Mollis
Jag har alltid en dressing färdigblandad i kylen, jag använder nästan alltid Rapsolja i den (nån gång Olivolja).
Sen äter jag alltid en salladstallrik till något av målen, varje dag, och ringlar på lite god dressing. På det sättet
får jag i mig hyfsat med nyttiga fetter, som Omega-3, samtidigt som det är gott och jag slipper köpa dyra tillskott.

Recept dressing:

1 del vinäger
3 delar Rapsolja
1 pressad vitlöksklyfta
lite dijonsenap
pyttepyttelite socker
lite basilika
lite dragon
örtsalt
svartpeppar

//Mollis
Chamomille
Tack Mollis. Det låter gott!
Chamomille
Nu har jag gjort den... Ljuvligt god! biggrin.gif Fast jag läste fel så det blev lite timjan också, men det gjorde nog inget. Sen hade jag nog lite mer än "puttelite" socker. Det värsta av allt, jag hade ingen vitlök hemma fear.gif (det har nog aldrig hänt förut) så det fick bli pulver. Men det blev verkligen gott! thanks.gif

Edit: Undrar om man kan göra den med balsamvinäger?
Mollis
CITAT (Chamomille @ 31-03-2008, 16:57) *
Nu har jag gjort den... Ljuvligt god! biggrin.gif Fast jag läste fel så det blev lite timjan också, men det gjorde nog inget. Sen hade jag nog lite mer än "puttelite" socker. Det värsta av allt, jag hade ingen vitlök hemma fear.gif (det har nog aldrig hänt förut) så det fick bli pulver. Men det blev verkligen gott! thanks.gif
Edit: Undrar om man kan göra den med balsamvinäger?

Kul! Det går nog alldeles utmärkt med timjan också! Fast lite dragon tycker jag alltid att man ska ha i. Jag tycker att balsamvinägern är för söt, men testa du, det kanske blir hur bra som helst.

//Mollis
Chamomille
CITAT (Mollis @ 31-03-2008, 17:20) *
Kul! Det går nog alldeles utmärkt med timjan också! Fast lite dragon tycker jag alltid att man ska ha i. Jag tycker att balsamvinägern är för söt, men testa du, det kanske blir hur bra som helst.

//Mollis

Jag hade i dragon ockå. Älskar dragon.... Man kanske kan ha både balsamvinäger och vitvin... Eller bara smaksätta med lite balsam. Jag får prova nästa gång! biggrin.gif
Mollis
CITAT (Chamomille @ 31-03-2008, 17:24) *
Jag hade i dragon ockå. Älskar dragon.... Man kanske kan ha både balsamvinäger och vitvin... Eller bara smaksätta med lite balsam. Jag får prova nästa gång! biggrin.gif

Ja gör det och berätta hur det blev!
Rosmarin
Hej Mollis!
Recept dressing:

1 del vinäger
3 delar Rapsolja
1 pressad vitlöksklyfta
lite dijonsenap
pyttepyttelite socker
lite basilika
lite dragon
örtsalt
svartpeppar

Ditt recept påminner om det jag brukar använda. Jag använder honung istället för socker.
Mollis
CITAT (Rosmarin @ 04-04-2008, 16:17) *
Hej Mollis!
Recept dressing:

1 del vinäger
3 delar Rapsolja
1 pressad vitlöksklyfta
lite dijonsenap
pyttepyttelite socker
lite basilika
lite dragon
örtsalt
svartpeppar

Ditt recept påminner om det jag brukar använda. Jag använder honung istället för socker.

Det är nog jättegott! Och örtkryddorna jag brukar ha kan man ju variera hur mycket som helst men lite dragon och dijonsenap får man inte glömma! En bra Dijonsenap till dressing är "Bornier", den reder lite. Man kan också vispa i en äggula(mindre än en hel om man gör mindre sats) för att få riktigt fin konsistens.
LadyG
Ooh, fler användnningsområden för vinäger... Jag måste skaffa det helt enkelt, de där receptena lät ju jättetrevliga och dijonsenap som är så gott! Använder ni torkad dragon, eller ska man köpa en planta att klippa från?
Chamomille
Jag tog egenodlad torkad smulad. Det är annars svårt att få igenom dressingen genom det lilla hålet vi har i vår "dressingburk". Mmummmsss biggrin.gif Fast det går med färsk också om man har en flaska med större hål. Kanske den måste dra lite längre för att få smak då?
Mollis
Ja just när det gäller dragon är torkad bäst, det är väl en av de få kryddorna som verkligen vinner på att torkas.
Chamomille
CITAT (Mollis @ 05-04-2008, 10:15) *
Ja just när det gäller dragon är torkad bäst, det är väl en av de få kryddorna som verkligen vinner på att torkas.

Jaa... Du skulle bara smaka på sambons bearnaise... Åh... wub.gif
Mollis
CITAT (Chamomille @ 05-04-2008, 14:20) *
Jaa... Du skulle bara smaka på sambons bearnaise... Åh... wub.gif

Du tror inte att han skulle kunna tänka sig att dela med sig av receptet? Han kan få nåt smarrigt recept tillbaka!
karjo
Låter som ett smarrigt recept! Men hur stora "delar" brukar du ta för att det ska stämma med vitlöken tex?
Alltså 1 del vinäger, hur mycket är det ungefär? 1 dl?
Mollis
CITAT (karjo @ 05-04-2008, 19:15) *
Låter som ett smarrigt recept! Men hur stora "delar" brukar du ta för att det ska stämma med vitlöken tex?
Alltså 1 del vinäger, hur mycket är det ungefär? 1 dl?

Ja ungefär 1 dl vinäger brukar vara lagom, men vi har inte så stort hushåll numera, bara 2 personer, dressingen håller sig i bra i kylen i ca en vecka- Sen kan man laborera med kryddorna/vitlöken allt efter smak och tycke förstås..och man kan ersätta en liten del av oljan med vatten om man vill göra den magrare, och om man vill göra den riktigt lyxig kan man ha i lite majonnäs och färskriven parmesan (fast då håller den inte lika bra i kylen).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon