Pius

planket (1).JPG

Det här är ett nytt plank som satts upp, ca 2 m högt. Till höger står en syren som blåst eller grävts omkull.

Men vad ska jag plantera för snabbväxande växtligheter? Det är lite trist att inte kunna gå ut i trädgården utan att ha folk som stirrar på en thumbdown.gif Mina grannar en bit bort har en syrenhäck som får växa vilt, men den är inte så vacker precis. Men bra som insynsskydd.

Det står ett svartbladigt japanskt körsbärsträd en liten bit ifrån planket, det skymtas kanske lite grann, det planterades i höstas.

Det stora trädet som står till vänster i bilden är planterat en bra bit från planket och är ett vanligt japanskt körsbärsträd.

Så ge mig förslag på bra och snabbväxande växter så är ni jättesnälla. Jag bor i zon 1, lerjord.

Jag ska ha ett växthus en bit ifrån planket (4,5m ) lite till höger.

Planket fortsätter till vänster men där är det parkering på andra sidan.

Pius

KURT
Jag förstår inte? Skall växterna vara insynsskydd mot planket, ser man genom det? Vlket väderstreck är det? Är det söderläge så skulle man ju kunna spaljera bärbuskar eller fruktträd mot planket.
Pius
CITAT (KURT @ 06-03-2008, 09:37) *
Jag förstår inte? Skall växterna vara insynsskydd mot planket, ser man genom det? Vlket väderstreck är det? Är det söderläge så skulle man ju kunna spaljera bärbuskar eller fruktträd mot planket.

Ja man ser genom planket men sen är det så lågt så man ser husen och folk på balkongerna när jag står ute i trädgården. Jag vill inte ha publik när jag gräver och fikar.

Nja, läget, jag är så dålig på sånt, men tror det är mot nord.

Har fått ett flertal förslag på lämpliga växter förut,men det skulle vara bra om jag fick ett konkret förslag. Själv har jag tänkt mig blåregn men resten, vilka passar ihop?

Pius
ingrids
Nu syns det inte hur djup din trädgård är men jag undrar om du inte skulle vinna på att ha "insynskydd" utplacerade längre in också. En pergola, spaljéer, rosenbågar, träd med utbredda kronor. Du verkar liksom ha mest problem uppifrån, inte så mycket från de som står på marken bakom planket. Tyvärr är växtförslag för lerjord inte min starka sida, men man ser ingenting genom en väletablerad pipranka.
Pius
CITAT (ingrids @ 06-03-2008, 09:58) *
Nu syns det inte hur djup din trädgård är men jag undrar om du inte skulle vinna på att ha "insynskydd" utplacerade längre in också. En pergola, spaljéer, rosenbågar, träd med utbredda kronor. Du verkar liksom ha mest problem uppifrån, inte så mycket från de som står på marken bakom planket. Tyvärr är växtförslag för lerjord inte min starka sida, men man ser ingenting genom en väletablerad pipranka.

Är piprankan städsegrön och växer den lite på höjden också.

Nej jag har problem från marken också, när jag står mitt i trädgården så kan jag, om jag skriker, prata med dem på balkongerna och se dem hur bra som helst. Tyvärr skyddar inte planket något vidare mot insyn.

Pius
ingrids
Piprankan växer fantastiskt på höjden men är inte städsegrön, däremot bra i norrläge. Vill du ha det borde du med ditt läge kunna använda murgröna - fast den växer l å n g s a m t. Kanske kompletter med ett-åriga klättrare i början? Japansk humle tror jag är ettårig och tål en del skugga.
Kan du "höja" planket genom att fästa en spalje på insidan eller bygga en pergola längs med planket? Det ska inte kräva bygglov och hejdar blicken även innan den är klädd med grönt.
MariaS
Bambu! är mitt första förslag, kanske en Camelia (surjord). Kaprifol älskar lera! Humle likaså.

Eller kanske nytta med nöje, Taybär eller björnbär
Pius
CITAT (ingrids @ 06-03-2008, 10:50) *
Piprankan växer fantastiskt på höjden men är inte städsegrön, däremot bra i norrläge. Vill du ha det borde du med ditt läge kunna använda murgröna - fast den växer l å n g s a m t. Kanske kompletter med ett-åriga klättrare i början? Japansk humle tror jag är ettårig och tål en del skugga.
Kan du "höja" planket genom att fästa en spalje på insidan eller bygga en pergola längs med planket? Det ska inte kräva bygglov och hejdar blicken även innan den är klädd med grönt.

Javisst BAMBU, den hade jag glömt, naturligtvis ska jag ha det, blir högt som attan har jag sett, perfekt. tummenupp.gif

Men hur ska jag få växerna att passa ihop? Kanske bäst om bambun står till höger eller?

Bambu och blåregn, nu har jag en början i alla fall. Sen kanske en pipranka eller bokharabinda.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon