Jag vill återknyta till urspungs inlägget. Riksdagledamöter fuskar, för de är inte sjukskrivna. Jag tycker det är tråkigt när alla i en grupp behandlas som en homogen grupp, utan urskiljning. Alla är lika bra eller lika dåliga. Men jag vill föra tanken ett steg längre. Sjuk och sjukskriven, är det verkligen samma sak och så himla tätt ihopkopplat?? Jag arbetade som dagmamma i kommunal regi i 13 år, jag var sjukskriven 1 gång, magsjuka hade jag då. Annars, vid förkylning och dylikt jobbade jag på efter bästa förmåga. Är det fusk att jobba om man är förkyld?
Knappast, kanske dumt och nonchalant eftersom man smittar andra, men fusk är det inte.
Knappast, kanske dumt och nonchalant eftersom man smittar andra, men fusk är det inte.
Men nu blandar du väl ihop två vitt skilda saker. Jobbar man även om man t.ex är förkyld
så ska man så klart ha betalt för det.
Men om man gör som én del (kanske alla) riksdagsledamöter... är sjuk och inte jobbar,
men sjukanmäler sig inte och får full lön ändå.
Det är banne mig fusk!
Klipp från....sr.se
Anmäler inte till arbetsgivaren
Om ledamöterna är sjuka ska de anmäla det både till arbetsgivaren och partikanslierna i riksdagen.
Men vissa ledamöter anmäler bara till partierna, och därmed får arbetsgivaren inte veta att de är sjuka.