Karrolina
Ja. Hur gör ni andra som har småbarn och trädgårdsintresse för att hinna med? Och hur kan man snabbt få det lite mysigt?

Vi har bott i vårat hus i snart tre år och har två barn 3 årig pojke och 9 månaders pojke. Vårat hus var helt fallfärdigt när vi köpte det och hittills har jag inte hunnit ägna mig mycket åt trädgården som är jättetrist. Jag gör massor av planer varje vinter men barnen och att få huset beboeligt och trevligt har ju hela tiden gått före. Till saken hör att jag är student och min sambo just blivit klar och börjat jobba så kassan tryter också.
Men jag vill verkligen ha det trevligt omkring mig! Jag förstår att jag inte kan få en sån där drömträdgård som en del av er har men iallafall lite mysigt.. Våran tomt är en stor plan gräsmatta på 1500 kvm. Nästan hela tomten på framsidan av huset. Ett enda uppvuxet äppelträd finns i ena hörnet. Det vi har gjort sen vi flyttade in är att plantera 7 nya träd, blandat fruktträd och prydnadsträd, satt ungefär lika många buskar, planterat 35 m tujahäck mot grannen och en rabatt. Men allt är ju så smått. Vi har inte råd att köpa stora träd. Sen ska vi sätta plank på dom andra två sidorna av tomten. På baksidan är skogen bara. (Härligt!)

Jag vet att det inte finns underhållsfria trädgårdar och det vill jag heller inte ha eftersom jag tycker det är jättekul men finns tips på hur man gör saker så lättskötta som möjligt men ändå få det ombonat och mysigt? Vill gärna höra hur ni andra gör för att få tiden att räcka till!

/Karrolina
Sommartjejen
Hej

Jag har bestämt mig för att det är charmigt med en inte helt perfekt trädgård, lite romantiskt wink.gif har nu någon blomma lyckats ta sig upp där jag inte riktigt tänkt det är det helt ok, (har delvis en skogstomt/gammal trädgård så mycket självsår sig), blir gräsmattan för lång kan jag alltid klippa den i morgon. I första hand ska jag njuta av trädgården och barnen. Men jag håller med dig visst skulle man vilja ha några dagar för sig själv med trädgården, den dagen kommer. För mig är det viktigt med saker som kan ätas när man har småttingar bär, grönsaker, frukt. Så att dom kan vara med och pilla ned frö/sätta potatis, (äta en massa gräslök smile.gif ). Införskaffade pallkragar för ett par år sedan, det bästa jag gjort. De är placerade i närheten av sandlådan. Sedan det helt oslagbara för att få greja en stund, några hinkar vatten, en hög sand/grus eller dyligt, några små spadar/formar, oj vad det kan grejas länge när man är liten då.

Har också satsat på växter som blir något av snabbt, daggkåpa en av mina favoriter, olika nävor, humle, vanlig blomsterkrasse. Kanske kan vara något för dina plank.

Hoppas att det är något du kan ta till dig även om det i mina öron låter det som du gjort jättemycket, 7 träd, buskar! 35 m häck!!!!!

Sommartjejen

Tullia
Jag har också två små pojkar. Lite yngre än dina. Vi har bott i vårt hus i drygt ett och ett halvt år. Fördelen för oss var att vår tomt redan var uppvuxen, så det kändes inte så trist "kalt". Nu har visserligen delar brunnit/grävts upp, men det känns ändå ganska "hoppfullt". Hellre kaos än trist och platt.

Det jag tänker på är att jag tycker att våra "hemmadagar" flyter på bättre om vi är ute i trädgården ett par timmar - eller mer - om dagen. Då jobbar jag med mitt och äldste sonen med sitt. Han har egna verktyg... Jag får faktiskt en del gjort, även om det naturligtvis skulle gå mycket snabbare utan barnen. En förutsättning för mig är att trädgården är någorlunda inhägnad och säker så att jag inte behöver titta efter sonen hela tiden.

Naturligtvis vilar jag mig och leker med barnen också...

Det låter som om du faktiskt har gjort jättemycket redan. Det kanske går att härda ut? Det kommer snart att bli mer uppvuxet.

Kanske går det att bygga upp några billiga tillfälliga plank eller liknande på några ställen där ni inte har tänkt ha några på lång sikt? Plantera lite frön av någon snabbväxande klätterväxt. Kanske går det att hitta något beganat "bygge" på blocket eller liknande? Det behöver ju inte vara perfekt om ni inte ska ha det så länge.

När ni fått upp planken som ni planerar kommer det att göra en hel del skillnad. Kanske ni kan bygga ut någon vinkel på dem någonstans, så att ni får en lite skyddad "hörna"?
Laban
Tiden räcker inte till! :-) Jag har visseligen bara ett barn, en dotter på 3 år. Jag försöker få med min dotter i trädgårdarbetet för att få något gjort. Hon har egen spade, kratta, skottkärra, vattkanna osv. Min dotter har nu förodlat popcorn, sallad, tomater, physalis, gurka och jordgubbar inne. Nu håller vi tillsammans på att göra iordning en egen pallkrage till henne som hon ska få sätta ner sina plantor i. Hon är själv med och fixar med jord, kompost osv till pallkragen och längtar till hon ska få sätta ut sina plantor och vattna själv :-) Medan vi ändå gör hennes odlingsplätt gör jag iordning mina. Så jag både leker med henne och får mina saker gjorda.
Hon är även med när jag planterar träd, hon hjälper till att vattna träd och buskar. När vi klipper gräset går hon ofta bredvid med sin gräsklippare.
När vi bygger saker på tomten är hon också med och borrar med egen leksaksborrmaskin osv.

När man gör saker tillsammans med henne tar det visseligen längre tid men man får i alla fall lite gjort :-)

Sen tycker jag det låter som ni har fått ganska mycket gjort. Men jag vet - man är ju ivrig att få ALLT klart.
*Stintan*
Klar blir man nog aldrig med sin trädgård tror jag men mina barn tyckte det var roligt att hjälpa till och fick egna rabatter och trädgårdsland att pyssla med. När man har trädgård så finns det så hemskt många MÅSTEN men jag tror på att försöka glömma en del av måstena och istället njuta av småbarnstiden som ändå är så kort. Snart nog får dom egna intressen och man själv får mer tid att göra det man önskat tidigare.
Karrolina
Hej!

Ni har sagt mycket tänkvärt! Jag är en extremt otålig människa och visst har vi gjort mycket men det växer så sakta... tongue.gif
Jag tyckte det var ganska lätt att hinna göra saker när man bara hade ett barn, lättare att hålla koll på en. Den lilla vill dessutom bli buren hela tiden, vilket är mysigt men man kan inte göra så mycket annat. Vi bor granne med lekparken och därför har vi inte någon sandlåda på tomten. Men det kanske man ska ha ändå... Treåringen tycker inte om att vara själv i lekparken även fast det är jättenära och man ser varann bra. Han känner sig ensam tror jag.. Jag ska försöka få honom att vara med och hjälpa till mer, på sina egna villkor. Sen somnar våra barn tidigt så jag får väl vara ute på kvällen.

Jag vill inte heller ha en perfekt trädgård, bara lite mysigt. Jag vill också odla med äldsta sonen men hinner inte göra iordning pallkragar på en månad eller två. Finns något snabbväxande som hinner bli något även om man planterar i juni?

Alla säger att småbarnstiden är så kort.. Det känns så sorgligt.. Kanske måste ha en till ändå wub.gif Jag är för dålig på att njuta i vardagen.

Tack för alla trevliga tips!
Blomstersmurfen
Som sagt, passa på och njut nu av att barnen är just små. Mina små bebisar blev plötsligt myndiga häromdagen (hur gick det till?) och jag kan lova dig att man ibland saknar tiden då man fick bära på dem och då det bästa de visste var att gosa med mig!

Och du skall se att när dina barn blivit stora har dina träd och buskar också blivit det!

Ur barnsynpunkt finns det nog inget mer tryggt än att ha en förälder som är galen i trädgård. Ungarna lär sig snabbt att det bara är att följa trädgårdsslangen så hittar man mamma i änden av den giggle.gif nästan oavsett tidpunkt på dygnet...

Sussie80
Mitt tips e att hägna in tomten. Vi har för tillfället ett preliminärt stacket (fårstängsel med billiga staketsektioner från Bauhause som grindar) som kommer tas ner om nåt år då jag har 2 pojkar på 2 samt 4 år. Det e ju inte heller helt gratis (eller d vackraste) men helt klart värt d - att konstant slippa passa minstingen iaf.
lyckero
Svaret är att det gör man inte...
Men man kan passa på att njuta tillsammans.
Man kan bygga staket, kojor m m i färsk pil. Växer fort och kostar inte skjortan.
Lite tråkigt är det ju om trädgården är alldeles kal, men ni verkar ju verkligen vara på gång trots småknytten.
Jättebra verkar det att ni redan planterat det långsamväxande - rätt som det är har åren flugit iväg och så även träd och buskar.
Men jag tyckte att när mitt minsta baran blev ungefär 4 år så blev det plötsligt mycket mer tid (och ork) över till annat. Den tiden går fort...
Fortsätt ni att leka på i trädgården.
Lyckero
Kortis
OJ!
Jag tycker ni har fått mycket gjort ! Vi har bott i vårat hus i ca 4 år nu .Här var det en uppvuxen trädgård som vuxit lite FÖR mycket.Dvs massor som var igengrott och fult.Vi har ännu inte kommit så långt att vi tagit bort allt fult.Jag gör lite varje sommar och nu i sommar hoppas jag på att kunna göra lite mer ordentligt så mina barn blivit 8,6 och 3 år då.Jag räknar kallt med att storasyskonen passar minsteman när jag gräver och påtar i landen;-).Nej,men det jag vill fram till är att åren går fort och om man gör lite hela tiden så blir det skillnad.Mina barn tycker det är kul att vara ute tillsammans med mig och vill gärna så lite och rensa.Vi har sått morötter,sockerärtor ,solrosor mm.De går gärna med en vattenkanna och skvätter .Speciellt minste killen.
Du ska se att du får en hel del gjort på små stunder bara du vill.Jag avtalade med min man att jag fick en ledig kväll i veckan som jag kunde ägna åt trädgården .
MammaMattsson
Hejsan,

Jag känner till känslan, jag har haft det likadant själv..
Nu är mina grabbar större, men jag krympte mina planer helt enkelt under en period, och det andra var att jag engagerade barnen i det hela. Dels med en påse ringblommor, som växer snabbt och blommar, en påse sockerärtor (som är gott) och en påse med lupiner, som inte blommar förrän året efter. Och en solros.

Vi grävde tillsammans (lillen på en filt bredvid) ut en ruta på gräsmattan ( tog bara bort svålen) och hällde två säckar med kogödsel där, sedan en påse billighetsjord över, och sedan fick de pilla ned frön.
Jag satte litet stängsel runtom, med bambupinnar och enkelt hönsnät. Rutan var inte stor och allt fick plats inom en helg bara. Var det vackert i början? Nej.

Men, det grodde, och det fanns inga stoltare killar än mina när de såg solrosen och blommorna, och sedan kunde stoppa sockerärtor direkt i munnen, stor var fascinationen också när jag bad dem pinka vid solrosen, då det blev "mat" åt den... flirting.gif Och, året efter, när lupinerna kom, Oj, vad stolta de var! fast de hunnit glömma dem.

Det går att göra något, för att få dem intresserade, och att förstå hur det går till i naturen på ett lättsamt sätt, men att hålla på med seriösa projekt tycker jag att du får lägga på hyllan, eller, som jag, ta pö om pö i långsam takt. Gräva ned EN ros, eller peta ned några lökar på hösten, det som hinns med. Istället för att stressa och känna dåligt samvete. De är små en gång bara, tro mig, sedan sitter du som jag, med ett stycke tonåring som är klistard vid datorn, och ett stycke racingfixerad yngre son.
johannea
CITAT (Karrolina @ 09-04-2008, 09:40) *
Jag vill inte heller ha en perfekt trädgård, bara lite mysigt. Jag vill också odla med äldsta sonen men hinner inte göra iordning pallkragar på en månad eller två. Finns något snabbväxande som hinner bli något även om man planterar i juni?

Pallkragar kan vara klara på en timme! Lägg markduk i botten, pallkrage(ar) över å i med jord! Saker som är extra kul för barnen är morötter, rädisor, sockerärt och gräslök, växer fört å är så spännande att få gå å äta av! Mina tjejer (4&6) fick en av mina kragar förra sommarn som dom älskade att sköta, å var så malliga när dom kunde visa upp vad som växte för andra, så i år har vi bestämmt att de ska få egna vid lekstugan, Kallebass, morot, sockerärt och "halloweenpumpa" har blivit utvalda i fröståndet och väntar på varmare väder... Dom har även fått förodla physalis och några blommor var som ska pryda lekstugan!

För att få ha mina rabatter ifred så har jag lagt trampstenar huller om buller som stigar, då kan de gå runt på de å titta på blommorna utan att trampa ner något, det är svårt att förklara för små att man dödar småplantor om man hoppar på dem, men en "inte stöta marken lek" är ju superkul ;o)

Sen får man ta det som det blir med trädgården, min blev allt lite förfallen förra sommarn när jag var höggravid men minstingen, nu är han 7mån å gillar som tur e att sitta i vangnen å titta på mej när jag röjjer ogräsmissären som fanns under snön whistling.gif

Pilkojja som lyckero nämde är en toppen ide som vi har planerat till vår baksida, världens mysigaste gömställe som dessutom är fin att se på!
Karrolina
Hej!

Oj vad många som har svarat!! smile.gif Vad glad jag blir!

Mycket bra idéer! jag har köpt frön. Ringblomma, solros, krasse och nattviol. Tänkte det var enkla saker. Och jag tror jag kommer nog göra som mammamattson gjort och bara gräva bort grässvålen och på med lite kopåpåse och så. Det passar för vi har en så tråkig och stor gräsmatta. Och så vill vi ha en pilkoja och en sandlåda. Och så ska vi bygga ny uteplats och nya rabatter vid entrén och så var det hallon och vinbärsland... Men hoppsan.. Nu blev visst listan lång igen rolleyes.gif

Men jag lovar att njuta av mina barn dagtid och sen ska jag och sambon gräva som tokar på kvällarna. Det är härlig och bra kvalitetstid för oss! Men jag önskar att jag kunde vara lite mer lugn och tålmodig... Men jag känner mig själv, riktig typ A.

happy.gif

Lilla Sibirien
Hej!
En gång i tiden var jag lika ung som du hade två små barn och inte ekonomi att göra allt jag ville. Men vartefter som åren gick, barnen blev större och ekonomin rätade ut sig. Med det menar jag, ta vara på den tid du har nu, bry dig inte om att din trädgård inte är bäst.

Men däremot, det du verkligen vill ha: Typ en häck som skyddar mot insyn eller norrdrag, försök få den!!

Om några år när barnen har växit upp och du själv har fått lite nya vyer, kanske du helt har ändrat åsikt om din gård, och vill ha något annat.
Om man tycker om trädgård, så består halva trädgården av planering, så medan du har små barn som vill använda gården, gör endast en planerng nu. Titta efter var går ni, var vill du ha en gång, var behöver ni vindskyddosv osv. (=grovplanering) Låt barnen leka och du slipper funder på att barnen förstör din plantering, en trädgård skall också fungera, man skall kunna leva där. Med barn, med hundar osv.

Jag hoppas du förstår vad jag menar, och önskar dig lycka till

Sjäv är jag "mormor" åt en hund.
Evin
Det är ju väldigt mysigt att gå ut och gräva i trädgården tillsammans när barnen har gått och lagt sig. Själv får jag muta med en öl eller två för att få med honom ut. Min man han helt enkelt förstår sig inte på. Men genom att ge honom tydliga instruktioner gör han vad han ska med väldigt bra resultat. Oj! Nu var det ju inte mannen som var "problemet"!

Min 2-åring är oxå alltid med i trädgården och hälper till. Eller så leker han med vår hund. Eller så går han balansgång på mina små murar. Eller sparkar sig fram på sin 3 hjuling. Han kan även roa sig länge med att bara leta efter djur.

Framför allt går jag inte in för att få en massa saker gjorda samtidigt! Jag är nöjd efter att ha plockat en handfull ogräs 20 gånger om dagen. Eller planterat de 3 blommorna jag köpte + 3 nävar ogräs.
Lite varje dag gör att jag hinner med.

Lycka till

/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon