Anna_Panna
04-03-2008, 19:03
Vi har byggt en 1 m hög mur i vår trädgård och ovanför den har vi fått loss en odlingsyta på 20x3 m. Eftersom vi själva inte är så trädgårdsintresserade anlitade vi en firma och fick ett designförslag. I bakkanten av ytan har vi planterat buskar och träd (tex vinbär, amerikanska blåbär, fläder, plommonträd, doftschersmin) och i framkanten finns perenner. Vi planterade förra året stäppsalvia, smultron, pioner och dvärghemlock. Enligt ritningen ska där också vara en hel del vinteriberis samt rosenstav, men detta hann vi inte med att plantera...
Nu börjar planerna inför årets planteringar. Jag är lite osäker på rosenstaven. Blir den inte lite hög att ha längst fram i kanten till muren? (Jag har bara sett den på bild...) Tycker personligen inte att rosenstaven såg så kul ut på bilden jag såg, men jag har aldrig sett den i verkligheten. Har ni något annat förslag? Vinteriberis känner jag alls inte till, men den verkar bli en liten marktäckare.
Läget är soligt och jorden lerig.
Tips på andra växter än rosenstav och vinteriberis vore skoj, eller rosenstavens lovord om ni gillar den...
ingrids
06-03-2008, 11:15
Jag gillar rosenstav och tycker inte att det alltid är ett problem att ha halvhöga spiror långt fram - man kan ju se igenom dem. Jag kan tänka mig att veronikor ger delvis samma effekt fast skirare. Den trivs också i sol, fina bilder på
http://www.tradgarn.com/sidor/sortiment/va.../perenner_v.htmDu skulle kunna prova pimpinell, Sanguisorba obtusa, men den kan visst bli ogräs - helst i södra Sverige. (bild på
http://damholmgaard.dk/butikken/images/san...rbaobtusa1.jpg)
Jag också gillar rosenstav, den blommar senare på sommaren hos mig . Så många andra vår blommorna har slutat att blomma och det är endast blommar som är höga. Allt bakom syns bra iaf hos mig.
Anki
Rosenstav har jag ingen erfarenhet av men jag sjunger gärna vinteriberisens lov!
Jag sådde en påse frön i början av 80-talet intill vår förrådsvägg (morgon- och förmiddagssol) och har sen dess haft glädje av den året runt. Den är så snäll och vacker! Blir 25-30 cm hög, tät, städsegrön och i maj blir det ett hav av vitt. Man rensar ur (och tar hand om fröna) på hösten eller tidig vår. Då och då får man klippa till den för den breder gärna ut sig. Har på senare åt märkt att den också sprider sig till andra rabatter (häcken 4 m bort).
Rosenstav är en tygg och pålitlig perenn, omkring 60 cm hög.
Alternativ:
Ulleternell (Anaphalis triplinervis) vit, ca 50 cm.
Koreansk plymspirea (Aruncus aethusifolius) ca 30 cm hög och vit eller rosa blommor.
Alpaster (Aster alpinus) ca 25 cm hög och blå.
Spansk näva (Geranium endressii) rosa ca 30 cm.
Tjärblomster (Lychis viscaria) rosa/Röd ca 40 cm.
Kungsmynta (Oreganum vulgare) ca 40 cm lilagrön
Silververonica (Veronica incana) 30 cm blå.
Anna_Panna
07-03-2008, 16:19
Då låter det som att vinteriberis och rosenstav kan bli bra tillsammans, om vinteriberisen blommar tidigt och rosenstaven lite senare. Och tillsammans med stäppsalvian, clematisen och pionerna kan det förhoppningsvis bli som en hel rabatt. Tack för svaren, jag tror att jag ska ge både vinteriberis och rosenstav en chans!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.