiH @ 22-02-2008, 22:14)

Jag tror de sa att 80000 är utan ström.
Jodå. Varav 44000 är Eons kunder! Större delen av småland är svart igen. Måste ha varit Eon (Sydkraft) som myntade uttrycket: "Mörkaste Småland". Att de aldrig lär sig
Alexander-VG-zon3
22-02-2008, 22:38
verkar ha gått hårt åt hemma hos mig
Gossen Ruda
22-02-2008, 22:42
I Göteborg handlade det mest om
VATTEN. Gå in på
GP och leta reda på länken till Bildgalleriet så får ni se på sån vätska.
Aqvakul
22-02-2008, 22:57
CITAT (MariaS @ 22-02-2008, 23:17)

Jodå. Varav 44000 är Eons kunder! Större delen av småland är svart igen. Måste ha varit Eon (Sydkraft) som myntade uttrycket: "Mörkaste Småland". Att de aldrig lär sig

Sansloest daaligt!!
Gossen Ruda
23-02-2008, 07:44
Här vaknar man upp till en vacker morgon, himlen är klar och det fläktar bara lite grannn. Svårt att tro att det stormat igår men tittar jag neråt kyrkogården så syns det nerblåsta trädet. Skall snart ut och fota lite. Fönstren har fått saltstänk och då bor jag ändå en mil från havet. Läste på tågforumet att den mesta tågtrafiken runt Göteborg ligger nere. En lokförare på Kinnekullebanan rapporterade om mycket blötsnö runt Mariestad som böjde ner grenar som slog i tåget. Banan är inte elektrifierad så ingen kontaktledning kan skadas, men det är en viss risk att köra på träd ändå men inget sånt förekom.
ängsvädd
23-02-2008, 09:04
Den värsta stormen har bedarrat men fortfarande är 60000 utan el sa de på radion.
Tråkigt att klimatförändringen medför fler och kraftigare stormar.
Många är utan telefon också.
Aqvakul
23-02-2008, 09:06
Naagon som har koll paa hur det aer i Soelvesborgsomraadet?
Här blåser det fortfarande och lite byar också, hörde på TV4 nyheter i morse att det ska komma in en ny storm igen, så trött jag blir
MariaS var går du in och tittar hur mycket det blåser, jag hittar ingen bra sida.
Här kan man välja medel eller maxvind. Sen får man ju vägläget på köpet
CITAT (MariaS @ 23-02-2008, 11:34)

Här kan man välja medel eller maxvind. Sen får man ju vägläget på köpet

den sidan verkar ju bra.
HAr varit på promenad i vårvädret nu. Inte ens soptunnan hade blåst ikull. Flera grannar var också ute och inspekterade sina marker... Men inte ett träd!
Däremot ser det ut som plockepinn i Lidköping! Skyltar som blåst runt och papperskorgar som blåst omkull. Ingen vacker syn.
Det var dramatik här i går kväll, en ungbjörk gav upp för dom kraftiga vindbyarna och lade sej över en elledning som går ca 100 m från vårt hus. Det blev ett mindre fyrverkeri, gnistrade och sprakade, till slut så började det ryka från trädet och de mindre grenarna brann av. Stömmen kom och gick hela tiden, ganska kusligt när det ibland small till i ledningarna, ljuset slocknade och kom igen... så höll det på i ca 1,5 timme.
Under tiden försökte jag ringa Kungälvs energi på journummer, upptaget... till slut var det en resolut granne som ringde brandkåren, DÅ blev det fart, 4 utryckningsfordon och elverkets bil. PÅ 15 minuter var strömmen bruten, trädet fällt och strömmen påkopplad igen...
Att sedan strömmen fortsatte att blinka resten av kvällen berodde väl på ett annat träd längre bort antar jag...
Annars så har ju tack och lov det mesta vattnet runnit undan nu, det var lite blött häromkring i går...
Edit: felstavning
Alexander-VG-zon3
23-02-2008, 13:22
har pratat med dom där hemma
och det blåser än och har blåst kraftigt under natten och igår kväll . ett stort träd har blåst ner hos grannen och en hel del träd har blåst ner i skogen . och en massa stora grenar ligger lite här å var .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.