|
Full version: 5kvm 1300:-?
Kvarnvik
25-02-2008, 18:00
Hade fått jem&fix reklamblad i brevlådan när jag kom hem idag. De säljer aluminiumväxthus med plastskivor jättebilligt. Jag är medveten om att man får vad man betalar för, men i jämförelse med vad jag betalade för Julas "tältvariant" förra året som blåste sönde på ett kick så känns det här ändå som värt att överväga. Ringde och hörde mig för litegrann och det är vanliga plastskivor, ingen kanalplast, alltså, men i uv-skyddad polykarbonatplast. Vad tror ni om detta? Är det värt mödan att bereda mark och göra jobbet med att sätta ihop aluminiumskelettet för den kvaliteten? Min dröm på sikt är ett större, hemmabyggt växthus/uterum, men detta ligger någonstans i en väldigt avlägsen framtid, typ när barnen har flyttat hemifrån (och det första barnet ska födas i maj, så det är låångt kvar till dess) Med tanke på att det ska bli bebis här i vår så lär ju inte tiden räcka till så mycket trädgård, men å andra sidan så måste det ju underlätta lite att ha någonstans att vara med sina små odlingar... Vad tror ni? Är det någon som har varit och känt på dem?
Piccante
25-02-2008, 18:46
CITAT (Kvarnvik @ 25-02-2008, 18:00)  Hade fått jem&fix reklamblad i brevlådan när jag kom hem idag. De säljer aluminiumväxthus med plastskivor jättebilligt. Jag är medveten om att man får vad man betalar för, men i jämförelse med vad jag betalade för Julas "tältvariant" förra året som blåste sönde på ett kick så känns det här ändå som värt att överväga. Ringde och hörde mig för litegrann och det är vanliga plastskivor, ingen kanalplast, alltså, men i uv-skyddad polykarbonatplast. Vad tror ni om detta? Är det värt mödan att bereda mark och göra jobbet med att sätta ihop aluminiumskelettet för den kvaliteten? Min dröm på sikt är ett större, hemmabyggt växthus/uterum, men detta ligger någonstans i en väldigt avlägsen framtid, typ när barnen har flyttat hemifrån (och det första barnet ska födas i maj, så det är låångt kvar till dess) Med tanke på att det ska bli bebis här i vår så lär ju inte tiden räcka till så mycket trädgård, men å andra sidan så måste det ju underlätta lite att ha någonstans att vara med sina små odlingar... Vad tror ni? Är det någon som har varit och känt på dem? Känner inte till företaget eller deras växthus. Har de någon sajt där man kan kolla på växthuset? Jag började rita på ett hemmabygge och räkna på materialpris och kom upp i över 1300 kr för ett hemmabygge av ungefär samam storlek, men då hade jag inte räknat in färg/ lasyr och beslag. Så det låter riktigt billigt för ett litet "första"växthus. Hittade deras sajt http://www.jemfix.se/
Kvarnvik
25-02-2008, 18:49
Det är ju inte så att de har några mängder hemma, de hade 14 stycken kvar när jag ringde till butiken i Gislaved som är närmst för mig, i Värnamo hade de inga kvar. Så om jag ska ha ett så får det nog bli att vara där vid öppning skulle jag tro. Men jag vacklar om det är värt jobbet och om jag kommer att bry mig om någon särskild odling i sommar med bebis och allt...
*Ulrica*
25-02-2008, 19:14
 Billigt! Inget som håller värmen, men som förstaväxthus om man inte har nåt så... jisses vad sugen jag blev. Inte alls min del av landet, fast mamma bor ju i skåne.... Hm... de hade en vägg variant ca 130x70x165 för en tusenlapp som jag blev sugen på. Hade tänkt smälla upp något liknande mot vebodsväggen att ha i år av gamla brädor och byggplast...
m.öland
25-02-2008, 19:27
Jag tycker att du ska slå till, riktigt billigt.
*Ulrica*
25-02-2008, 20:01
Kollade runt lite och det är en tillverkare som heter Palram som gör dessa Silverline - växthus. Palrams växthusBlir jäkligt sugen alltså...
Jag köpte mitt SilverLine ifjol och betalade betydligt mer än så, även om det ändå var billigt. Stommen är jättestadig och väldigt enkel att montera, jag gjorde det själv, medan grannen tillsammans med en snickare svor ihop ett märkesväxthus, som var betydligt rangligare. Jag köpte mitt från riktigbygghandel.se nu såg jag att jula har det, k-rauta hade samma fast med kanalplast, så det verkar som om det går att byta till kanalplast. Man får ju va lite försiktig med de där tunna plastglasen, men de är ändå rätt sega. Jag är jättenöjd för de pengar jag lagt ut.
ingrid fuxwall
25-02-2008, 20:56
Går inte ens in och läser era länkar - växthus blir det sedan
*Ulrica*
25-02-2008, 21:01
CITAT (Tosan @ 25-02-2008, 20:54)  Jag köpte mitt SilverLine ifjol och betalade betydligt mer än så, även om det ändå var billigt. Stommen är jättestadig och väldigt enkel att montera, jag gjorde det själv. Jag köpte mitt från riktigbygghandel.se nu såg jag att jula har det, k-rauta hade samma fast med kanalplast, så det verkar som om det går att byta till kanalplast. Man får ju va lite försiktig med de där tunna plastglasen, men de är ändå rätt sega. Bra att höra att det inte bara är skit då. Det med kanalplast heter tydligen Multiline och är ju lite dyrare. Berätta mer om dina erfarenheter av Silverline Tosan!
Ja... det är ju ett växthus. Dåligt isolerat iofs, men det är ju inte större än att det behövs väldigt lite för att hålla upp värmen någorlunda. Det sägs klara normalt snödjup, men jag har sopat av snön i vinter för säkerhets skull. Som sagt så är stommen väldigt stabil och väldigt enkel att montera. Det tog mig två dagar att bygga upp det, trots en miljon pauser pga mina nackbesvär. Det bökigaste var att få fast plasten. Ett tips kan va att se till att man har slätat till marken där det ska stå innan, det hade inte vi gjort, men det gick ändå. Ont i fingrarna får man i vilket fall. Jag har lagt markduk och plastplattor till golv. Och muttrarna som allting sitter i har jag upptäckt att man kan dra fast trådar med ifall man har nåt som ska klättra. Jag har egentligen inget att klaga på förutom att det skulle ha fått va 10 kvm till  Men det är min egen lilla oas
babette
27-02-2008, 15:02
Låter ju jättebilligt och bra. Skulle vilja ha...Synd att jem-fix bara finns i södra sverige....
Jag har bara en kolonilott på 150 kvm, så jag blev intresserad av det lilla drivhus. Tyvärr var de slut när jag ringde... Man får hoppas att det kommer fler erbjudanden!
Cockaby
28-02-2008, 09:59
Jag var på Jem&Fix igår. De sa att det itne fanns nåt kvar i någon av deras butiker och de var riktigt förvånade över hur snabbt de hade gått åt och sa att det var flera som hade blivit riktigt irriterade på att de varit slut när de skulle köpa ett.
De sa att det kommer in fler i slutet av mars, men då till ordinarie pris. Men det är iofs riktigt billigt det med så jag får se om det blir ett då. Så småningom vill jag bygga ett själv med gamla fönster på tomten men det kommer nog ta tid innan det blir av. å andra sidan klarar jag mig ganska bra med att bara bygga ett litet tält av byggplast i år då tomaterna ändå kommer stå mot ett staket.
Ja, jag tror också att jag tar mig en tur dit när de får nästa leverans. Precis som du säger så ligger ju priserna väldigt mycket lägre, och jag behöver bara något litet.
Vi får hålla tummarna för att vi får något nästa gång. Tror att de sa vecka 13 till mig.
Thalassa
02-03-2008, 18:01
Jag skulle slå till direkt om jag inte bott så långt bort. Trots att jag nyss köpt ett växthus, för det priset kan man ju sätta upp en hel liten armé av växthus.
Thalassa
12-03-2008, 18:39
Fick tag på två, ska seriekoppla dem  Då blir det 10 kvm, det blir alldeles lagom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|