Ylva i Dalarna
Jag köpte från odla en del knölar av dahlia och liljor, som ligger kvar i sina påsar som dom kom i (såna som brukar finnas i affärer) nu ligger dom i en låda i mörkt och svalt utrymme, ca 10 grader. Jag tycker det är för tidigt att förgro dem ännu, kan de ligga så??

Fasen hur samma gamla frågor alltid hopar sig i min arma skalle varje vår, fast jag borde veta vid det här laget confused.gif

...och sen NÄR ska jag förgro dem? Det är höga dahlior och jag odlar i zon 6, alltså ingen idé att plantera ut förräm mittten av maj sådär.....och sen stjälpa lerkrukot över de arma skotten när de visar sig och det blir frost, för det blir det!!
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan låta dem ligga svalt. Med tanke på att du nog inte kan plantera ut dem förren en bit in i juni säger jag börja förkultivera i slutet av april el. början av maj.
Helen i Piteå Zon 5
Jag driver upp alla mina lökar i krukor med början/mitten av april med tanke på utplantering i juni. Jag använder mig av vanlig plantjord och ställer krukorna svalt, då dom börjar växa ställer jag krukorna i växthuset eller under växtbelysning. Dahliorna kan du ju toppa några gånger för att få mer plantor och sedan så börjar dom ju blomma tidigare smile.gif Liljelökar köpte jag för någon dag sedan och dom har jag redan planterat ner i jord...
tettan
Hoppsan, vad skrev hon här?

Toppa dahliorna? När ska det ske då?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (tettan @ 29-03-2008, 18:19) *
Hoppsan, vad skrev hon här?

Toppa dahliorna? När ska det ske då?

biggrin.gif Det är inget man måste men, jag brukar toppa mina lite grann då dom växt till sig, både för att dela med mig och för att plantorna ska bli tjockare.... men som sagt.. det är inget man måste smile.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 29-03-2008, 19:44) *
biggrin.gif Det är inget man måste men, jag brukar toppa mina lite grann då dom växt till sig, både för att dela med mig och för att plantorna ska bli tjockare.... men som sagt.. det är inget man måste smile.gif

Detta låter spännande - dela med sig, kan man "återanvända" toppen

ingrid
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, topparna går fint att rota i vatten och sedan plantera ner i jord och så har man ytterligare en dahlia smile.gif
Ylva i Dalarna
Härligt! då får de ligga ett tag till sen blir det plantering i krukor och 10 grader med lysrör i källaren rolleyes.gif
Kanske blir det små plantor också om jag toppar dom. men liljorna dom kan jag väl inte toppa, eller...nej?
Helen i Piteå Zon 5
nej, Liljor går inte att toppa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon