CITAT (MammaMattsson @ 02-04-2008, 06:24)

I alla trädgårdstidningar ser jag perfekta gräsmattor, de ser ut som golfgreener, och jag undrar om de aldrig sett maskrosor,revsmörblomma och mossa?
Min variant är gräs på vissa håll, och mossa på annat. Med maskrosor. Men jag tycker om mossmattan, den är grön,mjuk att gå på och tät. Finns det ingen annan som uppskattar det?
Tomten, som jag håller på att förvandla till trädgård är anlagd någon gång på 20-30-talet, med gamla äppelträd, en enorm Schersmin och litet ännu oidentifierade prydnadsbuskar, jo, jag har hasselnöt också, och två jättestora lärkträd.
Tack till den som grävde ned det stora Gullregnet också!
Men, hur många av oss har en flaska Roundup att ta till i smyg?
Jag har det! Fast man ser det aldrig på bild i Allt om Trädgård.... :blush: Jag kan bara inte vara helt ekologisk på ett tunnland, då skulle det behövas en heltidsanställd trädgårdsmästare, minst. Jag rensar så mycket det går för hand, och försöker respektera naturen, men det räcker inte alltid. Tröstar mig med att jag iallafall fått flaskan att räcka i tre år, så någon frikostig användning är det ju inte.
Eftersom jag ärvt mitt ställe, så har jag vistats här på somrarna sedan barnsben, och jag kan hela tomten som i min egen ficka, men, jag har svårt att förlåta min mormor för att hon satte motorsågen i två fantastiska gamla Hagtornsbuskar, som hade stammar som en kraftig mans ben. " Barnbarnsbarnen kunde sticka sig!" var skälet, och det var precis innan jag tog över. Sådana Hagtorn kan ej fås för pengar... :-cry-: Nu står det stympade lik kvar av dem. Jag skall sätta klätterrosor bredvid dem, så stammarna får stå kvar. Jag inbillar mig att de är bra för humlor och andra kryp som övervintrings och bo-ställe. De får helt enkelt multna bort i sin egen takt. Men det är nog inte synd om mig. Det är stort. Mycket stort, att ha cirka 5000 kvm tomt att bre ut sig på är ganska lyxigt tror jag, iallafall nära Stockholm, som jag bor. Fast, det lär väl bli som med datorns hårddisk, man tycker det är stort, sedan har man fyllt det fortare än man tror, och suktar efter mer, och mer.
Stress gör sig också påmint, bostadshuset skall rivas i år, vi kommer att få nödbo pyttelitet i en grannes sommarstuga, medans bygget av det nya kommer att pågå. Men, ni anar inte hur MYCKET prylar en familj har....Som skall packas ned dessutom. Sedan ligger växthuset jag fick nedmonterat under en stor presenning som ett dåligt samvete, men jag tänkte flirta med grundgrävaren, om han kan gräva ut så att vi kan gjuta en riktig grund till växthuset också. Jag hoppas att det går. Lågbudget-växthuset ( i plast och stålrör får stå en säsong till, lappat & lagat) Huvvaligen, men, när allt är klart, så kommer jag bestämt att vägra flytta. Någonsin.
(Jag är personen som inte direkt var entusiastisk över förra årets Greklandsresa, då jag egentligen ville vara hemma och se pionerna slå ut.. )
Och hur är det med min mormor då?
Jodå, hon lever och mår bra! Hennes äldsta barnbarnsbarn är förövrigt 19 år (!) och vi har alla nära kontakt. Det som är underbart, är att mormor och min mor bestämde sig för att köpa en tvåplansvilla och dela den, ett generationsboende helt enkelt! Till trygghet och gagn för oss allihop. Det gillar jag, i dessa tider när det talas om eländiga förhållanden på äldreboenden.
Så,
Använder ni bekämpningsmedel?
Accepterar ni mossan, eller är det krig emot den?
Eventuella mormödrar kan ni berätta om, om ni vill...Ville bara prata av mig litet, efter en natts sömnlöshet...
hejsan!!
Jag smålog när jag läste ditt inlägg, över alla måsten man har.
jag bor åxå utanför stockholm i en 30 tals torp med en gammal trädgård
som är så gott som omgjord.
varför? jo trädgården bestod av en gammal shersmin som ej gav blommor, den hade gett upp.
Försökte få liv i den men....den var för gammal helt enkelt och livlös.
Äppelträden var inte gjorda mycket med,
En och annan kroll lilja har jag och en enorm rodedendron som bara växer..
Det har tagit mig ca 10 år att få fason på tomten..och håller på än... :)
Det jag ville säga ang gräsmattan.. jag har ganska så lerig jord, gräsmattan är en gammal skogs/ängsmatta.
Mossan finns där, helt klart.
Jag har delat in gräsmattan i olika delar..
gräsmattan under eken är mager, olika vilda blommor dyker upp, då och då..
Där gör jag ingenting mer än klipper ibland.
Fingräsmattan försöker jag rensa från maskrosor, eller åtminstone ser till att maskrosorna inte går i frö.
jag håller den ganska så kort.. men visst inneeerhåller den klöver, och små blommor ibland.
baksidan är helt i mossa!!.....skönt att gå på förståss! har använt mossrivare, kalkat osv men...mossan kommer tillbaka..
jag får helt enkelt ta och starta nya projekt där, minska gräsmattan, nya rabatter eller uteplats..
det är inte fel med mossa.....beror bara vart den är lixom :)
Roundup...hm..jag är inte mycket för bekämpningsmedel..jag rensar hellre...men förstår de som anv det.
Jag är van att rensa :) jag jobbar på en kyrkogård, det vill säga det är storskötsel som gäller..
Den enda gången vi anv beskämpningsmedel , (godkända) , är på grusgångar. när det är som mest intensivt och vi inte hinner med.
Har även försökt med "flamning" det vill säga ELD....värme..
Jag har lärt mig under dessa år på mitt arbete att
ogräs kan man utrota med att tänka.......varför är denna jorden öppen?? till vilken nytta, varför växer det ogräs här,,?
hur är underarbetet, hur är jorden?? kan man täcka? täckbark..duk osv...
lycka till med din trädgård, jag tycker den verkar fantastisk.. :)
nu ska jag ut och ta kort på min blåsippa jag såg igår under granhäcken....
sen har jag FIN mattan....visst finns det maskrosor där, klöver men det varierar så från år till år.
jag gör mina försök med att avlägsna maskrosorna och jag fösröker vara noga med att de inte
fröar av sig, åtminstone.. :)
jag körde med en mossrivare ett år... visst ger det resultat så att mossan försvinner men......
den kommer tillbaka, Där får jag helt enkelt starta nya projekt och minska ytan med gräs(mossa) :)
Mossa är fint at gå på ;)
CITAT (ankiironninge @ 02-04-2008, 08:50)

hejsan!!
Jag smålog när jag läste ditt inlägg, över alla måsten man har.
jag bor åxå utanför stockholm i en 30 tals torp med en gammal trädgård
som är så gott som omgjord.
varför? jo trädgården bestod av en gammal shersmin som ej gav blommor, den hade gett upp.
Försökte få liv i den men....den var för gammal helt enkelt och livlös.
Äppelträden var inte gjorda mycket med,
En och annan kroll lilja har jag och en enorm rodedendron som bara växer..
Det har tagit mig ca 10 år att få fason på tomten..och håller på än... :)
Det jag ville säga ang gräsmattan.. jag har ganska så lerig jord, gräsmattan är en gammal skogs/ängsmatta.
Mossan finns där, helt klart.
Jag har delat in gräsmattan i olika delar..
gräsmattan under eken är mager, olika vilda blommor dyker upp, då och då..
Där gör jag ingenting mer än klipper ibland.
Fingräsmattan försöker jag rensa från maskrosor, eller åtminstone ser till att maskrosorna inte går i frö.
jag håller den ganska så kort.. men visst inneeerhåller den klöver, och små blommor ibland.
baksidan är helt i mossa!!.....skönt att gå på förståss! har använt mossrivare, kalkat osv men...mossan kommer tillbaka..
jag får helt enkelt ta och starta nya projekt där, minska gräsmattan, nya rabatter eller uteplats..
det är inte fel med mossa.....beror bara vart den är lixom :)
Roundup...hm..jag är inte mycket för bekämpningsmedel..jag rensar hellre...men förstår de som anv det.
Jag är van att rensa :) jag jobbar på en kyrkogård, det vill säga det är storskötsel som gäller..
Den enda gången vi anv beskämpningsmedel , (godkända) , är på grusgångar. när det är som mest intensivt och vi inte hinner med.
Har även försökt med "flamning" det vill säga ELD....värme..
Jag har lärt mig under dessa år på mitt arbete att
ogräs kan man utrota med att tänka.......varför är denna jorden öppen?? till vilken nytta, varför växer det ogräs här,,?
hur är underarbetet, hur är jorden?? kan man täcka? täckbark..duk osv...
lycka till med din trädgård, jag tycker den verkar fantastisk.. :)
nu ska jag ut och ta kort på min blåsippa jag såg igår under granhäcken....
sen har jag FIN mattan....visst finns det maskrosor där, klöver men det varierar så från år till år.
jag gör mina försök med att avlägsna maskrosorna och jag fösröker vara noga med att de inte
fröar av sig, åtminstone.. :)
jag körde med en mossrivare ett år... visst ger det resultat så att mossan försvinner men......
den kommer tillbaka, Där får jag helt enkelt starta nya projekt och minska ytan med gräs(mossa) :)
Mossa är fint at gå på ;)
oj blev nåt konstigt när jag skrev, dubbelt om fingräsmattan :)