Full version: Totemdjur
Sidor: 1, 2
Tezzla
CITAT (herkules @ 14-03-2008, 00:16) *
ok, tack för svar.

personlig reflektion,
det finns onda människor, inte onda makter.
vad finns det för ont i en elefant eller en gråsugga?
tänk att vara ledd av en varg (eller en PULI smile.gif fast det är jag ju).

Elefanter och gråsuggor är inte onda! De är djur. Men de djur man träffar på när man är i trans är inga levande djur.

Det finns onda människor, säger du. Varfifrån kommer deras ondska om det inte finns en ond källa?
herkules
CITAT (Tezzla @ 14-03-2008, 00:18) *
Elefanter och gråsuggor är inte onda! De är djur. Men de djur man träffar på när man är i trans är inga levande djur.

Det finns onda människor, säger du. Varfifrån kommer deras ondska om det inte finns en ond källa?

jag tror man lär sig att vara ond, kanske är källan en elak förälder som i sin tur har haft en taskig barndom osv osv. jag tror man kan bli ond i krig. av makt. men jag tror inte ondhet kommer från någon djävul eller så, jag tror människan själv skapar den. livet är liksom inte som i filmen exorcisten.
jag tror inte att alla människor som exvis gamla samer eller indianer är onda, jag tror inte yogagubbar i indien är onda. eller buddistiska munkar. de faller väl i någons slags trans då och då.
att söka inåt kan vara läskigt men inte ont.

mamamaggan
Har aldrig försökt ta reda på mitt/mina totemdjur. Kanske skulle vara intressant iofs.

Däremot funderar jag kring källan till ondska. Ska med en gång klargöra att jag inte tror på varken Gud eller Djävulen men jag tror på att försöka vara " snäll " mot mina medmänniskor. Källan till ondskan finns hos människen precis som källan till Gud och Djävulen finns där.

Enligt mitt sätt att se så är det människan som skapat Gud och Djävulen som symboler för " det goda " och " det onda".

Det är också människan som " läser " in det goda eller onda i olika djur. Om man t ex inte gillar ormar så kan ju en orm ses som " ond" medan en duva kan ses som " god". Har med våra värderingar att göra.

Om man skulle ha en varg som totemdjur skulle en del se det som att man t ex besatt styrka medan andra skulle se det som att man är opålitlig och farlig.
Grå
CITAT (Solstorm @ 14-03-2008, 00:08) *
Var har ni träffat på trumgubbar? Jag skulle gärna vilja pröva. Hur gör man? Står man still och tittar eller blundar medans någon slår på trumma? Vad kostar det? Skulle vara väldigt roligt att träffa på någon, är dock inte intressarad av att gå någon dyr kurs för att bli shaman. Vill bara träffa på någon litegrann biggrin.gif

Jag hade Calle Rehbinder på Idavallen. Det kostade en hundring, så inte värre än ett biobesök.
http://www.idavallen.org/
Solstorm
Hundra kronor är ju ett okej pris, men sen tillkommer resan. Finns det något sådant i Västsverige tro?

Angående ondskan så har ju allt ett syfte. Om vi aldrig hade upplevt mörker så skulle vi inte veta vad ljus är. Om vi aldrig hade upplevt ondska så skulle vi inte veta vad godhet är. Fast det är svårt att förstå och begripa. Ondskan slår så blint kan man tycka, en del blir utsatta för det orimligt grymma. Inte helt lätt att acceptera.

Gud ÄR. Varken ond eller god eller också båda delarna. Om Gud är alltings skapare så har hon ju också skapat ondskan. Då vill man ju gärna tro att ondskan har ett gott syfte. Om ondskan är planlös och utan syfte så vill jag önska Gud åt häcklefjäll. Men jag tror att det någonstans finns ett syfte fast man inte alltid kan se det. Fast nog önskar jag att Gud kunde vara lite hyggligare.
Wilmer
CITAT
Tänk att bli ledd genom livet av en gråsugga!

Jösses, det skulle vara en ära! Tänk så länge de klarat sig genom evolutionen i stort sett likadana. Något rätt har de ju helt klart gjort. Utan maskar skulle vi stå oss slätt här på jorden, så dem ska vi inte heller förringa. Speciellt inte vi här på Odla.nu nono.gif

Bee
Fascinerande tråd!
Jag har aldrig varit med om någon trumresa men jag har varit med om en guidad meditationsresa. Dvs det var en cd där ramen var en resa till ett avlägset berg. Det kändes som att vara med i en film. Ett endaste djur var med en bit på vägen. Det var en örn. Jag har inte funderat mera på den och känner ingen relation till just örn.
Katt har jag däremot en långvarig relation till och varför kan jag inte förklara riktigt. Nu har jag tom en IRL smile.gif

Grå, apropå dina totemdjur: varg tänkte jag inte alls på (trots nicket som ngn påpekade), nej det var lejon som kom upp som min första gissning. Och du har ju med det om än inte på förstaplats.

Jag säger som andra här, det skulle vara kul att delta i en trumresa.
Grå
CITAT (Solstorm @ 14-03-2008, 11:05) *
Fast nog önskar jag att Gud kunde vara lite hyggligare.

smile.gif

Om Gud vore hygglig enligt vår bemärkelse så skulle vi aldrig få några erfarenheter.
Grå
CITAT (Bee @ 14-03-2008, 11:33) *
Grå, apropå dina totemdjur: varg tänkte jag inte alls på (trots nicket som ngn påpekade),

Jag testade detta efter totemresan på min bäste vän, som överhuvudtaget inte är bekant med totem och dylikt - han är en inbiten och infödd Missionskyrkevän. Jag frågade helt oskyldigt: "Vilket djur liknar jag mest?"

Han funderade en stund och jag tänkte att nu kläcker han "skata" eller "gädda" men så sa han:

"En varg"

Gissa om jag blev fundersam? biggrin.gif "Vad motiverar du det med??!!" frågade jag och så funderade han lite till.

"Med att du gärna är ensam, men mycket mån och beskyddande över din "flock" - din familj och dina vänner - mig t.ex. Och så är du stark... och lite skrämmande ibland"

Det var inte speciellt smickrande att min bäste vän fann mig skrämmande, men resten var så vänligt sagt att jag slukade hela resonemanget med hull och hår smile.gif
Tezzla
CITAT (Solstorm @ 14-03-2008, 11:05) *
Gud ÄR. Varken ond eller god eller också båda delarna. Om Gud är alltings skapare så har hon ju också skapat ondskan. Då vill man ju gärna tro att ondskan har ett gott syfte. Om ondskan är planlös och utan syfte så vill jag önska Gud åt häcklefjäll. Men jag tror att det någonstans finns ett syfte fast man inte alltid kan se det. Fast nog önskar jag att Gud kunde vara lite hyggligare.

Nu vet jag inte vilken Gud du talar om men det är i alla fall inte Bibelns Gud. För Bibelns Gud är god, han är ljus och det finns inget mörker (ondska) i honom.
Grå
CITAT (Tezzla @ 14-03-2008, 13:03) *
Nu vet jag inte vilken Gud du talar om men det är i alla fall inte Bibelns Gud. För Bibelns Gud är god, han är ljus och det finns inget mörker (ondska) i honom.

Allt är relativt. Hur hade du ställt dig om du hade varit med om följande scenario?

Femte Mosebok 8:2 (Nog vad jag skulle kalla Bibeln?)

Tänk på hela den väg som Herren, din Gud, har låtit dig vandra under dessa fyrtio år i öknen, för att tukta dig och sätta dig på prov, för att utröna om du är beredd att hålla hans bud eller inte.
Han tuktade dig med hunger och lät dig äta manna, något som varken du själv eller dina fäder kände till. Han ville lära dig att människan inte lever bara av bröd utan av alla ord som utgår från Herren.

På dessa fyrtio år blev dina kläder aldrig utslitna, och dina fötter svullnade inte.
Besinna att Herren, din Gud, fostrar dig som en man fostrar sin son.
Du skall hålla Herrens, din Guds, bud, så att du vandrar hans vägar och fruktar honom.

Solstorm
Om bibelns Gud som är alltings skapare inte har skapat ondskan så skulle det ju finnas mer än en skapare?
Tezzla
CITAT (Grå @ 14-03-2008, 13:29) *
Allt är relativt. Hur hade du ställt dig om du hade varit med om följande scenario?

Femte Mosebok 8:2 (Nog vad jag skulle kalla Bibeln?)

Tänk på hela den väg som Herren, din Gud, har låtit dig vandra under dessa fyrtio år i öknen, för att tukta dig och sätta dig på prov, för att utröna om du är beredd att hålla hans bud eller inte.
Han tuktade dig med hunger och lät dig äta manna, något som varken du själv eller dina fäder kände till. Han ville lära dig att människan inte lever bara av bröd utan av alla ord som utgår från Herren.

På dessa fyrtio år blev dina kläder aldrig utslitna, och dina fötter svullnade inte.
Besinna att Herren, din Gud, fostrar dig som en man fostrar sin son.
Du skall hålla Herrens, din Guds, bud, så att du vandrar hans vägar och fruktar honom.

Detta är en GOD Gud. Han befriade Israels folk från slaveri och lät dem vara med om stora mirakler. Ändå valde folket bort Gud och började tillbe andra Gudar. Lämnade Gud dem? Nej, han lät det regna manna från himlen och såg till att de inte led någon nöd i öknen.

Ser du en ond Gud i dessa bibelversar?
Pia L
40 år i öknen kanske man ska ta med en nypa salt, eller hela karet förresten, ialla fall dom som skrev gamla testamentet var inte räknekunniga då dom ju trodde att kvinnan kunde föda barn vid över 100 års ålder och att alla blev flera hundra år gamla.
För övrigt så tror jag inte på vare sig bibeln eller gud, min "tro" ligger närmast hos buddismen då jag tror på ett liv efter döden (reinkarnation), man får det liv man gjort sig förtjänt av i detta liv i nästkommande.
En del kristna tror att handikapp och sjukdommar är "guds" straff som man kan be bort genom förbön, jag tror mer att man gjort sig förtjänt av det i förra livet och att man har alla chanser i världen att under denna livstid göra bot och bättring för att få ett bättre liv i nästa.
Tezzla
CITAT (Pia L @ 14-03-2008, 14:03) *
40 år i öknen kanske man ska ta med en nypa salt, eller hela karet förresten, ialla fall dom som skrev gamla testamentet var inte räknekunniga då dom ju trodde att kvinnan kunde föda barn vid över 100 års ålder och att alla blev flera hundra år gamla.

Du skriver själv att du inte tror på Bibeln, då är det ju inte konstigt att du inte heller tror på det som står där. Men om du inte tror så behöver du ju inte säga att det som står i Bibeln är falskt flirting.gif
Anic
CITAT (Grå @ 14-03-2008, 13:29) *

Är det bra att man ska frukta någon? Är det godhet?
Grå
CITAT (Tezzla @ 14-03-2008, 13:58) *
Detta är en GOD Gud.

Ser du en ond Gud i dessa bibelversar?

Nu undvek du att svara på frågan. Jag frågade hur du skulle ställa dig till ond/god om DU utsattes för scenariot med att slängas ut i öknen i 40 år av svält och misär.

Jämför det med ett liv som utstött i Sverige, levande på gatan och äta mat ur soptunnor.
Pia L
Falskt sa jag väl ändå inte, men mindre trovärdigt, eller kan du ge en förklaring till varför människan blev flera hundra år gamla på den tiden och kunde föda barn när dom var över 100 år gamla?
Jag tror bara att dom inte var riktigt matematiskt kunnande dom som skrev
Magdis
CITAT (Grå @ 14-03-2008, 14:11) *
Nu undvek du att svara på frågan. Jag frågade hur du skulle ställa dig till ond/god om DU utsattes för scenariot med att slängas ut i öknen i 40 år av svält och misär.

Jämför det med ett liv som utstött i Sverige, levande på gatan och äta mat ur soptunnor.

Eller så kan man jämföra det med dem som sätter sina barn i skamvrån, eller "time-out" som det moderna begreppet heter. Ett försök att fostra uppstudsiga barn...även om 40 år i skamvrån kanske var lite väl strängt. rolleyes.gif
mamamaggan
CITAT (Solstorm @ 14-03-2008, 13:31) *
Om bibelns Gud som är alltings skapare inte har skapat ondskan så skulle det ju finnas mer än en skapare?

Just det , vem sjutton är det i så fall?

Och om Gud är alltings skapare så är det Gud som skapar allt som människan tänker, säger och gör , eller hur ?

Då har Gud också skapat totemresorna , människans upplevelser under dem och totemdjuren och .....................

Hur kommer man i kontakt med någon som kan lära ut hur man gör en totemresa?
Grå
CITAT (mamamaggan @ 14-03-2008, 14:14) *
Hur kommer man i kontakt med någon som kan lära ut hur man gör en totemresa?

Svar: 1) AKTA DIG FÖR SHARLATANER OCH KVACKSALVARE. Var JÄTTEKRITISK till allt du läser och hör i den här världen. Ta till dig det som låter rimligt och lämna resten därhän. Akta dig för människor som försöker "få med dig" och ser sig själva som den nya tidens Messias. Är du bara vaksam på detta så är det bara att ge sig hän och börja utforska! smile.gif

2) Läs på internet och i böcker. Sök på totem, trumresa, trolltrumma och shamanism.

3) Du kan få en kontakt av mig som kan hjälpa dig vidare. Hon och jag har pratat jättemycket och hon är mycket klok och vis. Du hittar henne på: Insikter.com

Solstorm
CITAT
Och om Gud är alltings skapare så är det Gud som skapar allt som människan tänker, säger och gör , eller hur ?

Då har Gud också skapat totemresorna , människans upplevelser under dem och totemdjuren och .....................

yes.gif tummenupp.gif
Tezzla
CITAT (Grå @ 14-03-2008, 14:11) *

Jag kan inte svara på den frågan för jag ser det inte som du gör! Jag ser en GOD Gud som befriande sina barn från fruktansvärd fångenskap i Egypten! Jag ser det inte som att de blev utslängda i öknen av en ond Gud! Därför tycker jag jämförelsen mellan Israels barn i öknen och ett liv som hemlös i Sverige som absurd.
Grå
CITAT (Magdis @ 14-03-2008, 14:13) *
Eller så kan man jämföra det med dem som sätter sina barn i skamvrån, Ett försök att fostra uppstudsiga barn...

Eller ett dygn i skamvrån utan mat, vatten, toabesök eller vila?

CITAT (Tezzla @ 14-03-2008, 14:24) *
Därför tycker jag jämförelsen mellan Israels barn i öknen och ett liv som hemlös i Sverige som absurd.

Jag förstår att du gör det.
Eva-Helene
CITAT (Anic @ 14-03-2008, 14:11) *
Är det bra att man ska frukta någon? Är det godhet?

Att frukta någon betyder faktiskt inte att "vara rädd för" utan att "ha respekt för" smile.gif .
Anic
CITAT (Eva-Helene @ 14-03-2008, 18:36) *
Att frukta någon betyder faktiskt inte att "vara rädd för" utan att "ha respekt för" smile.gif .

visst, men med en negativ klang. Gör som jag säger annars. Eller är det en nyare definition kanske?
*Stintan*
Har aldrig hört att frukta skulle vara detsamma som "ha respekt för" men det kanske är en ny tolkning annars betyder det just "vara rädd för".
rahmat2
CITAT (Anic @ 14-03-2008, 18:43) *
visst, men med en negativ klang. Gör som jag säger annars. Eller är det en nyare definition kanske?

tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif
Bee
CITAT (Eva-Helene @ 14-03-2008, 18:36) *

Javisst är det så. Ursprungligen. Att man skulle respektera överheten, herrskapet. Dom kunde man ju också vara rädd för eftersom dom hade makt att straffa oss. Dubbeltydighet i dess prydnad.
Jämför dagens ungdomars syn på ordet "respekt" = lyda, annars...
OT men ändå lite kul att studera varifrån ord och dess betydelse kommer ifrån.
storm
Men kan det vara så tokigt att man misstolkar ord i från hebreiskan ,frukta och tukta ,tukta har jag hört att det bedyder fostra,fostra kan man ju göra med mjuk hand .Frukta behöver ju inte alls betyda de vi tolkar in i dag.
Solstorm
CITAT
Men kan det vara så tokigt att man misstolkar ord i från hebreiskan

För er som inte har läst Steinbecks Öster om Eden. Gör det! Som vanligt är boken mycket bättre än filmen.

I boken är det några äldre visa kineser som funderar över bibelöversättningen. I den engelska och amerikanska översättningen så skiljer det sig när man skriver om synden. I en av dem skrivs det du ska råda över synden och det är en befallning. I den andra skrivs det du får råda över synden och det är ju ett löfte. De visa kineserna började lära sig hebreiska för att få reda på vad det skulle vara. De kom fram till att den rätta översättningen ska vara DU MÅ råda över henne. Med andra ord så är det varken ett löfte eller en befallning utan ger människan ett fritt val.

Så nog är det så tokigt att man misstolkar ord ifrån översättningen.
Grå
CITAT (Solstorm @ 15-03-2008, 09:19) *
För er som inte har läst Steinbecks Öster om Eden. Gör det!

Yes Sir, Ma'm.

För att återgå till djurandarna och för att putta upp tråden lite på listan, så undrar jag hur det går för er som var/blev nyfikna på totemdjur och shamanism.
Har ni hunnit luska lite och hur går det för er?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon