Full version: Jord och mögel
Hårboll
Hej!
Jag har satt igång att odla lite fröer i små växthus inne. Det mesta är kryddor, men jag har även sått lite akleja och rosenmalva. Nu börjar det bli dags att plantera om dom. Vad ska man använda för jord? Går det bra att använda såjord igen? Jag har hört att det är bra att blanda jorden med perlite och vermiculit. Skulle man kunna ta det ihop med såjorden?

Den ena sådden bestående av kryddväxter har angripits av mögel. Eller åtminstone tror jag att det är mögel och jag antar att det beror på att jag haft för fuktigt. Jorden är alldeles vit. Finns det nåt att göra åt saken eller är det bara att slänga rubbet och så allt på nytt?

Nån som har nåra andra bra tips ang förkultivering och skolning? T ex hur man håller rätt fuktighet, hur man får fina plantor osv?
Tacksam för svar!!
Anki V
När du skolar om ska du använda bra plantjord och vad som är bra är en smaksak. Jag har tidigare gillat Hasselfors ”älgjord” men i år så känner jag inte igen den.
Anledningen till att du ska använda plantjord och inte såjord är att dina plantor börjar behöva något lite mer näringsrikt att växa i. Såjorden är väldigt näringsfattig.

Att det blir lite vitt mögel på jorden brukar inte plantorna bry sig om så släng inget det är liv i.

Personligen så har jag plast (gladpak) över såkärlen och luftar lite om jag tycker det verkar för fuktigt……När man har plast över brukar man inte behöva vattna alls. Det är förvånande hur lite man behöver fukta jorden för att fröna ska gro.

/Anki
Bassam
hej
Jag tycker att du kan blanda halv kapsyl Atamon med 2 liter vatten och vattna på den för att svampen försvann, andra gång före att så jord kan du sätta jord i ugn halv timma efter blir så jord fri från svampen sen du kan så på den här jorden. Om du vill skolla dem, du kan göra med vanlig plantering jord som blandad med sand.
Lycka till, H: Bassam
Hårboll
Tack så mycket för svaren!
Jag har vattnat lite mindre och luftat lite mer sista dagarna och jag tycker faktiskt att jorden ser lite bättre ut. Tror jag ska prova att skola dom snart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon