Sidor: 1, 2
Netha
/...../
CITAT (Simone @ 23-03-2008, 08:02) *
Jag vill återknyta till urspungs inlägget. Riksdagledamöter fuskar, för de är inte sjukskrivna. Jag tycker det är tråkigt när alla i en grupp behandlas som en homogen grupp, utan urskiljning. Alla är lika bra eller lika dåliga. Men jag vill föra tanken ett steg längre. Sjuk och sjukskriven, är det verkligen samma sak och så himla tätt ihopkopplat?? Jag arbetade som dagmamma i kommunal regi i 13 år, jag var sjukskriven 1 gång, magsjuka hade jag då. Annars, vid förkylning och dylikt jobbade jag på efter bästa förmåga. Är det fusk att jobba om man är förkyld?

Knappast, kanske dumt och nonchalant eftersom man smittar andra, men fusk är det inte.

Men nu blandar du väl ihop två vitt skilda saker. Jobbar man även om man t.ex är förkyld
så ska man så klart ha betalt för det.
Men om man gör som én del (kanske alla) riksdagsledamöter... är sjuk och inte jobbar,
men sjukanmäler sig inte och får full lön ändå.
Det är banne mig fusk!

Klipp från....sr.se

Anmäler inte till arbetsgivaren
Om ledamöterna är sjuka ska de anmäla det både till arbetsgivaren och partikanslierna i riksdagen.
Men vissa ledamöter anmäler bara till partierna, och därmed får arbetsgivaren inte veta att de är sjuka.
henriks
Det är till att börja med skillnad på arvoderade uppdrag och avlönade arbeten.

CITAT (mamamaggan @ 23-03-2008, 01:28) *
Risken att någon med annat yrke blir inkallad på semestern kan faktiskt vara minst lika stor , om inte större , som att någon politiker blir det. Det händer väl oftare att något går snett i det " vardagliga " än att det inträffar någon allvarlig kris för landet.

Jag har inget belägg för motsatsen i statistiska siffror - man jag tror att du har helt fel. Ju högre upp i samhällets hierarki desto färre personer som ansvarar för större områden. Visst, om brevbäraren krockar med bilen kanske hans kollega blir inkallad från semestern utan att statsministern blir det, men jag skulle inte tro att statsministern har så mycket som 5 veckor sammanhängande semester utan att telefonen ringer från "jobbet"

När det gäller att ingen patient blir utan den vård som man kan begära om t ex en sköterska är sjuk så kan det faktiskt mycket väl vara så. Det finns ställen där man inte får ta in vikarier . De som är kvar klarar inte hur mycket som helst . Verkar inte som om vi lever i samma land du och jag , hör du aldrig talas om sådant ?

Som jag skrev tidigare tycker jag att anställda inom vården gör ett jätteviktigt jobb, och självklart kan det bli pressade situationer när personal är sjuk. Men om igen - patienten ligger inte och väntar på sin sjuksköterska bara för att denna är sjuk - visst blir vården lite sämre för alla patienter på avdelningen, men det är knappast någon som blir utan.

Men vi verkar trots allt vara överens om att det finns rötägg inom politiken , gott så tycker jag! Jag sträcker mig lite längre än så , eftersom jag tror att det finns fler fuskare inom den kåren än inom andra just p g a att det inte blir några påföljder för dem som det blir för andra.

Ja att det finns rötägg inom politiken är vi överens om, men jag tror inte att det är fler där än någon annanstans i samhället. Det är bara det att det syns mer när det är offentliga personer som myglar - för att inte tala om hur många journalister och andra det är som jagar upp minsta oegentlighet. (Vilket jag iofs tycker är bra - politiker SKA föregå med gott exempel och vara lite laglydigare än alla andra.)
Gunilla T
Jaja minsann henriks - skriver under på vartenda ord - lite synd för då kan vi ju inte debattera giggle.gif

Våra riksdagspolitiker är - inte - anställda av vår riksdag, de är förtoendevalda och har ett förtroendeuppdrag.
Gunilla T
Kom på en sak som faktiskt upprörde mig när det kom fram i pressen för något år sedan.

Det visade sig att de som varit föräldralediga avbröt sin föräldraledighet när riksdagen tog sommaruppehåll. Det var inte fusk - men däremot i allra högsta grad omoraliskt!
Gita
CITAT (Netha @ 22-03-2008, 18:10) *
Går i tjänst när riksdagen är julledig/sommarledig och när riksdagen åter jobbar så tar de ut föräldrapenning.

Precis så gör ju t.ex lärare som är föräldrarlediga, dvs går i tjänst under loven och förlänger på så sätt sin föräldrarledighet ganska rejält. Inget försvar för politiker, men de är inte de enda som överutnyttjar systemen.
Gita
Thomas Wahlqvist
Så sitter en kommunal lärare helt passiv under sommarlovet om denna är i tjänst då?
Vakna det är år 2008

Visa mig en sån skola och dess Chef.
Netha
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 23-03-2008, 11:56) *
Så sitter en kommunal lärare helt passiv under sommarlovet om denna är i tjänst då?
Vakna det är år 2008

Visa mig en sån skola och dess Chef.

2008 ... visst. Nämen inte sitter läraren passiv under sommarlovet/han/hon som avbröt sin föräldraledighet
när skolan gick på sommarlov, fortsätter så klart ta hand om sitt barn.
Sedan vid terminsstarten går han/hon på föräldraledighet igen.

Behöver inte visa någon skola för det utnyttjas över hela landet eftersom det finns "kryphål" i reglerna ...
men moraliskt förkastligt tycker jag.

Här i stan har vi två lärare som är heltidspolitiker ... de tar tjänstledigt för politiska uppdrag
varje dag som skolan är öppen.
Lör-sön-andra helgdagar samt alla lov träder de i tjänst och får betalt för det utan att lyfta ett finger.

Thomas Wahlqvist
Men chefen måste väl se till att de arbetar om de tar ut lön? Är det inte så?
Jag kan inte det här.
Gita
Just det här med lärare som går i tjänst under loven är ett stort problem i min hemkommun och har ventilerats i lokalpressen hela vintern.
Gita
Thomas Wahlqvist
Sitter de med armarna i kors på lovet och får lön?
Märkligt att Skolcheferna accepterar det.
Anki på Öland
CITAT (Netha @ 23-03-2008, 12:05) *
.................................Här i stan har vi två lärare som är heltidspolitiker ... de tar tjänstledigt för politiska uppdrag
varje dag som skolan är öppen.
Lör-sön-andra helgdagar samt alla lov träder de i tjänst och får betalt för det utan att lyfta ett finger.

Pratade dom om på Nyheterna på TV4 för inte så länge sen!!
Anki
Aqvakul
CITAT (Anki på Öland @ 23-03-2008, 21:29) *
Anki

pinsamt för oss "hederliga" lärare
Netha
CITAT (Anki på Öland @ 23-03-2008, 21:29) *
Anki

.
CITAT (Aqvakul @ 23-03-2008, 21:40) *
pinsamt för oss "hederliga" lärare

Dessa två lär vara ganska unika i sitt slag. Normalt är ju att man är heltidstjänstledig när man
är heltidsavlönad politiker.
Men de här som varit borta från skolan i fem år el mer, har fixat egna avtal... inget skrivet vad jag vet
men ändå någon (kompis)överenskommelse.

Kommunalrådet lovade se till att det snarast ändrades. Vad har hänt? Svar...Inget!
Inte alls överraskad... tyvärr.
Solstorm
En fråga till er som inte tycker att det gör något att riksdagspolitikerna fuskar med sjukskrivningen:

Ska människor själv välja vilka lagar och regler man ska följa?Är det okej att strunta i de lagar och regler som är obekväma?
mamamaggan
CITAT (Solstorm @ 23-03-2008, 22:37) *
En fråga till er som inte tycker att det gör något att riksdagspolitikerna fuskar med sjukskrivningen:

Ska människor själv välja vilka lagar och regler man ska följa?Är det okej att strunta i de lagar och regler som är obekväma?

tummenupp.gif Undrar jag också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon