Full version: Blomstrande balkong
myran312
Hej hej!
Jag har nu lagt trägolv på min långsmala balkong (jag bad om råd om det i en tidigare tråd). Det blev verkligen bra och det blev varianten att lägga på plats inte färdiga trallar. Det blev ett lyft för hela lägenheten.

Nu vill jag inreda den och sätta växter så det blir så bra som möjligt. Jag har redan satt ut lite krukor med pense´er i vitt och vinrött, planterat en japansk lykta och en rosa clematis typ pink fantasy. Inne driver jag upp blomman för dagen och blomstertobak. Jag är sugen på humle och luktärt med, men det får ju inte bli för mycket. Hur kan jag med dessa växter som grund göra det så trevligt som möjligt?

Clematisen har jag kanske redan gjort fel med? Jag satte den i vanlig jord för krukväxter/balkonglådor och missade att fylla upp med sand sista 10 cm som växthuset tipsade om. Balkongen är skyddad, men klara växterna det nycka aprilvädret?

Balkongen är 4,65 lång och 1,35 bred. Den är inbyggd och ligger i sydväst med sol hela dagarna, dock lite halvskuggit nedre delen delar av dagen eftersom det är en inbyggd balkong.

Vårliga hälsningar!
lissa
Jag kan nog inte hjälpa dig med inredningstips eftersom jag har en permanent överbokad terrass ..men du ska nog inte bekymra dig om att clematisen inte fick 10 cm sand...du kan lägga den övanpå jorden eller lägga stenar.. Anledningen till att du blev rådd att ha sand var säkert för att clematisen inte vill ha rötterna i solen, den måste alltså skyddas och helst ha skugga. Jag har löst det problemet med att ha en annan växt framför som skuggar nedersta biten av stammen och själva jorden. Egentligen har jag satt en kruka med Mirabilis Jalapa ( vet inte vad den heter på svenska) i clematisens kruka , det blev både snyggt och praktiskt...Lycka till smile.gif
Fenja
Mirabilis Jalapa kallas Underblomma på svenska. Jag vill minnas att jag läst att detta med sand runt klematisens "fötter" är en gammal rekommendation som man frångått i dag. Kolla om det går att hitta med sökfunktionen kanske.
Mvh
Fenja
spotty
Utgå från möblerna och planera växterna utifrån det, om du inte är den typen som måste ha allt som växer. blomma.gif Själv skulle jag nog inte välja humle till en balkong, eftersom den växer som ogräs. Har du funderat på uppstammade bärbuskar, t ex vinbär?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon