Anna-Karin Lundberg
31-03-2008, 22:00
Jag måste bara få berätta om mitt förvärv! Jag är glad men undrar samtidigt om jag har blivit blåst. Och om jag var helt blåst när jag handlade...
Bröt mot mina principer och gick in på Lidl för att handla billiga grönsaker till mina kaniner. Såg ett fröställ med massor av blomfröer och de kostade bara 2:90 per påse. Alltså 2:90 kronor, inte ens tre spänn! Jag plockade massor av påsar med bilder på blommor med fina färger och former. Sen hittade jag en stapel med lökar och knölar för 14:90, plockade ut liljor, dahlior och gladiolus.
Vissa påsar var rutna och andra var VÄLDIGT torra, men jag hoppas mina nya vänner ska komma till liv. OM de gör det så var detta ett klart fynd!
De ligger i en stor hög på mitt matbord nu. Knölarna sätter jag i krukor och ställer på altanen, det blir nog fint om det tar sig. Men alla fröpåsar! Här inser jag att jag är blåst. Jag har i hela mitt liv köpt fröpåsar men aldrig lyckats få blommor. När jag ser bilden så SER jag verkligen hur den där blomman ska växa i min trädgård. Men det har aldrig hänt. För fröna kommer inte i jorden. Eller så äter sniglarna upp allt det som jag har lyckats så. Och blir det nåt kvar så kommer rådjuren.
Men nu har jag ju hittat hit och här finns massor att lära, så i år kommer det kanske att bli ändring!
ingrid fuxwall
31-03-2008, 22:07
Själv har jag bara goda erfarenheter av frön från denna affär
rahmat2
31-03-2008, 22:07
Hej, Anna Karin!
Jag är inte en av de som kan och kommer att berätta och svara på dina frågor. Men ville bara säga välkomen hit!
Rahmat
Jag fyndade osså en massa Dahlia knölar på Lidl för ett par veckor sedan. Och det gick ju att se i påsen & mina va jättestora o fina & massor med knölar. Mina ligger just nu i matkällaren, men ska väl sätta ner dem i jorden när det blir varmt nog.
Jag köpte fröer för 1:90/påse och en "lökmix" med 24 lökar för 25kr typ... fast det var på Netto. Har inte provat deras fröer och knöler innan men inte hela världen om det inte blir nåt av dem heller. Värre om en lök för över 50-lappen per styck inte gror.
Alexander-VG-zon3
01-04-2008, 21:34
dom är billigare för det oftast är mindre antal fröer .
Har köpt mycket lökar, och Rosor på Lidl. Jätte billigt!
Rosorna kostade bara 16,95 kronor, tror jag. Dessa var Mycket Fina!
De tar sina växter från Tyskland, och de har oftast Toppen plantor!
Fröna är nog lättast att ta en nypa, och "strö" ut. Då blir det gallrat och klart.
Har även handlat mycket av Netto, och de har också mycket fina Växter, och lökar.
Billiga och bra Alternativ!
magdalena81
02-04-2008, 07:37
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-03-2008, 23:07)

Själv har jag bara goda erfarenheter av frön från denna affär
Samma här!
Alla mina fröer lyckades förra året från Lidl. Lökar å knölar har jag köpt i år med de ser fina å levande ut
Anna-Karin Lundberg
02-04-2008, 20:48
Igår öppnade jag påsarna med lökar och knölar för att titta närnare på dem, och de såg helt OK ut, nån enstaka rutten bara. Helt klart känns det som ett fynd! Jag åkte dit idag igen och köpte fler dahlior, liljor och annat fint, en hel kasse!
Däremot undrar jag hur blåst jag kan vara - alltså "vara blåst" och inte "bli blåst" - när jag köpte så många fröpåsar, haha.
Det fanns ranunkelknölar där, men de såg mer ut som nötter, ihoptorkade och stenhårda. Ska de vara det? har aldrig haft sånt förut.
Mica548
02-04-2008, 21:26
Hej,
De lökar jag köpte där förra veckan var alla fasta och fina och flera hade lite grönt på gång så jag tror att du hade otur. Gå tillbaka och byt (om du bor nära eller har vägarna förbi i närtid)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.