Full version: Fallet Engla
Sidor: 1, 2
rahmat2
CITAT (Aqvakul @ 14-04-2008, 07:37) *
Anser fortfarande att mindre än en timme efter dödsbudet så handlar det mer om att uttrycka sorg och allmän eftertänksamhet.

Instämmer!
Och därför avstod jag fortsatt diskussion igår kväll.
Anma
CITAT (henriks @ 14-04-2008, 09:44) *
Ja, att han skall ha ett långt straff, det är vi helt överens om. Vård? På vilket sätt skulle det hjälpa? Om han tidigare är dömd sexbrottsling som det skrivits om i pressen, så har han väl redan fått vård och visat med all önskvärd tydlighet att han är obotlig.

Att förespråka dödsstraff skulle vara hämdlystet... Nja, jag ser det mest som en skyddsåtgärd för de skötsamma människorna i samhället. Jag tycker inte att mord nödvändigtvis skall vara belagt med dödsstraff, tex om Englas mamma hade ihjäl Englas mördare, ja - det är en engångsföreteelse, och man kan tämligen säkert tro att hon inte kommer att utgöra någon fara för andra - alltså vård och självklart någon form av straff.

Däremot, en person som redan är dömd för sexbrott, har haft ihjäl en människa tidigare, och nu har ihjäl ett barn, som han råkar få syn på i vägkanten, utan att ha någon koppling till familjen. En sådan människa går aldrig med någon säkerhet säga att vård hjälper och han blir botad. Skall då samhället hålla honom inlåst/tvångsvårdad i resten av hans liv? För jag hoppas inte att någon förespråkar att han någonsin mer skall släppas ut!

Jag orkade inte gå så ingåede på mins syn av vård/ev. tillfrisknande i dessa fall men min parentes i inlägget du kopierade ger en liten hint.
Det finns en pedofil som suttit inlåst i Sverige i över 50 år. Han kommer aldrig att bli frisk och ska då aldrig släppas ut. Möjligen och förhoppningsvis sker detta med denna man, risken är dock liten att det blir så, för jag tror inte att han kommer att dömas till psykisk vård. Han kommer att dömas till livstids fängelse.

Men...

Ett taget liv kan aldrig sonas genom att ta ett liv.
Det är min övertygelse att dödsstraff aldrig är befogat.

Däremot tycker jag att kastrering kan vara befogat. Och en massa andra åtgärder.
netaave
Man kan ju idag "kastrera" på medicinsk väg, man behöver alltså inte bokstavligen skära bort saker även om många av oss har lust med det idag med slö kniv. wink.gif

Tycker också synd om hans anhöriga, hoppas han inte har föräldrar i livet, det vore för grymt. Dom intervjuade ju nån bror till han förra veckan, och han trodde ju absolut inte att han var skyldig. Dom blir väl fruktansvärt drabbade dom också, dom måste ju vara kvar på "utsidan" och får "stå till svars", i ett så litet samhälle som Torsåker råder "djungelns lag" och det blir inte lätt för dom, kommer och snackas mycket skit om familjen nu.
ängsvädd
Ofta är sexualbrottslingar själva i sin barndom utsatta för sexuella övergrepp, ofta av någon förälder.
Bettis
Hörde just på radion att det sprids ett SMS med uppmaningen att alla ska tända ett ljus i kväll kl 21.00 för Engla.
Gunilla T
CITAT (MimmiH @ 14-04-2008, 14:36) *
Ofta är sexualbrottslingar själva i sin barndom utsatta för sexuella övergrepp, ofta av någon förälder.

Ja, så kan det vara men sambandet är inte särskilt stort med tanke på alla barn som utsätts för övergrepp men aldrig någonsin skulle skada en annan människa men någonstans i historien har det gått fel.

Har stor förståelse att människor reagerar primitivt när något som detta händer men vid närmare eftertanke är det väl knappast någon som förespråkar införande av dödsstraff i vårt land. Ingen har visat att hårdare straff minskar brottsligheten men naturligtvis är det brottsförebyggande med längre strafftider då brottslingarna inte vistas ut i samhället.

Sexualbrottslingar är farliga - och ofta återfallsförbrytare. Att sätta tilltro till vård när det gäller denna typ av brottslighet är väl att hoppas för mycket. Det finns vård både inom kriminalvård och rättspsykiatri men såvitt jag vet är det oerhört svårt att rehabilitera. Någongång skall dom ut - krav på kemisk kastrering ?? ja, varför inte för att skydda nya offer. Livslång kontroll..

När dessa grymma våldsdåd inträffar tänker jag alltid på det lilla barnet som alla våldsbrottslingar en gång varit. Hur har detta barn vuxit upp? Har någon reagerat? Har skolan eller barnomsorgen eller grannar eller släktingar sett detta barn? Är vi för rädda och fega att blanda oss i? Rädda för att ha fel? Inte våga lita på våra känslor om att något inte stämmer?

Detta är ingen ursäkt eller ansvarsbefrielse för den vuxna person som begått detta förfärliga brott men det lilla barnet var en gång oskyldigt!!

Det finns människor och föreningar i vårt land som arbetar för att skydda barnen för övergrepp. Dessa personer blir ofta hårt ansatta och misskrediterade, det är oerhört tungt. Men om någon ser dessa små som far illa och kan hjälpa barnen har vi inte bara räddat ett litet barn utan även framtida presumtiva brottsoffer.

När jag blev medlem här på forumet pågick en debatt om rättegången där så många kändisar var inblandade. Det handlade också om våldtäkt men då var tongångarna annorlunda. Många utgick från att den åtalade var oskyldig trots att det fanns ett annat åtal om våldtäkt. Visserligen inte mord men sexualbrott mor minderåriga. Justitiemord eller rasism nämndes. De som vittnade till målsägandes förmån kölhalades i pressen och även här på forumet.

Hur skall vi ha det i samhället??? Var det enklare att oskyldigförklara en kändis som ser trevlig och välvårdad ut än en diffus gärningsman? Vad kan vi som privatpersoner göra när vi misstänker att barn far illa?

Har vi civilkurage att agera?

Kan vi stödja de personer och föreningar som arbetar för utsatta barn?
LadyG
Apropå off topic-diskussionen: Oskyldig tills motsatsen bevisats eller skyldig tills motsatsen bevisats?

Anders Eklund har erkänt två mord och ett våldtäktsförsök vilket understyrks av fysiska bevis, där det väl inte mycket att diskutera? Lås in honom på obestämd tid, så att han inte kan skada fler.
Alla andra fall - där den misstänkte nekar - bör utredas så att inte pöbelmentaliteten dömer en oskyldig bara för att han/hon råkar finnas till hands.
På samma sätt bör erkännanden undersökas och styrkas eller avfärdas, så att inte riktiga brottslingar går fria för att det finns gökar som erkänner saker de inte gjort.

Så tycker jag vi ska ha det i samhället.

Apropå det tråden handlade om: Det är fruktansvärt, det som hänt och det finns inga garantier för att det inte händer igen, det gör det bara mer fruktansvärt. Mår illa av människors ondska, men att börja döda brottslingar är att sjunka till deras nivå.
Dessutom tror jag inte de anhäriga mår bättre av att brottslingen dödas ens om vi hade dödsstraff. Tror inte det finns något som kan lindra deras sorg just nu. sad.gif
netaave
Enligt Anders Eklunds advokat i Aftonbladet, va inte Engla utsatt för sexuellt våld, hoppas vid Gud att det är så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon