Sidor: 1, 2
Anma
Istället för att be f-kassan dra mer skatt kan man spara pengarna på ett sparkonto istället. Har man automatisk avdrag från lönekontot varje månad blir det ju pengar man inte ser och "har", precis som det blir om de går till skatt istället. På det sättet har man pengar till kvarskatten när den ska betalas och dessutom har man tjänat någon krona i ränta. smile.gif
Så gjorde jag då jag alltid hade restskatt.
Huggorm
På den svenska deklarationen får jag tillbaka samtlig skatt jag betalt in, nämligen 1380kr. Mera spännande blir det med den norska, men där skall en massa avdrag göras. Fick tillbaka 39500kr förra året, skall försöka slå det rekordet i år cool.gif
furir
CITAT (MariaÖrebro @ 03-04-2008, 13:49) *
Så var det dags igen! Idag damp deklarationsblanketten ner i brevlådan. Jag har nästan alltid fått pengar tillbaka, men inte den här gången. Nu ska jag betala drygt 1600 kronor. När ska jag göra det? Har verkligen ingen aning! Jag har precis SMS-deklarerat, så då antar jag att det går fortare än om jag skickar in blanketten och att jag måste betala tillbaka tidigare? Fick betala ett par hundra förra året, men de betalade jag så fort deklarationsblanketten kom för att ha det överstökat, men i år tänker jag vänta till absolut sista dagen, när nu den är!

Hur gör ni?

Förr kunde man lämna in kvarskatten till företaget man jobbar på så drog de kvarskatten åt sig, det kanske funkar så nu med, jag vet inte.
Wilmer
Jag får betala i år igen. Konstigt att försäkringskassan inte drar ordentligt med skatt. crying.gif
swetrot
CITAT (Wilmer @ 07-04-2008, 00:17) *
Jag får betala i år igen. Konstigt att försäkringskassan inte drar ordentligt med skatt. crying.gif

Försäkringskassan är ökända för att dra för lite skatt. Det drabbar huvudsakligen de som levt stora delar av inkomståret med ersättning från F-kassan. Om man endast har enstaka utbetalningar där, brukar det gå jämnt upp, eftersom de ofta drar lite mer i skatt på arbetsinkomster än vad det rent matematiskt borde bli.

I dagens internetvärld tycker jag att det vore ganska lätt att logga in under året på sitt konto på Skatteverket och "provdeklarera" för att se hur man ligger till. En jämkning man räknat lite fel på (500kr(mån blir ju 6000kr på ett år), en aktiefond man säljer för med vinst för att lösa billånet så att det blir mindre ränta att dra av, nytt jobb med kortare/längre resväg, annan lön, extraknäck etc är ju rätt så vanliga saker, som kan göra att det kommer stora utslag på skatten efter ett år, när pengarna är "borta".
Aqvakul
Väntar fortfarande tålmodigt på min lilla lapp från Skattemyndigheten..... rolleyes.gif
sudden
min karl får tillbaka och jag får betala tillbaka thumbdown.gif
Bee
CITAT (Aqvakul @ 08-04-2008, 07:05) *
Väntar fortfarande tålmodigt på min lilla lapp från Skattemyndigheten..... rolleyes.gif

Vi har inte heller fått våra ännu. Igår skaffade jag mig ny e-leg men det blev inte av att gå in och "tjuvkika". Annars kan man ju göra det, man behöver inte vänta på fysiskt papper.
Gossen Ruda
Fick mitt lilla kärleksbrev idag. Dom vill ha ytterligare nästan 7000 av mig. Kan man säga upp bekantskapen med en sån girig partner? g.gif
Netha
Här blev det några tusenlappar i rest. sad.gif

Fick förklaring när jag ringde skatteverket i förmiddags...
förra årets deklaration hade vi ett extra Grundavdrag på 5000 kr ...
det är nu borttaget ... endast företagare får sådant och då med hälften av summan = 2500kr

Iaf så har vi båda idag, deklarerat via telefon... sååå smidigt. smile.gif

Thomas Wahlqvist
Jag fick ju en påminnelse i min hotmail. Trodde det var ett Aprillskämt från nån kompis.
Där påminnde skattemyndigheten om att jag borde använda en bilaga för att deklarera inkomster för sommarstugeuthyrning.
I mejlet fanns inget tel nr till den som sade sig ligga bakom.
Hursomhelst har jag skattat via den bilagan i många år.

Jag fick idag tag på en chef till den oanträffbara spammaren på skattem.
frågorna jag hade var.....
Hur kan ni spamma via BLOCKET fast det står i BLOCKETS regler att det är förbjudet, chefen skall återkomma om detta.

Hur kan en svensk myndighet ägna sig åt en Sovjetisk modell, alla smiter därför spammar vi påminnelser?
Jag undrade om jag kunde spamma dem med lite allmän information, som att de skall komma ihåg att betala sina räkningar nästa månad osv. Verkligen inte sa Chefen.

Om myndigheten frångått pappersbrev så måste den väl behandla inkommande mejl med samma respekt som brev, dvs diarieföra mm. och helst svara.
Hur kan det då komma sig att spammarna på myndigheten inte svarar på följdfrågor, har de behörighet att rata vissa frågor? Man undrar ju när man mejlat från olika konton till spammaren utan att få svar.

På den här punkten bleknade chefen, och han skall återkomma.

På min fråga varför de tilsatt en tjänst som arbetar med att påminna om skatten, utan att vederbörande först kollar om skatten är betald har jag ännu inte fått ett tydligt svar. De om några borde ju ha tillgång till mina inbetalade skattekronor, då kan de ju kika lite på sina siffror innan de påmnner.......

Så är ni arbetslösa, sök jobb på myndigheten, ni letar upp folk och påminner dem :-)

Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 08-04-2008, 07:05) *

i dag kom det och jag får en rejäl slant i återbäring, dock inte så mycket som hustrun...... whist.gif
skogstroll
grattis flirting.gif
torvan
För första gången var det faktiskt ett kärleksbrev wub.gif
men det var ju bara för att räntorna stigit så och jag inte
hade ändrat jämkningen. Härlig överraskning! torvan
Viburnum
29 500.- tillbaka. skall köpa tråkiga garageportar för pengarna.
Wilmer
Men grattis, det låter som ett riktigt kärleksbrev det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon