Full version: Datorhjälp
mamamaggan
Har en son som är arbetslös. Han har börjat fundera på att göra något eget. Han har en datautbildning , både praktisk och teoretisk , både på gymnasie och universitetsnivå . Dessutom är han bra på engelska , har bott på Irland ett tag , och även läst engelska på universitetet ( här funderar han på att folk kanske även kan behöva hjälp med översättning av vissa saker).

Han funderar på om det finns intresse från privatpersoner att få hjälp med sin dator både via telefon och hembesök ( även på lite udda tider och utan längre väntetid än kanske någon timme , hembesöken alltså ).

Vad tror ni ? Skulle ni vilja ha sådan hjälp ? OBS! det är inget försök att ragga kunder utan mer att se om det skulle finnas någon marknad får sådana här tjänster !!!

Vet att när man köper en dator så har man ju support den vägen men han har upptäckt att det iaf bland våra grannar och vänner finns behov av något utöver det.

Tillägg : Oj såg att detta kan uppfattas som att jag raggar kunder ! Så var det inte menat utan mer som en sorts " marknadsundersökning !
*Stintan*
Jag såg häromdagen en annons där hjälp med datorn erbjöds och även hembesök gjordes.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hjälp med datorn hemma är alltid bra. Men till vilken pris?????
Bee
Jag säger som Elisabeth: Det finns ett stort behov av hjälp men alla har nog inte möjlighet att betala, säg 500:- per timma eller vad nu taxan skulle ligga på.
En vanlig hantverkare ligger nånstans runt 400:- inkl moms och datasupport torde ligga över den siffran.
Kunde man få in det under "Hushållsnära tjänster" skulle det förstås kunna bli attraktivt.
mamamaggan
Vi har just funderat kring det där med hushållsnära tjänst fast vi tror inte att det kan ingå där. Han håller på att ta reda på en del saker hos Skatteverket och PRV.

Priset på tjänsten har vi inte diskuterat färdigt än men vi har tänkt oss att man ska kunna boka olika varianter t ex enstaka timme/timmar eller " paket " med ett visst antal timmar under en viss tidsperiod. 400 - 500 kr /tim är nog för mycket , han kan nöja sig med halva det priset , bara han får jobb. Han bor hemma än så länge och har inga stora levnadsomkostnader just nu iaf.
Pius
CITAT (mamamaggan @ 04-03-2008, 12:08) *
Vi har just funderat kring det där med hushållsnära tjänst fast vi tror inte att det kan ingå där. Han håller på att ta reda på en del saker hos Skatteverket och PRV.
Priset på tjänsten har vi inte diskuterat färdigt än men vi har tänkt oss att man ska kunna boka olika varianter t ex enstaka timme/timmar eller " paket " med ett visst antal timmar under en viss tidsperiod. 400 - 500 kr /tim är nog för mycket , han kan nöja sig med halva det priset , bara han får jobb. Han bor hemma än så länge och har inga stora levnadsomkostnader just nu iaf.

Visst finns det behov av en sån kille, fråga mig. Jag var nästan hysterisk i torsdags när jag inte fick mitt trådlösa bredband att fungera på övervåningen där jag från igår, måndags, skulle jobba på distans. Till slut fick jag reda på att det fanns en datafirma som kunde hjälpa mig. Där fick jag rådet att köpa en kabel och på så sätt ha fast bredband till ovanvåningen och trådlöst på den nedre. Det var lätt när man visste hur man skulle göra.

Den firman hade hembesök, de tog olika priser, 500 (inkl moms) var för obekväm arbetstid. Så varför inte prova, det gäller bara att skaffa sig en kundkrets.

Pius

mamamaggan
CITAT (Pius @ 04-03-2008, 12:58) *
Visst finns det behov av en sån kille, fråga mig. Jag var nästan hysterisk i torsdags när jag inte fick mitt trådlösa bredband att fungera på övervåningen där jag från igår, måndags, skulle jobba på distans. Till slut fick jag reda på att det fanns en datafirma som kunde hjälpa mig. Där fick jag rådet att köpa en kabel och på så sätt ha fast bredband till ovanvåningen och trådlöst på den nedre. Det var lätt när man visste hur man skulle göra.

Den firman hade hembesök, de tog olika priser, 500 (inkl moms) var för obekväm arbetstid. Så varför inte prova, det gäller bara att skaffa sig en kundkrets.

Pius

Låter bra för min son , mindre bra för dig innan du hittade firman.

Som en första kundkrets har han tänkt sig våra grannar på området , c:a 130 familjer. Vi har alldeles i dagarna fått klart med bredband till alla lägenheter via fiber och även TV den vägen. Tror att det är en del som nu skaffat/skaffar dator som inte haft förut och behöver hjälp med att komma igång, kanske även med installationen eftersom de papper vi fått med angående det inte är så informativa .

Han och min man har redan fått " rycka ut " till de närmsta grannarna och hjälpa till . De har också fått hjälpa till med att söka in de nya TV-kanalerna och då har det visat sig att man i vissa fall måste ta fram instruktionsboken , på engelska oftast, så därför funderar han också på att hjälpa till med översättningar av dem ( kunden får en " ny " instruktionsbok " på svenska med tydliga instruktioner , kanske bilder ).
Elisabeth-Västkustkolonisten
500 Kr. i timmen tro rjag är mycket. Jag skulle nog inte ta den då. Men för vissa saker kan man väl ta ett fast pris eller hur?

Jag tänker just nu på att jag skall köpa ny dator. Vill ha överfört allt från den gamla till den nya. Vore glad om det fanns någon man kunde anlita till ett överkommligt pris. Så slipper man att be om hjälp ( det har jag väldigt svårt för)

Elisabeth
Magdis
Det finns absolut tillfällen då man önskat att det fanns nån sån datasupport. Det låter ju som en bra affärsidé.
mamamaggan
Tack för era svar som har gett lite nya idéer också.

Han har ju tänkt sig att starta i liten skala med närmaste omgivningen och se vartefter vad som folk vill ha hjälp med. Vi har diskuterat kring det här som ni förstår . En sådan här idé kräver ju inte mycket ekonomiska insatser i början , bara att skriva ut en " intresseanmälan " och dela ut i området och eventuellt att registrera ett företag.

Allt är ju bättre än att han ska gå här utan jobb och inkomst . Är ju ett väldigt slöseri också eftersom han har de kunskaper han har och är intresserad och följer med vad som händer inom dataområdet.( Dessutom så jobbar ju min man med data och vår äldste son har också datautbildning så det finns " support " även för " lillgrabben")

Vi har sagt att det spelar ingen roll så här i början om han bara får typ tre kunder á någon timme , han har något att göra de timmarna iaf.
Cockaby
Ett tips om han är intresserad av datajobb i allmänhet och dessutom har bott på Irland innan så har ju något av de större daotrföretagen (kommer inte ihåg vilket mer än Apple) sin support på Irland och söker ofta svensktalande supportpersonal dit. Bra löner betalar de också. Jag blev själv kontaktad när jag var arbetslös och hade lagt ut mitt CV på Monster och jag har bara hört bra av dem i övrigt. Inget "resten av livet" jobb men roligt för några år. Kanske har nåt mail kvar om det om han skulle vara intresserad, fast det är kanske just det han har gjort i Irland redan?

Annars så finns det väl ingen anledning till att inte testa. han kan ju börja i lite mindre skala till att börja med för att kolla av intresset. Lappar på stan etc för att efterhand göra det mer seriöst. Folk som behöver hjälp med datorn finns det alltid.
Gunilla T
Jag tycker det låter som en utmärkt affärsidé. Det är bara att konstatera att det är svårt att hänga med i den tekniska utvecklingen, själv avskyr jag allt som heter manualer men min man är lite mera tålmodig.

Jag tror det kan behövas mycket hjälp i hemmen med t.ex. TV eller öht nya grejor som folk skaffar.

Sedan är det naturligtvis en kostnadsfråga.

Önskar iaf din son lycka till!
Fenja
Det kanske blir svårt att hålla konkurrenskraftiga priser som nystartad, det finns ju ganska många som erbjuder den tjänsten... Men kanske kan man låta konsumenter(privatpersoner) abonnera på tjänsten till ett prova på pris under en begränsad period för att få en uppfattning om behovet. En idé där är att kontakta större bostadsföretag eller hyresgästföreningen där man bor och genom dem kunna erbjuda hyresgästerna 24-timmars datorsupport...
Jag skulle köra det i någon företagsform för att redan från början slippa misstanke om att det är en "svart" rörelse!!
Mvh
Fenja
mamamaggan
CITAT (Fenja @ 04-03-2008, 18:38) *
Det kanske blir svårt att hålla konkurrenskraftiga priser som nystartad, det finns ju ganska många som erbjuder den tjänsten... Men kanske kan man låta konsumenter(privatpersoner) abonnera på tjänsten till ett prova på pris under en begränsad period för att få en uppfattning om behovet. En idé där är att kontakta större bostadsföretag eller hyresgästföreningen där man bor och genom dem kunna erbjuda hyresgästerna 24-timmars datorsupport...
Jag skulle köra det i någon företagsform för att redan från början slippa misstanke om att det är en "svart" rörelse!!
Mvh
Fenja

Vårt bostadsområde består av bostadsrätter ( c:a 130 st ) , en förening , och vi har pratat med " ansvariga " inom föreningen . De tycker det är en bra idé . I dag drabbas en del av dem av frågor kring problem med t ex att ställa in de nya kanalerna på TV. Vi har ju fått en hel del nya kanaler nu när vi kan se TV via bredband.

Visst ska vi registrera företag men inte innan vi vet hur stort intresse det finns. Vet inte hur det är med det som förr klassades som " hobbyverksamhet " , om det finns kvar kanske man kan ha det så i början ( vet inte hur lång tid det tar att få ett företag registrerat).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon