|
henriks
03-09-2008, 22:32
CITAT (blomkronan @ 03-09-2008, 23:17)  Hej henriks Jag såg i en annan tråd att du med ett program lyckats rita dessa ritningar, jag ladda hem programet och lyckades göra en låda OOOtroligt imponerad jag blev att du ritat dit hus själv, i det programet. När jag får en ledig dag framöver i vinter så ska jag oxå försöka lära mig det programet, vad roligt att kunna rita i 3d. //Mari Jag varnar dig - det är beroendeframkallande... Det tog mig några timmars ritande av lådor och liknande föremål att lära mig programmet tillräckligt mycket för att kunna börja rita på huset. Har inte hållit räkningen, men gissar att jag laggt ner någonstans mellan 40-80 timmar på ritande totalt, och då är jag just nu inne på rena konstruktionsritningar, regel för regel, bräda för bräda
blomkronan
05-09-2008, 19:03
OJ, den tiden har jag inte  men ett par timmar kan jag lägga  vi får se vad jag kan åstakomma!!! åter kommer senare...
henriks
05-09-2008, 19:23
CITAT (blomkronan @ 05-09-2008, 20:03)  OJ, den tiden har jag inte  men ett par timmar kan jag lägga  vi får se vad jag kan åstakomma!!! åter kommer senare...  Du kanske inte har riktigt samma målsättning heller? det tog bara ett par timmar att komma igång ordentligt, de sista 3/4 av tiden är småpill och detaljritningar: [attachment=23730:stomme.jpg]
Whiskuchi
06-09-2008, 10:34
CITAT (henriks @ 03-09-2008, 23:32)  Jag varnar dig - det är beroendeframkallande... Vad ÄR det för program? Jag ritar ständigt egna hus i huvudet och på papperslappar, det vore inte dumt att få idéerna sparade på lite mer hållbara sätt ;-) Huset blir kanonfint, underbart med ett stort(?) växthus i anslutning till boendet!
CITAT (blomkronan @ 03-09-2008, 23:17)  Hej henriks Jag såg i en annan tråd att du med ett program lyckats rita dessa ritningar, jag ladda hem programet och lyckades göra en låda OOOtroligt imponerad jag blev att du ritat dit hus själv, i det programet. När jag får en ledig dag framöver i vinter så ska jag oxå försöka lära mig det programet, vad roligt att kunna rita i 3d. //Mari Släng ut tv-n så får du tid
henriks
06-09-2008, 14:01
CITAT (Whiskuchi @ 06-09-2008, 11:34)  Vad ÄR det för program? Jag ritar ständigt egna hus i huvudet och på papperslappar, det vore inte dumt att få idéerna sparade på lite mer hållbara sätt ;-)
Huset blir kanonfint, underbart med ett stort(?) växthus i anslutning till boendet! google sketchup Edit: tack förresten, hur fint det blir i verkligheten får väl tiden utvisa
henriks
30-10-2008, 19:14
Kan själv var det ja.... men det tar visst lite tid....
så här ser det i alla fall ut idag: (jag tittade på eländet och konstaterade att snöglopp inte är det bästa vädret att göra något i - och åkte därifrån igen!
[attachment=26660:grund.jpg]
Växthus i anslutning till huset, vedspis inne...jag dreglar av avund....Hur bli uppvärmningen till växthuset, flis där oxå? Tänk vilka möjligheter att övervintra...
Absolut ett gammaldags skafferi som man kliver in i, det var det bästa skafferi jag någonsin haft....
henriks
31-10-2008, 07:37
Hinner säkert ändra sig flera gånger än, men just nu ligger planen på vattenburen markvärme lagt i stenmjöl och betongplattor i växthusdelen så att det går att hålla frostfritt - dock räknar vi inte med att ha det uppvärmt på vintern. Men JA - flis kommer att vara råvaran till värmen.
Betongplattor föresten.... i mina våta drömmar skulle jag vilja ha tegel på marken, men att få tag på det för en vettig peng... (och sen lägga det så att det blir bra...)
Vi kan väl åka och gräva upp någon annans. Har du ingen granne du inte tycker om?
(Logga in på msn, jag vill ha bilden på Jack)
henriks
12-11-2008, 20:34
Nu har det börjat hända lite saker i alla fall... [attachment=27145:husgrund.JPG] Bilden är tagen igår och nu går det framåt så jag får säkert anledning att återkomma med fler bilder Min blogg innehåller och kommer att innehålla mer bilder och info om huset och annat.
Hej Henriks! Fick se denna tråden nu i kväll för första gången. Jag förstår precis hur du känner dig hela tiden skall man fatta beslut från någon pytteliten sak till de allra största. Jag bor i ett lösvirkeshus sedan 1972. Jag höll på en hel vinter med ritningar, då hade jag inte dator utan då gällde det ritbord. Jag var då 34 år. Sedan gyggde min pappa och jag huset som är enplans med källare ca 300 m2. Nu är tre barn utflugna så frugan och jag vi får plats. Nu är det hobbyrummet på 50 m2 som gäller. Lycka till med ditt bygge, skall följa tråd och blogg betydligt bättre.
Eva-Helene
13-11-2008, 20:26
En av mina svägerskor och hennes man renoverade och byggde ut ett gammalt kapell (el. bönehus). Det mesta materialet fick dom tag i genom att lägga anbud på att riva gamla hus. Dom tog vara på allt som var bra från de 2 hus som revs och resultatet blev ett av de charmigaste och trevligaste hus jag varit i - trots delvis modern, lite öppen planlösning. Billigt blev det också jämfört med vad det hade kostat att köpa allt material nytt.
henriks
14-11-2008, 22:58
Grunden färdigputsad, avjämnad och klar samt dränering och dagvatten klart. Återfyllt runt om. [attachment=27264:hus20081114.jpg]
[attachment=27265:virke.jpg] På måndag skall det bli ett hus av det här!
[attachment=27272:j0432604_1_.png]Det känns bra då man får börja att resa reglar till stommen, då får vi hoppas att det blir uppehållsväder.
henriks
15-11-2008, 10:58
CITAT (Uggi @ 15-11-2008, 10:14)  [attachment=27272:j0432604_1_.png]Det känns bra då man får börja att resa reglar till stommen, då får vi hoppas att det blir uppehållsväder. Uppehållsväder? you wish!.... Efter att ha klampat omkring i leran, spöregnet och snålblåst i en vecka här nu tror jag inte längre på uppehållsväder. Allt mindre än en meter snö och 25 minusgrader tar jag som en framgång och bra väder numera! :-D
henriks
15-11-2008, 18:30
Med Grås goda minne har jag ritat in en badtunna i hörnet av växthuset, då tänkte jag mig något i stil med ett bubbelbadkar eller en trätunna nedsänkt till golvnivå. [attachment=27295:bubbelbad.jpg]
Men nu börjar jag undra om det blir så mycket växthus kvar... hittade en massa bilder på en som "byggt om" ett växthus till poolhus... bliev SÅ avundsjuk..VILL HA!!!
(säg inget till grå, hon tror förtfarande att hon skall få ett växthus) [attachment=27296:pool.JPG]
MEN VA F.....!!! Nåja, jag vet en tjej på formet som har gott om flytväxter att sälja...
*Stintan*
15-11-2008, 19:46
henriks
18-11-2008, 17:58
Nu så! [attachment=27443:hel_gavel.jpg]
Måste komplettera med en bild till så att ni inte tror jag är bortskämd med sol hela tiden:
[attachment=27444:by_night.jpg]
Härligt Henriks! Nu börjar det att likana något, hade du uppehållsväder hela dan, här i Falköping regnade, snöade och blåste som bara f...n.
henriks
18-11-2008, 19:20
CITAT (Uggi @ 18-11-2008, 18:39)  Härligt Henriks! Nu börjar det att likana något, hade du uppehållsväder hela dan, här i Falköping regnade, snöade och blåste som bara f...n.  jotack... det där med blåst regn och snö känner jag igen från idag! snöflingor stora som dasslock... eller kanske blöta yllevantar - det sa i alla fall PLASK när man fick dem på sig. Bilderna är tagna i måndags, då arbetstiden var "moderata" 07-22, just med tanke på hur vädret skulle bli idag, då det mest har varit småpyssel med att bygga ställningen färdigt och lite förberedande jobb inomhus. Efter gårdagen tyckte vi att vi var värda att slippa vara ute idag, så vid elva-tolv sådär så var det en svämg förbi brädgården först och sen har jag hämtat fönstren. Nya friska tag i morgon!
Aqvakul
18-11-2008, 21:10
Bra kämpat Henrik!
henriks
21-11-2008, 19:55
Någon nytta har vi väl gjort i veckan.. Hade vi bara varit en gubbe till som det var tänkt från början innan min stackars morbror lyckades få en operationstid i måndags. Men inte så illa pinkat så här långt för två personer på fyra dagar?!?! (i tisdags var det såny sjujäkla väder så det gick knappt att vara ute) [attachment=27549:hus_20081121.jpg] [attachment=27550:hus20081121_2.jpg]
Aqvakul
21-11-2008, 20:33
Imponerande!
*Stintan*
21-11-2008, 20:45
Oj va duktiga ni varit
Snöflinga
21-11-2008, 21:31
Imponerande
henriks
22-11-2008, 11:02
[attachment=27561:kn_tte3.jpg]
Ser ni likheten? ;-)
Eva-Helene
22-11-2008, 11:07
Absolut! Blir tjusigt det där! Bra jobbat!
Klipp in våra avatarer i den bilden så blir det fulländat
henriks
22-11-2008, 15:30
[attachment=27568:hus_avatar.JPG]
så här då?
CITAT (henriks @ 22-11-2008, 15:30)  [attachment=27568:hus_avatar.JPG]
så här då? Vilken idyll!
*Stintan*
22-11-2008, 16:40
Va gulligt
henriks
23-11-2008, 18:51
Isolering och gips... en bild säger mer än tusen ord heter det ju.... [attachment=27599:hus20081123.jpg] [attachment=27600:hus20081123_2.jpg]
henriks
01-08-2009, 19:45
Long time no see.....
Har haft en del annat att syssla med på sistone om man säger så...
men här kommer i alla fall lite nyare bilder: [attachment=39577:riven_v_gg.jpg] [attachment=39576:nyv_gg.jpg] [attachment=39575:20090801.jpg]
"liiite" jobb kvar!
Snöflinga
01-08-2009, 20:40
Det ser jättefint ut, men vilket jobb  Har du hantverkare till hjälp eller gör du allt själv?
Vi köpte en sommarstuga för sju år sedan som var byggd 1952 på torpargrund,när vi kom på att vi kanske skulle flytta hit så tog vi ut en arkitekt som tittade på stugan (67 kvm)han sa direkt att "riv skiten "det blir dyrare att bygga om grund och rikta upp väggar bygga till isolera nya fönster dörrar osv.Vi tog hans råd och byggde nytt, Västkust stugan o villan valde vi,nu är allt nytt och frächt och vi behöver inte renovera något på ungefär 10 år !inga utgifter på tio år på reperationer plus att det är energisnålt, bara fasta avgifter nu!Västkust är väldigt flexibla och man kan ändra mycket för en tilläggskostnad då förstås.Nu har vi 110 kvm boyta som är ny och fräsch ,bara att slå sig till ro och njuta utan attt vara orolig för reparationer  Dom ligger långt fram i tiden
Huggorm
04-08-2009, 20:59
CITAT (Motti @ 04-08-2009, 21:54)  Nu har vi 110 kvm boyta som är ny och fräsch ,bara att slå sig till ro och njuta utan attt vara orolig för reparationer  Dom ligger långt fram i tiden  Vad skall man då ägna fritiden åt? Jag rev för övrigt mitt gamla torp i fjol, och har byggt ny (liten) stuga i år. Nästan klart nu, håller på att måla och montera lister
CeciliaR
05-08-2009, 09:38
Det ser ut att bli jättefint Henriks och Grå! Tänk vilka minnen ni kommer att ha av projektet! Jag och min man köpte ett hundraårigt hus för ett par år sedan och projekten vi har att göra på fritiden är uppradade i många år framöver men jag skulle aldrig byta mot ett nytt hus. Just nu håller vi på att ta upp alla golv på nedervåningen och lägga nya reglar, blindbotten osv. Trots att jag just nu inte har ett kök och nedervåningen är obeboelig så njuter jag varenda minut av mitt "kungarike". För mig är det nåt väldigt charmigt och speciellt med vinklar och vrår som inte har någon praktisk användbarhet alls, att golven och väggarna lutar lite här och där pga gamla sättningar. Tyvärr har jag inte möjligheten att få in vedspis och "gåinskafferi" vilket jag alltid drömt om, men jag är ändå helt och fullt förälskad i mitt hus och kan sitta i timtal ute på verandan och fånstirra på våra "ägor" i förundran över att de verkligen är våra ägor (om jag bortser från banken vill säga  ) Min man är nog inte riktigt lika förtjust men står tålmodigt ut, jag tror han skulle föredra ett nybygge. Det har nog att göra med att han är snickare stackarn och vet att det är han som för står för huvuddelen av arbetet
alstonamos
14-04-2016, 06:30
nice post...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|