cherox
Hej på er... sitter och skissar och funderar hur jag någonsin ska kunna få den där drömträdgården som jag önskar mig... Hur gör man??

Är verkligen nybörjare på området och behöver alla tips, finns det några bra böcker om blommor och trädgårdar?

Ni kan ju ta er en liten titt på hur det ser ut i mitt album... Har ett trädgårdsland, där det visserligen frodas både smultron, jorgubbar och morötter men det känns inte riktigt som jag har fått till det... wink.gif

I ena blombänken har min förgätmigej tagit över, funderar på att göra en "kulle" någonstans i trädgården där den för växa fritt för sig själv... vad tros om det? Eller kan man kombinera detta "ogräs" med andra blommor utan att de tar över? unsure.gif

Sen har jag en bänk runt mitt solur där jag planerar att ha lupiner, växer där nu fyra stycken lupiner som jag drev upp inne i våras( plus att där växer solrosor och ringblommor), de har blivit riktigt stora, men finns det några andra blommor som jag kanska kan kombinera med dessa? Riddarsporre? Eller kan det bli bra med bara lupiner? Dom blommar ju ut så fort och blir fula... sad.gif

Alla dess frågor.... hur har ni gjort för att hitta era lösningar?

Hoppas någon har några råd.... wub.gif
kerstin z5-6
Din trädgård -Hur den ska se ut vet bara du ... men det är tillåtet att stjäla tips .Under långa vintermånader kan man rita o planera , så de växter man vill ha osv .
Börja med en mindre del o gör en drömrabatt. En trädgård blir aldrig färdig tack o lov.. biggrin.gif
Titta i andras fotoalbum för inspiration och fråga smile.gif

Lupiner blommar över fort, Du kan klippa ner dem och plantera något som är höstfint i närheten
Högt och vackert är tex rostflockel- Eupatorium
Vit malva blommar nästan hela sommaren o startar ung när lupinen gjort sitt
Hälsar
cissi i onsala
Tittade i ditt album och min spontana reaktion när du säger att du vill ha en mysig drömträdgård och jag jämför den tanken med bilderna är att det är för rakt och för lite.

Skärma av någon del, som man kan smita in i och gömma sig, man behöver bra sittplats både i solen och i skuggan(speciellt i år) och då vill man ofta sitta ifred. Skapa något som är högre och ta bort det raka, staketet blir hårt och rakt, måste du ha det för barn och hund så plantera innanför, strunt i att måla på insidan. Blanda buskar, rosor, klänväxter, perenner och ettåringar och krukor. Då får du olika höjder, tänk på att du kanske vill ha det fint på vintern också. Gå till biblioteket och låna böcker och titta i folks album på nätet. Du skall få en länk som givit mig inspiration:

Men precis som förra inlägget nämner, man blir aldrig färdig, ta lite i taget.Vår trädgård(dvs ej min utan det som ägaren döpt sidan till)

Lycka till! Hälsn cissi Onsala
Cilla
Hej Cherox,
Jag tänkte lite i samma banor som Cissi, och samtidigt att det att ha en mysig drömträdgård och att få ordning och struktur är svårt att kombinera. Iallafall som jag tänker mig en mysig drömträdgård.

Struktur i en trädgård kan man också få av att följa lite av det som sker. Det vill säga att om man som du har lyckan att få en så fin blå bäck av förgätmigej i förgrunden av en rabatt kanske man kan bygga vidare på den, och låta den sprida sig än mer. Kanske kan den få styra formen på rabatten när du förstorar den? Låta en bäck bli en å som kanske ringlar ut och bildar en pöl och sedan en sjö i gräsmattan?

Ditt grönsaksland ser i mina ögon ut att frodas - behövs det mer struktur där?

Du har ett vitt staket runt trädgården ser det ut som. Perfekt som vindskydd och klätterställning åt ett hav av intressanta blomster. Om några verkar vilja ta mer plats inåt gräsmattan kanske de kan få göra det, och bli början på ett lite lung- eller njurformat område som kilar in i gräsmattan och som blir början till ett litet rum du vill skapa av lite högre buskar, som kanske avslutas i ett litet blommande träd så att du får ett litet rum som avgränsning och skydd när du vill kunna sitta lite mer ostörd på en fin stol i trägården?

Jag träffade en koloniföreståndare i Ystad i somras. Han hade växt upp med kolonilottsodling sedan barnsben och haft sin nuvarande lott i många decennier. Alla former, rum och växter hade kommit av vad som från början hade velat växa av sig själv, och som han sedan förstärkt. Det var ett myriader av små mysiga blomsprakande rum överallt i den lilla lilla lotten, där det stod pallar och små saker att ställa fikakoppar på. Han sade: "Du förstår det är någon annan också som planterar här hos mig!" och menade allt som sådde sig själv och som växte på ett sätt han inte hade förväntat sig.

När jag kom hem efter nära 3 veckor till min livliga trädgård och såg allt ogräs och okänt som kommit upp där det inte fanns innan, tänkte jag med ett leende "ja, för det är också någon annan som planterar här hos mig!"

Och tur är väl det. För av alla mina planterade växter är det de självsådda överraskningarna som skapar mest skönhet och mysighet hemma hos mig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon