|
CITAT (evni @ 14-04-2008, 13:25)  Vad jobbade den snigeln med då ??  Någon som provat järnfosfat /Eva  Ställa till jävulskap för oss odlare förmodar jag. Jag har inte provat nått egentligen för vi har inte haft besvär förren förra året. I år ska jag prova allt bara dom fega rackarna ger sig till känna!
Järnfosfat är den verksamma substansen i snigelpellets typ Ferramol och Snigelfritt. Man kan köpa ren järnfosfat, men för att få sniglarna att äta den måste man blanda det med ngt "gott". Järnfosfat är rätt dyrt. Järnsulfat är mkt billigare och tar också död på sniglarna, men antingen måste man hälla det rätt över odjuren (som då svartnar och dör en förmodligen plågsam död) eller blanda det med ngt som sniglarna vill äta. Jag försökte förra sommaren men kom inte på ngt som funkade att blanda med, allting blev en svart gegga som sniglarna ignorerade trots att jag lade ut "betet" på kvällen mitt bland dem på komposthögen där de vimlade.
Snigelfritt o Ferramol har jag dock goda erfarenheter av, men obs att fåglarna glupar i sig det om de får chansen.
CITAT (buffy @ 16-04-2008, 12:41)  Järnfosfat är den verksamma substansen i snigelpellets typ Ferramol och Snigelfritt. Man kan köpa ren järnfosfat, men för att få sniglarna att äta den måste man blanda det med ngt "gott". Järnfosfat är rätt dyrt. Järnsulfat är mkt billigare och tar också död på sniglarna, men antingen måste man hälla det rätt över odjuren (som då svartnar och dör en förmodligen plågsam död) eller blanda det med ngt som sniglarna vill äta. Jag försökte förra sommaren men kom inte på ngt som funkade att blanda med, allting blev en svart gegga som sniglarna ignorerade trots att jag lade ut "betet" på kvällen mitt bland dem på komposthögen där de vimlade.
Snigelfritt o Ferramol har jag dock goda erfarenheter av, men obs att fåglarna glupar i sig det om de får chansen. Men jag läste någonstans att snigelfritt var ofaligtför fåglar , barn o andra kreaturliknande varelser
puskas5
16-04-2008, 21:26
Men buffy skriver ju inte att fåglarna dör, bara att de glupar i sig Snigelfritt. Det är ofarligt för dem.
Solstorm
16-04-2008, 22:12
Det är väldigt dyrt att mata fåglarna med snigelfritt.
Johanna O
17-04-2008, 09:18
Färsk rapport från Blekinge: 65 st mördarsniglar igår kväll.... Ett 30-tal i förrgår... suck.. De flesta är runt 3-5 cm, men har även plockat några på omkring 7-8 cm..
 [quote name='Solstorm' date='16-04-2008, 23:12' post='821061'] Det är väldigt dyrt att mata fåglarna med snigelfritt  Dör några sniglar e de värt varenda öre.
Krolliljan
17-04-2008, 16:25
Har inte hittat ngn än i år.
Helsingborg: I förrgår krälade det omkring MASSOR av (huslösa) sniglar på "min" cykelväg när det regnade på kvällen. Sniglarna var 3 - 5 cm långa.
Nu hittade jagdetförsta lilla äcklet
Jag med  tre stycken tre centimetare på Ekerö, Stockholm. Dom låg o lurade under brädorna i trädgårdslandet. Torvan
Österläge
20-04-2008, 18:38
Jag har börjat med både ölfällor och fällor med Snigeleffekt. I de två ölfällorna hittar jag ca 10-15 sniglar/fälla, på 2 dygn. Den ena giftfällan töms varje natt, den andra går det bara lite av. Den som är populärast är i rabatten vid staketet till grannen, som knappt vattnar sina blommor o säkert aldrig plockat en snigel i sina dar... Den som lämnas nästan orörd är i häcken, mot en gräsmatta där det kanske inte finns så många sniglar... Stor variation, på en uteplats på abara 30 m2!
Ölfällorna består av platsbrukar nedgrävda i marken halvfulla med billig öl, o giftfällorna har jag tillverkat av tomma kesopaket. Funkar jättebra!
Elinzon1-2
22-04-2008, 10:38
Hej. Bor i Göteborg och har mest hittat ägg när jag rensat rotogräs i rabatten. Har hittat 5 st sniglar i klump, de var ca 3 cm vardera, sedan blev de 1.5 cm och dubbelt så många Räknas grannar som ogräs? De rensar inte och jagar inte sniglar, istället är grannarna sniglarnas fristad och så kommer de över till mig och äter Elin
CITAT (Elinzon1-2 @ 22-04-2008, 11:38)  Räknas grannar som ogräs?  ja en del kan nog räknas som ogräs
Krolliljan
22-04-2008, 10:43
6 st 1 cm-are igår kväll  Nu får man gå ut varje kväll igen och jaga [attachment=17152:th_swear1.gif]
puskas5
22-04-2008, 15:16
Senaste veckan har jag förutom mängder av små mördar - och åkersniglar hittat 7 st nästan fullvuxna mördarsniglar. Jag har lagt ut Ferramol under ca 50 st krukor, stenplattor, större stenar, brädor, grästorvor och tegelstenar och hittar varje dag 1 - 10 st sniglar i varje sådan "fälla" när jag fyller på med mer Ferramol.
kristerh
29-04-2008, 12:11
har inte sett en enda mördare i år.... tänk om de dött i vinter (önsketänkande) men jag brukar inte ha så många annars heller, så fort jag får syn på en slänger jag ut pelletsarna så försvinner sniglarna, har bra grannar som oxså använder samma medel.
Krolliljan
29-04-2008, 12:43
25 st små rackare under ett litet fågelbad.  Fast nu är de borta.
Såg en FLOCK sniglar i 5 cm klassen i gräset bredvid ridvägen
Österläge
30-04-2008, 20:59
Kollade precis mina snigelfällor (fyllde på igår) o de var knappt rörda... Vattnade på giftet igår o det var fortfarande fuktigt så det borde inte vara det. Men det hade klumpat ihop sig, kan det spela roll tro? Vad har ni för erfarenhet, ska pelletsen ligga mer utspritt för att sniglarna ska äta det, eller kan de "gnaga" lite på en klump? De verkar ju inte vara så kinkiga med annat så...
Det kan ta ett par dygn innan de hittar ett nyutlagt snigelgiftställe, men de har bra luktsinne och om du har placerat fällorna på någorlunda snigelvänliga platser så kommer de. I år har jag enbart lagt ut gift i (hemmagjorda) fällor, eftersom jag inte vill utfodra fåglarna eller locka till mig t ex råttor med det dyra medlet. På några ställen har det dröjt flera dagar innan sniglarna hittat dit, men nu hittar jag en 10-15 små äckliga as varje gång jag lyfter på en fälla.
eugenia
04-05-2008, 19:30
CITAT (jahi @ 09-04-2008, 16:14)  Alla utan skal e mördare för mej o dom e INTEvälkomna hit  Alla med bruna ögon är mördare för mig och de är inte välkommna hit. /eugeniasdotter
Österläge
04-05-2008, 20:01
CITAT (buffy @ 03-05-2008, 21:20)  Det kan ta ett par dygn innan de hittar ett nyutlagt snigelgiftställe, men de har bra luktsinne och om du har placerat fällorna på någorlunda snigelvänliga platser så kommer de. I år har jag enbart lagt ut gift i (hemmagjorda) fällor, eftersom jag inte vill utfodra fåglarna eller locka till mig t ex råttor med det dyra medlet. På några ställen har det dröjt flera dagar innan sniglarna hittat dit, men nu hittar jag en 10-15 små äckliga as varje gång jag lyfter på en fälla. Nja det kan inte vara det, för fällorsna tömdes några gånger o sen har de stått mer eller mindre orörda några dagar... Ska testa att byta ut kornen mot nya o se om det gör skillnad.
788 färre har det blivit hitills vid besök på kolonin dagtid här i GBG........flyttar ut till stugan nu och striden intensifieras med vässade vapen skarp blick och regelbundna anfall på kvällstid............torrt och härligt väder har det varit nu i flera veckor här och tänker ABSOLUT inte sponsra fienden med vattning utan hoppas få hjälp av en torr och varm sommar i kampen....... a´la Spanien.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|