Söttok06
Funderar på att göra en sittplats på på min odlingslott. Den ska vara 6 kvm stor. Jag har börjat gräva ut där och försökt rensa bort lite ogräs också. Men ska kratta och platta till jorden sedan.
Vad ska man ha sedan? En del säger att man ska lägga markduk på jorden för att stoppa ogräset. En del säger att man ska lägga markduk efter bärlagergruset, innan man lägger på det grus som har att gå på. Vad gäller?

Måste jag hyra en sådan där maskin som plattar till eller kan jag gå på det där bärlagergruset innan jag häller på gågruset?

Finns det någon annat man kan ha som underlag förutom marksten? Läste om trä, men är det så billigt? Det är ju en odlingslott så jag kan inte kosta på hur mycket som helst men vill att det ska vara snyggt och trivsamt för mig att vara där.
Gunilla T
Hej!

jag har gjort en grusträdgård över en ganska stor yta. Jag planade ut underlaget något sånär och grävde planteringsgropar där jag skulle ha växterna och fyllde med jord. Satte markduk över hela ytan och klippte hål där växterna skulle planteras. Sedan satte jag på krossad diabas över hela ytan. Du behöver inte vara så noga med att underlaget är helt plant - det kan man reglera när man fyller på med grus.
MariaS
Anledningen att man lägger markduk under gruset, är inte så mycke för ogräsets skull, utan för att gruset inte ska blanda sig med och ätas upp av matjorden. Ogräset kommer ändå, uppifrån.
Fågelvägen
Istället för grus kan du kanske ha pinjebark eller täckbark. Den håller ogräset borta och kräver inte så mycket jobb med underlaget. Blir mull småningom, så det gör inget om lite av barken hamnar i rabatterna emellanåt.
eld och vatten
hej. Varför inte göra en ram med marksten och sedan fylla på med 0-4 stenmjöl (blir hårt om du vattnar) . Stenhårt om du sedan packar med en vibrosläde. För att behålla fukten i stenmjölet kan du lägga på lite salt. om det uppstår ojämnheter är det bara att kratta lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon