|
Solstorm
31-03-2008, 18:27
Hela vintern och fram tills snön och kylan kom har jag haft stora sniglar här. Nu är all snön borta, det har regnat och är milt. Gick ut när regnet upphört och kikade efter hur det ser ut på snigelfronten. Först såg jag inga alls och trodde nästan för en stund att snigelplågan kanske skulle kunna vara lindrigare i år. Men nä då, såg inga stora men massa en till två centimeter långa. Hur har ni det med sniglar hemma just nu?
Jo då, de finns här, i stora mängder....
ingrid fuxwall
31-03-2008, 20:31
Snön har precis smält och givetvis fanns det sniglar som jag var tvungen att klippa
Finns en ny snigelfälla i handeln. Det står om den i senaste nummret av Allt om trädgård och senaste nr av Hemträdgården. En slags plastlåda där man lägger snigelmedlet. Andra djur kommer inte åt det och giftet löses inte upp av regn. Det gäller att vara aktiv i början så att de nykläckta snigelungarna inte hinner bli könsmogna...
Solstorm
01-04-2008, 21:50
Onödigt dyr fälla. Man kan fixa en burk själv. Har gjorts reklam för den här på forumet tidigare. Den blev sågad.
Fel. De är inte nykläckta! De är "födda" på hösten och övervintrar, men blir könsmogna ngr veckor efter uppvaknandet. Snigelfällan fungerar som en foderautomat.
Solstorm
01-04-2008, 21:54
Det gör burkarna man fixar gratis också.
Dom får va nyckläcta eller övervintrade eller va fan dom vill, jag ska prova din snigelfälla Solstorm. Jag har bara sett en liten snigel på väg till jobbet här men har inte hunnit kolla trädgården än men det ska jag nu till helgen - ÅDÅ BLIR DET KRIG
skogstroll
02-04-2008, 08:00
i morse såg jag ett gäng snigelsmåttingar på vägen som såg ut att gadda ihop sig
Har fortfarande inga sniglar här
Jag såg precis ett slemmigt äckel på garageuppfarten
Whiskuchi
02-04-2008, 20:00
Jag såg (och dödade) några innan kylan kom, efter har jag inte sett några. Men jag tvivlar inte på att de finns här.
Men var bor ni egentligen? Jag har inte sett en enda snigel hittills, varken före eller efter snön, och det har inte heller min syster, som bor i Blekinge. Börjar undra om det är fel på min syn.
Apropå snigelfällor, så kan jag rekommendera de små rektangulära plastburkarna som man får charkuterier och annat i på ICA. Man skär bara ett kvadratiskt hål ca 5 mm under kanten, laddar med Snigelfritt, snäpper på locket ordentligt, vänder upp och ned, lägger en sten ovanpå, och voilà! Enkelt, stabilt och helt gratis - och ibland är burkarna svarta, vilket blir diskretare.
Bor i GBG..........går några varv runt kolonin varje gång vi är där ett par gånger i veckan brukar det bli........hitills har vi utplånat 250 st ..........skriver in antalet i mobilens anteckningsfunktion ska försöka uppdatera antalet under säsongen.
Nästan alla dessa sniglar är ju små att bara gå runt och titta hjälper inte för då ser man dem inte........utan vi brukar vända på stenar och träbitar och kolla undersidan där brukar de finnas..........
mördarsnigel 003.jpg En bild från mitt album här som visar storleken på sniglarna just nu ...........det är alltså inte sådana exemplar man lätt ser längre fram på säsongen när de har ätit duktigt i våra trädgårdar. Som synes är det väldigt små men varje snigel kan ju ge uppkomst till 300 nya individer så att ta bort dem nu är ju perfekt.
Den större snigeln på din bild ser ut att vara en åkersnigel. Den lille kan däremot vara en "mördare". De unga mördarsniglarna brukar vara randiga. Jag hittade en igår på kolonin (i Helsingborg), utan att leta. De har nog klarat påsksnön lika bra som växterna, befarar jag. Snigelmedlet som jag lagt ut runt rabarberna under fiberduk var alltihop borta. Jag ger snart upp odling som hobby.
#15 Sådana som den lilla på din bild hittade jag förra våren i trädgårdskomposten i flera hundratal!  Fast det var ju ganska praktiskt att plocka dem alla på samma ställe!  På bara några dagar plockade jag säkert 1000 stycken!
Rosmarin
03-04-2008, 14:50
Ja fy, jag hittade just ett antal INNE I MITT VÄXTHUS!!! Jag blir så trött och arg!
skogstroll
03-04-2008, 14:51
CITAT (Viveka @ 03-04-2008, 08:13)  Men var bor ni egentligen? Jag har inte sett en enda snigel hittills, varken före eller efter snön, och det har inte heller min syster, som bor i Blekinge. Börjar undra om det är fel på min syn.
Apropå snigelfällor, så kan jag rekommendera de små rektangulära plastburkarna som man får charkuterier och annat i på ICA. Man skär bara ett kvadratiskt hål ca 5 mm under kanten, laddar med Snigelfritt, snäpper på locket ordentligt, vänder upp och ned, lägger en sten ovanpå, och voilà! Enkelt, stabilt och helt gratis - och ibland är burkarna svarta, vilket blir diskretare. det är listiga små rackare...
theseraphim
03-04-2008, 15:12
Jag såg precis ett slemmigt äckel på garageuppfarten ...det var väl inte brevbäraren vi skulle diskutera nu
skogstroll
03-04-2008, 15:13
CITAT (bejbi @ 02-04-2008, 12:10)  Jag såg precis ett slemmigt äckel på garageuppfarten  precis som när jag såg ett gäng yngre sniglar med huvena mot varann som om de låg o snackade skit om oss...
Rosmarin
03-04-2008, 15:26
De är dessutom kannibaler. Förra året la jag snigelmedlet i en hink delvis övertäckt för att den inte skulle fyllas med vatten vid regn. Sniglarna kröp ner, åt och blev liggande. Fler sniglar kom, åt dem som redan var förgiftade osv, osv... Hemska djur!!! Området omkring hinken lämnade de ifred. Detta var ett bra sätt för mig som tycker det känns hemskt att ha ihjäl någonting som lever...(även sniglar!!!)
CITAT (theseraphim @ 03-04-2008, 16:12)  Jag såg precis ett slemmigt äckel på garageuppfarten ...det var väl inte brevbäraren vi skulle diskutera nu  Haha, jag ÄÄÄÄLSKAR min brevbärare
skogstroll
03-04-2008, 15:30
jaså e han snygg?
mogge92
03-04-2008, 16:32
Sniglar, huh? Har de inte kommit till sundsvalls trakten? det kanske är för kalät hä? jajja man kan skatta sig lycklig
CITAT (rosita @ 03-04-2008, 15:46)  #15 Sådana som den lilla på din bild hittade jag förra våren i trädgårdskomposten i flera hundratal!  Fast det var ju ganska praktiskt att plocka dem alla på samma ställe!  På bara några dagar plockade jag säkert 1000 stycken! Kompost "Apropå snigelfällor, så kan jag rekommendera de små rektangulära plastburkarna som man får charkuterier och annat i på ICA. Man skär bara ett kvadratiskt hål ca 5 mm under kanten, laddar med Snigelfritt, snäpper på locket ordentligt, vänder upp och ned, lägger en sten ovanpå, och voilà! Enkelt, stabilt och helt gratis - och ibland är burkarna svarta, vilket blir diskretare." Har placerat 1 liknande fälla i var och en av mina komposter och hoppas att eventuella objudna gäster själv ska låta sig smakas av det som bjuds.........3 till har placerats ut i det fria om det verkar fungera kommer jag att utöka verksamheten........ 24 till strök med idag totalt 274 st redan i år..........
Gossen Ruda
04-04-2008, 07:19
Gjorde premiärstampet i morse på väg till bilen, en tvåcentimetare som plötsligt blev väldigt platt.
ruskprick
04-04-2008, 14:07
CITAT (theseraphim @ 03-04-2008, 16:12)  Jag såg precis ett slemmigt äckel på garageuppfarten ...det var väl inte brevbäraren vi skulle diskutera nu 
 I dag har jag påtat o hittade INGA sniglar. Jag gjorde en snigelfälla alla Solstorm i allafall så käns det lite tryggare för dom dyker väll upp förr eller senare dom kräken.
CITAT (jahi @ 06-04-2008, 18:53)   I dag har jag påtat o hittade INGA sniglar. Jag gjorde en snigelfälla alla Solstorm i allafall så käns det lite tryggare för dom dyker väll upp förr eller senare dom kräken. Var också ute och stökade i rabatterna nu,och såg flera stycken äckelbebisar under ogräset
magdalena81
06-04-2008, 20:48
Jag hittade en rackare som gömde sig bland mina jordgubbsplantor igår här i Stockholm. Slemklumpen var ca 5 cm lång redan. Men han förvandlades snabbt till två när min sekatör var i farten
På min koloni i Helsingborg har jag de senaste 2 dagarna råkat på minst 30 små randiga mördarsniglar, och då har jag inte behövt leta. De är alltså MÅNGA även i år, trots påskkylan.
CITAT (magdalena81 @ 06-04-2008, 21:48)  Jag hittade en rackare som gömde sig bland mina jordgubbsplantor igår här i Stockholm. Slemklumpen var ca 5 cm lång redan. Men han förvandlades snabbt till två när min sekatör var i farten   Aaahhhh, klarar inte att dela dom. Har en traumatisk uplevelse när en god vän körde över en me rullgrillor  dom e inte snygga innuti
Solstorm
07-04-2008, 17:36
De är inte snygga inuti, men tittar hellre på deras insida än deras utsida.
CITAT (buffy @ 07-04-2008, 10:58)  På min koloni i Helsingborg har jag de senaste 2 dagarna råkat på minst 30 små randiga mördarsniglar, och då har jag inte behövt leta. De är alltså MÅNGA även i år, trots påskkylan.  Randiga? Är mördarsniglar randiga också? Har för mig att de som är randiga är en inhemsk snigel som kallas panter/leopardsnigel. http://www.jaederfeldt.com/klas/sniglar.html
Det är bara unga ex av mördarsnigel som är randiga, de har två smala längsgående ränder på ovansidan. Ränderna är ljusare på mörkare botten. Men färgen på mördarsniglarnas ovansida har ju rätt stora variationer, så de kan även vara (eller i af förefalla) vara enfärgade som små. När de blir fullvuxna ser man inga färgränder. Då är de enfärgade och bruna, men de förekommer i många olika nyanser från orangebrunt till mörkbrunt. När de är små har de tydligt orange undersida, den är dock vit/ljusgrå hos vuxna ex.
Små (unga ex av) pantersnigel är också randiga, men deras ränder är mörka på ljusare botten och inte lika distinkta som hos "mördarna". Pantersniglarnas bruna färg är gråaktig, utan ngn orange el röd ton, o de har mer el mindre av en slags omisskännelig "panterfläckighet" som jag tycker liknar torskskinn. De är som vuxna inte räfflade utan släta, och de är mycket slankare än mördarsniglarna och kan bli längre än dem. (Mördarsniglarna är ju räfflade ungefär som gammaldags varmvattenflaskor. )
Det är inte pantersnigeln utan vår inhemska, rödbruna skogssnigel som man inte mha dess yttre kan skilja från de spanska, så för att artbestämma sniglarna i sin trädgård utan mikroskop får man gå efter deras antal: ser man bara enstaka sniglar då och då och frekvensen verkar stabil över tid, då är det antagligen vår inhemska skogssnigel. Om däremot antalet skogssniglar börjar öka snabbt (från ena dagen/veckan till den andra, beroende på väderlek) och stabilt och trädgårdslanden plötsligt uppvisar betydande skador, då är det spanska skogsniglar som är i farten. De svenska skoggsniglarna uppträder aldrig i såna väldiga mängder som de spanska gör på en del platser (min kolonilott t ex).
Klas Jaederfeldts snigelsida, som du länkar till, vill jag också rekommendera. Han har också många andra bra och intressanta sidor om svampar.
Alla utan skal e mördare för mej o dom e INTEvälkomna hit
skogstroll
09-04-2008, 15:18
de med skal är inte välkomna hos mig heller, förra sommarn åt de upp hur mycket som helst, de satt fastsugna på växterna, de kanske var utklädda mördarsniglar..
 Fan säkert, o jag gick på det. Men dom e välkomna i min fälla dom åxå, jag tänker inte stoppa dom
Elinzon1-2
11-04-2008, 10:52
Bor i Göteborg. Har inte sett några "öppet" krälande slemmisar än, men när jag har börjat rensa bort kirskålen och gräver lite i jorden hittar jag småttisar på ca 1 cm nergrävda någon cm i jorden. Då kommer saxen fram  Har satsat på att gräva om rabatterna för sommarblommor minst två gånger under vintern för att röra till det för ev. övervintrare. Tyvärr kan jag inte påverka grannarnas brist på snigeljakt Hoppas på en leverans från Tyskland i framtiden på Ferromol. Har hundar och är dessutom gravid, så förutom de vanliga miljöskälen är det extra viktigt att ha så ogiftiga saker som bekämpning som möjligt. Hoppas Ferromolen uppfyller de kraven. Hundarna (två hanar, en tik) är annars ett toppensätt att hålla både katt och rådjur ur trädgården. Lukten av hundkiss avskräcker och min trädgård är en av de få i vårt villaområde med snygga, oätna tulpaner  grannen har tom frågat om vi lånar ut hundarna. Elin
Igår va jag ute på min täppa o inspektera fällan o alla för sniglar mysiga ställen men hitta inte en enda Det känns olustigt, vad har dom på gång domäckliga kräken.
På min kolonilott hittar jag nu minst 1 liten snigel under varje kruka, sten, hunk, träbit etc som jag lyfter på. Jag stampar ihjäl dem på marktegelplattor som jag lagt ut här och var just för ändamålet, medan de är så här små går den metoden att stå ut med. Snigelmedlet jag lägger ut i fällor tar slut på 2 dygn. De fällor av stenplattor lagda på mindre stenar som jag med framgång använde förra sommaren töms på en natt oavsett mängden snigelmedel under, så jag tror att det är råttor som är framme, gnagare kan ta sig in genom alla hål som inte är mindre än deras skalle är bred. Jag har därför gjort fällor nu där "takhöjden" inte är högre än 1 cm, problemet är nu att snigelpelletsen löses upp av den höga fuktigheten i jorden.
Morr, dom är igång nu, järnfosfat, ferromol, elstaket, fällor... dom skall få.
( sv göteborg )
Gjorde 162 halva sniglar av 81 fd hela idag. Konstigt nog hittade jag bara 17 (hela) för två dagar sedan. Annars har jag legat på sisådär 50 varannan dag. En del av dom små liven börjar bli rätt stora också... Det är väl bara att hålla kniven skärpt och fortsätta med massmördandet.
Falco i Malmö
CITAT (Falco @ 12-04-2008, 13:34)  Gjorde 162 halva sniglar av 81 fd hela idag. Konstigt nog hittade jag bara 17 (hela) för två dagar sedan. Annars har jag legat på sisådär 50 varannan dag. En del av dom små liven börjar bli rätt stora också... Det är väl bara att hålla kniven skärpt och fortsätta med massmördandet.
Falco i Malmö De e ju de jag e rädd för, dom ligger gömda o planerar ett jätteatentat mot mej. Dom väntar bara på att jag ska bli trygg o oupmärksam o då slår dom till. I dag = inga I morgon=massor Fy fan va fegt!!!!!!!
magdalena81
13-04-2008, 07:57
Jag är super säker på att rackarna har en snigel konferens nu där det punkt för punkt planerar hur de ska förstöra våra trädgårdar!
CITAT (magdalena81 @ 13-04-2008, 08:57)  Jag är super säker på att rackarna har en snigel konferens nu där det punkt för punkt planerar hur de ska förstöra våra trädgårdar! Jag är rädd att så är fallet... Lyckades bara finna sisådär 30 slemkryp idag. Trots att jag inte nöjde mig med att leta på "dom vanliga" ställena. Det riktigt läskiga är att en hel del har blivit påfallande storväxta. Falco
Var ute på kolonilotten idag, den ligger på Ekerö i Stockholm. Inte en enda snigel än! Fast det var snigelväder... Nu börjar jag också bli orolig  torvan
Inte nog med det, på lokalnyheterna idag talade dom med någon "snigel forskare" av något slag och han sa att det blir värre än tidigare i år :-fe ar-: allt pga den milda vintern, så dom kommer nog i horder  äter upp allt i sin väg
CITAT (jahi @ 02-04-2008, 04:04)  Jag har bara sett en liten snigel på väg till jobbet Vad jobbade den snigeln med då ??  Någon som provat järnfosfat /Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|