Sidor: 1, 2
Blomstersmurfen
Jag köpte Elisabeth igår, så idag skall jag plantera! Är det någon som har haft den ett antal år och kan visa hur den ser ut? Blomman vet jag förstås, men växtsättet i övrigt?

Nu är den ca 160 cm hög med ett antal blomknoppar på. Rötterna var inte avkapade utan såg välmående ut, dock med lite rotsnurr från förra året (hyfsat nyligen omplanterad). Ska man försöka göra något åt rotsnurret? Med tanke på att magnolians rötter så lätt går av känner jag mig lite tveksam om man inte gör mer skada än nytta?

Har en Magnolia grandiflora 'Edith Bogue' sedan förra våren, men den har stått i ett frostfritt uterum i vinter. Den är planterad i en stor plastkruka som jag gräver ner i marken på våren, och tar upp igen på hösten. Mår väldigt bra och har mer än fördubblat sig i storlek (ca 150 cm nu). Några blommor tror jag dock inte den bjuder på i år, men bladen är helt fantastiska. Tänkte bära in och ut den så länge jag (eller kanske snarare min man) kan lyfta den, men sen blir det till att visa vad den går för i min zon (2). Är det någon mer som haft den längre och kan visa bilder? Om den inte blir så stor (bred) kan den få stå vid poolen där det garanterat är zon 1 istället (rosmarin, glansbuske och kamelia växer och frodas där).

Är mycket sugen på en Sunsation, vi får väl om det inte blir en sådan också i vår.
jegi
Hej,
har en Elisabeth i zon 4 sen två år. Står väl inte alldeles optimalt, och har nog haft lite sparsam tillväxt. I år tänker den i varje fall blomma efter uppehåll i fjol.

Även om magnolior har känsliga rötter så skulle i varje fall jag ha satt sekatören i ett uppenbart rotsnurr.
Lotta i Gbg
Jag tycker inte att du behöver sätt sekatören i den, Ofta kan man ju dra ut rotsnurr med fingrarna. M grandiflora Edith Bogue är ju sagt ska vara extra härdig, men det ska bli spännandne att se om den överhuvudtaget går att odla upp i någon storlek att tala om här.
Min Elisabeth är ännu relativt liten, men jag har sett deni Gbg som ett förhållandevis stort träd (4-5 meter) Det blir kanske 10-15 meter på sikt.

jegi
Jojo, är det tunna fina rötter går ju det naturligtvis bra, men annars är det nog vinst på sikt att dela ett rotsnurr. Magnolia eller inte.
Jan af Lisö
Blomstersurfen,

kolla bilden, en sån köpte jag på Biltema och använder till min båtmotor på nästan 100 kg, borde duga till att lyfta en rejäl magnoliakruka. Vore synd att riskera livet på en fin grandifora, vad jag har hört så klarar de inte vinterkylan pga för kalla skandinaviska somrar...
Blomstersmurfen
Smart lyftanordning, Jan af Lisö! Problemet är dock alla trappor som skall passeras på väg in... Men i kombination med pirran med hyfsat stora hjul kan magnolian säkert få någon ytterligare vinter inne. Undrar hur man skall konstruera det som lyfter själva krukan på bästa sätt? Jaja, det ligger i framtiden - ännu så länge kan krukan lyftas för hand. g.gif
Nicke smålänning
Hörde av någon att man eventuellt kunde plantera en ympad magnolia med ympstället under jord för att få "egna" rötter och därmed ett livskraftigare träd. Någon som har någon åsikt om det, eller erfarenhet?
Krokodilen
Planerar vår första magnolia i år. Det lutar åt en Magnolia Sieboldii. Mest för att den blommar hela sommaren och för att vi har en bra placeringen för den på en sluttning i skydd av en bergknalle nedanför huset. (Tips från Jan Lindgren.)

Men först måste vi fälla jättetallarnas jättetall.

Drömmen är egentligen en soulangiana men den lär inte klara vintrarna här i zon III. I all fall inte med en nybörjare till matte smile.gif
Jan af Lisö
Nike, kolla med Olav, det är han som kör med den metoden, men jag tror att det handlar om några enstaka experiment...
Thomas Wahlqvist
Ja därom finns inga säkra kunskaper.
Men om man höjer jordnivån 2 cm om året, så borde ju växten anpassa sig.
Kanske tar det 10 år för att nå över ympen, men men....
Anders Roslagen
Jaha, det blev inte exakt dem jag hade tänkt men när jag såg fina starka krukodlade exemplar utan rotsnurr så blev det sieboldii, ovata, och kobus. Sedan chansade jag också på sådana som fått rötterna kapade, Charles Coates och Galaxy. Har inga magnolior innan och har inte bästa framdukade förutsättningar genom torka och blåst, så det är ett experiment. Bland blåbärsris och ormbunkar ska jag skapa djupare mulllager i en dränerad svag sänka och sluttning där det också få bli några azaleor och ditrullade mossiga stora stenar. Om det kommer att fungera bra så lär jag vilja ha fler och kommer att delta i era diskussioner om åtråvärda nya och svårtillgängliga sorter!
Blomstersmurfen
Vart var du och shoppade, Anders?
Jan af Lisö
Hos mig har Galaxy med avklippta rötter klarat sig bra, men den är den enda som verkar trivas med avklippta rötter. Den är nog en stickling (eller något motsvarande) och inte ympad.

Charles Coates (också köpt med jordklump) kämpar, men den ser sämre ut för varje år. Det jag hoppas på är att den satsar på att bygga upp sitt rotsystem innan den bygger upp grenverket, hoppas bara den hinner.

Jag brukar fylla mina planteringsgropar med grov torv, den är fuktighetshållande.
Anders Roslagen
Det låter ju hoppingivande att avhuggna rötter kan fungera i alla fall. Jag var på Zetas och nästan alla magnolior var avhuggna och nerstoppade i torv i kruka vilket jag förstått är känsligt för dem.
Jan af Lisö
När jag köpte min Galaxy där så såldes den som krukodlad, det var en bamsestor kruka. Vid planteringen när jag tog loss krukan så var det massa torv där och en liten rotklump.

Skickade e-mail till Zeta och fick ursäkt med hänvisning till deras leverantör. Men just Galaxyn tog sig någorlunda bra med avhuggna rötter.
Anders Roslagen
Bara en ursäkt? Var det kanske ändå ett lågt pris på den... De krukodlade är ju normalt dyrare.

Av dem jag köpte är M. kobus överseende med jorden, den ska inte beöhva fullt så lågt pH och mullrikt. Har för mig att det var likadant med en av de andra. Var hittar man information om jordkrav?
MB1965
det känns som om den stora efterfrågan på Magnolior gör att många handlare säljer defekta/undermåliga/dåliga plantor.
Flyguy
CITAT (Flyguy @ 14-03-2008, 22:23) *
I fjol blev det bara M. "Spectrum", men i år kan det om det går som det ska bli 'Brozzonii', 'Birgit Aurora', 'Asian Artristy' och 'Lennei Alba'.

Jag behöver större trädgård och många fina somrar..... whistling.gif

Sådär, nu är det vår och nu står de nya gästerna i sina krukor på gården.
Nu är det bara att försöka hitta plats åt dom och att vänta på de där fina somrarna..... rolleyes.gif

Dessutom följde en del spännande roddar med också, lite makinoivarianter och en Yakushimanum.
Spaden lär gå varm, planen är lite förhöjda torvbäddar i en del av trädgården som har högt stående vatten tidvis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon