Jennika
04-04-2008, 12:49
Bor i zon 5 och har mycket lite plats inomhus för förodling. Har ett kallväxthus på 15 kvm och jag undrar över om man kan ställa ut och börja använda det trots att det ibland blir minusgrader ute. Hade en liten fundering över att ställa ut värmeljus (flera) för att hålla en någorlunda bra temperatur, vill ju inte att det ska bli för varmt. När solen skiner blir det ju hur varmt som helst. Vad tror ni, kan det funka på något bra sätt. Alternativa värmekällor vill jag också gärna ha tips på. En strömkabel är lagd men inte inkopplad ännu, det blir till sommaren.
Bifogar en bild på golvet i växthuset. De stora plattorna är återanvändning. I de platser som blivit "över" på kanterna har jag nu lagt ner plockade stenar av lite plattare sort, samma som ligger mellan plattorna. Har två ljuspunkter framme vid dörren.
[attachment=16301:växthusgolv.jpg]
Tror inte att det räcker med värmeljus om det fortfarande är minusgrader på nätterna, då måste du minst ha en frostvakt. Men frösådder är känsliga i början, risken är att det blir för stora tempvariationer dag/natt. De flesta med värme i växthuset använder fläkt.
Om du inte har ström inkopplad ännu kan det nog bli lite lurig... En stooor tunna mitt i växthuset som fylls med varmvatten på kvällen? Kan kanske hålla borta frosten, men jag tror inte att sådderna mår så bra av den låga tempen...
Frigolit att ställa krukor på är bra, det isolerar från markkylan.
Finns säkert andra som har fler och bättre förslag...
Om du fixar ett litet bubblat hus inuti växthuset och har gravljus som värmekälla, kan det fungera. Jag gjorde så i januari-februari och det funkade bra! Nu har jag en öppning framtill på det bubblade och en fläkt som blåser mot öppningen. På det viset håller jag ca 10 - 15 grader i det bubblade och minst 4 grader i övriga växthuset.
Crassula
04-04-2008, 20:57
Efter 3 års odling har jag lärt mig att +5 grader är ett måste fär att etablerade plantor skall trivas och överleva +att ljuset är viktigt , minst 12 timmar för att få bra tillväxt.
Dyrt men trevligt.
MVH Crassula
JAg har plantorna i växthuset på dagarna, och tar in dem på kvällen... Nu till att börja med har det mest varit penseér, petunior, dahlior och blå bergvallmo, de måste ändå lära sig att klara låga temperaturer.
I mitt lilla växthus blir det plusgrader ganska fort på dagen även om det är mulet å så har jag en frostvakt som går igång vid +2 ungefär så det inte blir tvärkallt på kvällen.
Kom ihåg att skydda dem mot solen om du ställer ut dem bara.
sqrulan
04-04-2008, 22:09
I nödfall så brukar jag dra en lång sladd från garaget och sätta in kupévärmaren
från bilen och använda timern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.