Full version: Hoya Imperialis
Lethania
Jag har nyligen flyttat, och jag iomed det byta ut nästan alla mina växter och börja ersätta dem med nya (de flesta gamla var nog lite misskötta ibland så de ser inte så bra ut länägre, och andra halvdöda.

Älskar egnetligen växter, men är inte så haj på vad som skall göras alltid. Så tänkte ta ett krafttag och sätta mig in i varje växt jag har inna jag köper dem, och fråga er om tips på hur jag tar hand om dem best. Växtaffärer litar jag mindre på eftersom de knappt vet vilka av deras växter som är giftiga eller ej.

Jag har förälskat mig lite i Hoya Imperialis. Jag älskar gröna växter, blommor är inte riktigt min grej, en dessa blommor som den ger är helt underbara!
Sätter in en liten länk på en Hoya jag såg och vill ha liknande wink.gif
http://www.swedishhoyasociety.com/foto/imp...mperialis-p.jpg

Men lite frågor först.

Hur svårskötta är dem?
Vart skall man ha dem i längeheten? Kan de stå lite längre in i rum? Eller är det fönster som gäller?

Är de giftiga? (viktigaste frågan egentligen) Jag har tre monster till djur som äter upp mina växter så fort de kan (Helst Flaskliljor) så vill gärna inte att de dör av att de tuggat i sig någon giftig växt.

Vart någonstans kan man köpa dessa? Jag bor i Stockholm, Tumba, så gärna på söder sida av stan.

Ni som har Hoya får gärna berätta lite allmänt om dem också, om de kräver mycket gröna fringrar och så smile.gif
sqrulan
Här får du svar på alla dina frågor om du blir
medlem och även möjlighet att köpa hoyor:

http://www.hoyaforumet.se/forum/index.php

Jag har två imperialisar som jag köpte som sticklingar förra året så jag
har inte mycket erfarenheter av dom.Men dom är väldigt stor växta.
Lethania
Tack för länken!

Men det va så mycket underforum så jag vet inte ens vart jag vågar skriva confused.gif
sqrulan
Det är bara att skriva där du tycker att det passar,du får garanterat
svar.Alla är så trevliga där så du behöver inte vara orolig! tummenupp.gif
Blomstertanten
Hoyor är ju tyvärr giftiga , men min katt äter aldrig nånsin på mina. Jag har bara hoyor.
Imperialis vill stå ljust och vill helst inte torka ut. Det är en storväxt hoya.
Lethania
Fast om de är giftiga vågar jag absolut inte ha dem hemma, hellre är jag utan en snygg växt än råkar förgifta mina katter för de inte vet bättre än tuggar på någonting farligt :/
yenny
Om du har växter hemma som katterna får tugga på, tex kattgräs eller ampelilja så brukar inte de andra växterna vara så intresanta. Dessutom tror jag inte hoyor är så goda, min katt har bitit i dom ibland men lämnar dom sedan. Hon lever och mår bra smile.gif
Cassiopeia
Vår katt har aldrig rört mina hoyor. Syrran har flera katter (och kattungar) och de har aldrig rört hennes hoya heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon