Full version: NY VARNING
Sidor: 1, 2
MariaS
Nu är det nya vindar på gång. Just nu ligger varningen på hårda vindar runt 20m/s. Men de kan öka till stormstyrka, främst över de västra delarna, natten till lördag!
Trodde faktiskt att denna säsongen kunde vara över nu!
Eva St
nono.gif NEEEJ Vill inte ha mer starka vindar här nu. Både uterumstak och brygga har ju klarat sig hitills i år och VILL INTE göra om dem i år också som när Gudrun o Per var på besök no.gif
gunvor
jo då det är på gång på västgötaslätten i alla fall o värre blir det!!
Bettis
Ja här blåser det, men inte så himla farligt men enligt tv vädret så ska det ju blåsa upp i mer i kväll. Det kan ju inte bli så himla farligt för dom har ju inte gått ut med några varningar.
Pirum
SMHI har gått ut med klass2-varningar, http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=8644&l=sv , för sydväst-Sverige.

Det här gäller för min del av Sverige:
Västra Götalands län, Bohuslän och Göteborg.

Varning Klass 2 stormbyar
I kväll och i början på natten mycket hårda vindbyar, drygt 20 m/s. Därefter tillfälligt avtagande. Fredag eftermiddag ökande västlig vind med risk för stormbyar 25 m/s, främst i södra delen.
pejori
CITAT (MariaS @ 21-02-2008, 16:29) *
Nu är det nya vindar på gång. Just nu ligger varningen på hårda vindar runt 20m/s. Men de kan öka till stormstyrka, främst över de västra delarna, natten till lördag!
Trodde faktiskt att denna säsongen kunde vara över nu!

jotack jag har märkt det, ranting.gif ranting.gif
här blåser och regnar det ordentligt nu crying.gif
inte kul att va hundägare nu angry.gif
MariaS
Tyvärr är det väl så att vindarna redan har börjat! Visserligen har de inte nått kulingstyrka... ÄNNU... men det tar i mer och mer för varje by. Och imorgon ska vi på begravning! Ingen hatt här inte!
Bettis
-cry-.gif -cry-.gif nää det räcker nu vill inte ha mer blåst och regn -cry-.gif
henriks
Är det fler än jag som har tröttnat lite på SMHIs varningar? Visst är det väl bra att dom varnar, men om man varnar i tid och otid utan att det finns något speciellt att varna för gör ju att man blir avtrubbad och när det verkligen gäller bryr man sig inte nämvärt.

det senaste dygnet har det blåst så här hos mig:

Visst - det blåser en del, och visst - lite otrevligt att vara ute i regnet och blåsten, men farligt? inte än i alla fall, men jag kanske ändrar mig senare....
MariaS
CITAT (henriks @ 21-02-2008, 21:18) *
Är det fler än jag som har tröttnat lite på SMHIs varningar? Visst är det väl bra att dom varnar, men om man varnar i tid och otid utan att det finns något speciellt att varna för gör ju att man blir avtrubbad och när det verkligen gäller bryr man sig inte nämvärt.

de senaste timmarna har det blåst så här hos mig:

Ååååå har du egen vindmätare? JAg får gå på vägverkets station jag och låten i vindskivorna.
Bettis
usch då, var har du hittat denna
pejori
CITAT (henriks @ 21-02-2008, 21:18) *

de senaste timmarna har det blåst så här hos mig:

det är lite "vargen kommer" över det ja...
men bättre att varna en gång för mycket tycker jag nog..mest för sjötrafikens skull tummenupp.gif
henriks
CITAT (MariaS @ 21-02-2008, 21:19) *
Ååååå har du egen vindmätare? JAg får gå på vägverkets station jag och låten i vindskivorna.

jäklar vad snabb du var att svara.... jodå, jag har en "egen" vindmätare - har vissa "privilegier" med jobbet

fast egentligen har jag två.... ;-)
MariaS
CITAT (henriks @ 21-02-2008, 21:22) *
jäklar vad snabb du var att svara.... jodå, jag har en "egen" vindmätare - har vissa "privilegier" med jobbet

fast egentligen har jag två.... ;-)

HAr du möjligen kontakter så man kan köpa för eget bruk? whistling.gif
MariaS
Så, då var det uppe i kuling då. 14,2 m/s
henriks
CITAT (MariaS @ 21-02-2008, 21:33) *
HAr du möjligen kontakter så man kan köpa för eget bruk? whistling.gif

Finns ett antal olika tillverkare i varierande prisklasser, beror ju lite på vad man skall ha den till och hur mycket man är villig att satsa.

Jag håller på med vindutvärdering för att eventuellt bygga vindkraft och mäter därför vindhastighet i två master och har därför ett "visst" behov av dels fjärravläsning, dels att det är robusta grejer som inte går sönder i första taget. (monteringen i masten kostade mer än väderstationen i sig!)

Safecast har en massa olika varianter på vindmätare, den jag har heter Davis Wheather Envoy
http://www.safecast.se/shop/?artnr=D63Paket1

jag har egentligen inte behov av mer än vinddatan, men den mäter en hel massa mer än så:
http://www.itfk.se/~henrik/
MariaS
CITAT (henriks @ 21-02-2008, 22:01) *
Finns ett antal olika tillverkare i varierande prisklasser, beror ju lite på vad man skall ha den till och hur mycket man är villig att satsa.

Jag håller på med vindutvärdering för att eventuellt bygga vindkraft och mäter därför vindhastighet i två master och har därför ett "visst" behov av dels fjärravläsning, dels att det är robusta grejer som inte går sönder i första taget. (monteringen i masten kostade mer än väderstationen i sig!)

Safecast har en massa olika varianter på vindmätare, den jag har heter Davis Wheather Envoy
http://www.safecast.se/shop/?artnr=D63Paket1

jag har egentligen inte behov av mer än vinddatan, men den mäter en hel massa mer än så:
http://www.itfk.se/~henrik/

Tack för informationen, ska utvärdera den imorgon när migränen gått över. Natti
henriks
CITAT (MariaS @ 21-02-2008, 21:50) *
Så, då var det uppe i kuling då. 14,2 m/s

Högsta vindby 18,3 m/s här, men medelvinden är inte mycket att hetsa upp sig över än, under 10m/s, men det kanske kommer
Alexander-VG-zon3
hos mig ska det blåsa 25M/S
Pirum
Bra att de varnar, SMHI alltså, om sen media övertolkar är en sak. Men vi kan komma ihåg att Gudrun underrapporterades till en början, och att skador och dödsfall därför blev högre än de hade kunnat bli om man bättre förberett sig.

Tillägg: men visst, lite "vargen kommer, vargen kommer" kan det ju bli av det hela.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pirum @ 21-02-2008, 22:34) *
Bra att de varnar, SMHI alltså, om sen media övertolkar är en sak. Men vi kan komma ihåg att Gudrun underrapporterades till en början, och att skador och dödsfall därför blev högre än de hade kunnat bli om man bättre förberett sig.

Tillägg: men visst, lite "vargen kommer, vargen kommer" kan det ju bli av det hela.

det var väl ingen varning över skåne ??

under gudrun alltså ,, men det tog hårt ändå
Pirum
Här på västkusten började de varna lite smått när vägskyltarna (sådana där 2-3 kvadratmeter stora) blåste som frisbees över motorvägarna. Apropå Gudrun alltså. Och så avbröt de sportradion ett par gånger.
ingrid fuxwall
Tack för förklaringen!
Tycker nog att jag hållit mig uppdaterad i dag men detta har jag missat men nog hör jag hur det blåser
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pirum @ 21-02-2008, 23:05) *
Här på västkusten började de varna lite smått när vägskyltarna (sådana där 2-3 kvadratmeter stora) blåste som frisbees över motorvägarna. Apropå Gudrun alltså. Och så avbröt de sportradion ett par gånger.

är inte säker men tror inte att dom varnade sådär jätte mycket över skåne heller,, dom kanske gjorde det sen när det redan höll på som värst .
mamamaggan
Regnar och blåser här nu. Kommer vindbyar ibland så jag tror taket på balkongen ska blåsa av. Vi får väl se hur pass mycket oväder det blir här , vi brukar ju klar oss bättre än Sydsverige och kusterna.
gunvor
Hur var det nu man räknade om till kilometerhastighet - tycker det känns bättre att veta kilometerhastigheten när man går i motvind - det säger liksom mer!

nog blåser det meninte är det varken storm eller oväder!
Lars-Olof Arvids
Här blåser det i alla fall tillräckligt mycket för att det var jobbigt att cykla till jobbet i motvind...

Olle
henriks
CITAT (gunvor @ 22-02-2008, 07:24) *
Hur var det nu man räknade om till kilometerhastighet - tycker det känns bättre att veta kilometerhastigheten när man går i motvind - det säger liksom mer!

1000 meter= 1 kilometer
3600 sekunder=1 timme

Alltså: 25m/s * 3600 s/timme = 90000 meter/h = 90 km/h
eller 25m/s * 3,6 = 90 km/h
Eva i Höga
Ja, visst är man trött på blåst och storm. Här blåser också rejält, men för tillfället har jag bra lä för den vinden. Hörde att det ska avta mot kvällen, hoppas det. Har också hört att vi får vänja oss vid mer blåst och regn, det är ju väderförändringar, så det är bara att försöka se glad ut ändå.
Malvia

Vaknade vid 3-tiden att det haglade mycket kraftigt och stormade.
Man kände hur huset skakade.
Blåser förtfarande men inte lika kraftigt.
Gossen Ruda
Det har varit lite blåst i natt och under fm. På em var det regn några timmar men nu har det börja blåsa ordentligt. Alldeles nyss ville ytterdörren in i huset, så lät det iaf.
Krolliljan
23,5 m/s i byarna nu. Huuuu unsure.gif
MariaS
Sen ca fem minuter tillbaka har det varit totalt stilla här. Inget regn, ingen blåst, bara helt stilla?! Är det detta de kallar för lugnet före måntro? För stormen har ju inte anlänt till kusten ännu, men den är på god väg!
Fenja
Nu har vi 28 m/sek i byarna här säger de på lokalradion! Grannens björkar gungar hoppingivande biggrin.gif
Mvh
Fenja
Cathis
Här blåser det och regnar nåt helt otroligt, vet inte riktigt hur jag ska komma hem crying.gif
MariaS
Vi har haft en halvtimme med nästan totalt lugn! 5m/s i maxvind! Men nu plötsligt har det börjat ta i ordentligt. Träden vajar betänkligt bakom maskinhallen!
Cathis
Dörren slog upp på jobbet, glassplitter överallt, suck
Alexander-VG-zon3
här uppe i Västergötland i Marks kommun ,, blåser det kraftiga vindar var väldigt svårt att gå mot vindarna .
Krolliljan
26,2 i byarna nu. -fear-.gif
Gossen Ruda
Hoppas rikssvenskan ursäktas men fy satan vilka vindbyar det kommer. Beträffande MariaS så passerade förmodligen stormens öga över dig. Där är det oftast vindstilla. En gång för några år sen när det kom en ordentlig storm och jag på ett tågforum kunde följa hur den ena banan efter den andra runtomkring blockerades av nerfallna träd gick jag ut och det var helt lugnt hos mig, med klar och fin himmel. Lite senare började det blåsa igen när ögat dragit vidare.
mamamaggan
Har varit ut och tagit en promenad på em. Det blåser från alla håll !!!!!!!!!! Iaf i byarna. Det blåste till ibland så man nästan lättade från marken och jag är inte speciellt liten och spenslig.

Förstår att vi inte har det lika besvärligt här som på en del andra håll så jag säger bara håll er inne ni som bor längre söderut.!!!!!!!!!!!!!

Edit : Stavfel , förstår inte att fingrarna jämt slinter .
Gossen Ruda
Vill bara meddela att all tågtrafik i Västsverige utom Västra stambanan och Västkustbanan är inställd pga orkanbyarna som fäller träd lite här och var.
Alexander-VG-zon3
samtal från hemma ,, enligt dom är där full storm styrka hemma och stora grenar har blåst ner och en massa skit rör sig
Gunilla T
Just nu har vi det hyfsat här efter en blåsig natt och dag.

Nå´n som vet om stormen är på väg mot Stockholmstrakten och Sörmlandskusten? ...ifall man måste bunkra upp vatten...

MariaS
Tror inte det blir så farligt uppåt landet. Vi verkar klara oss undan rätt bra. Hitintills "bara" 18,4m/s som värst och nu verkar det avta igen!
Det är ju klart värre längre söderut!
Krolliljan
Skulle egentligen lägga detta i gnälltråden.
Tvi tvi tvi tvi tvi. Jag gillar inte hård blåst. tvi[attachment=13831:angelette.gif][attachment=13832:th_swear1.gif] ranting.gif
MariaS
Verkar som om alla västkustbor antingen blåst bort, eller är strömlösa. Här på forumet är de i alla fall inte! På nyhetssidorna står det att det råder totalt kaos i bl.a. Göteborg! Kollar man trafikläget, så råder det totalt kaos på alla före detta farbara vägar halvvägs in i land. Men bor man norr om E20, verkar det rätt lugnt just nu. Sista observation hos oss, var bara 12,1m/s i maxvind. Medans det fortfarande blåser 22-24m/s på bohuskusten.
Alexander-VG-zon3
här i Mark så har en gravsten blåst ner plus all gravdekoration iväg och så skyltarna blåst ner ,, en hel del grenar är nere . dönar och låter och blåser kraftigt .

Göteborg verkar har fått en smäll

Hanö hade ju upp till 39m/s
Krolliljan
CITAT (MariaS @ 22-02-2008, 19:39) *
Verkar som om alla västkustbor antingen blåst bort, eller är strömlösa. Här på forumet är de i alla fall inte! På nyhetssidorna står det att det råder totalt kaos i bl.a. Göteborg! Kollar man trafikläget, så råder det totalt kaos på alla före detta farbara vägar halvvägs in i land. Men bor man norr om E20, verkar det rätt lugnt just nu. Sista observation hos oss, var bara 12,1m/s i maxvind. Medans det fortfarande blåser 22-24m/s på bohuskusten.

Jag har inte blåst bort än. smile.gif Nu har det gått ner till 20,5 i byarna.
Alexander-VG-zon3
där hemma i skåne hade strömmen gått och stormar mycket .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon