Hej alla
Hoppas där finns någon där ute som kan hjälpa mig!
Vi har nu bott i vårt hus 5 månader och det är dags för gräsmattan att planteras! Problemet är att vi har en baksida som består till 80% lera. Visst ligger där lite jord i leran men den är inte överrepresenterad, när man går i det fastar det under fötterna och man blir galen!
Nu är det så att vi har i princip bara 5.000 kronor att lägga på gräsmattan, det rör sig om ca. 600 kvadratmeter.
Hur skall vi gå tillväga? Finns det någon smidig lösning för att klara detta? Vi har fall ner till grannen så vattnet ligger inte speciellt länge på vår tomt när det väl regnar men kan man så gräs i lera? Jag menar räcker det att jag lägger ut kanske 5 cm finkornig grus över hela tomten och sedan fräser ner det i jorden?
Finns det någon vänlig själ där ute som kan tipsa oss om hur vi går tillväga? Alla steg och i vilken ordning dessa görs?
Kanske även någon som har tips på:
* Vilka frön vi skall ha
* Vilken gödning
* Vilka vertyg (maskiner)
Snälla hjälp en händig man utan koll på just detta!
Mvh
Mikael
PS! Hela området har små fall ner från tomt till tomt i nedstigande ordning till en dam, så det skall vara självdränerande. DS!
Blomstertanten
08-04-2008, 13:29
Om du blandar leran med grus så finns det nog risk för att det bara blir hårt som betong.
När man ska förbättra lerjordar ska man tillföra organiskt material som tex. kompost , torv mm
Nu är jag ingen gräsmatteexpert , men för att få ett bra slutresultat så kanske det är idé att satsa på ett rejält lager med bra matjord.
Vi har också lertomt. Vi sådde vårt gräs för 1,5 år sedan och har nu jättefin gräsmatta. Vi la ut ett ca 5 cm lager med jord och strödde ut vanligt gräsfrö, tror det hette villafrö. Vi sådde på hösten och sommaren efter (förra året) gödde vi 3 ggr vilket gjorde att vi nu har en tät och fin gräsmatta.
Lycka till.
CITAT (Laban @ 08-04-2008, 15:14)

Vi har också lertomt. Vi sådde vårt gräs för 1,5 år sedan och har nu jättefin gräsmatta. Vi la ut ett ca 5 cm lager med jord och strödde ut vanligt gräsfrö, tror det hette villafrö. Vi sådde på hösten och sommaren efter (förra året) gödde vi 3 ggr vilket gjorde att vi nu har en tät och fin gräsmatta.
Lycka till.
Så du menar att 5 cm räcker för att få gräset att gro?
Skall jag inte harva leran alls då utan bara jämna till den så gott jag kan och sedan lägga ut 5 cm matjord ovanpå, så gräset och kratta till det för att sedan jämna till det och bevattna det?
Det hade ju varit kanon för då kostar matjorden "bara" 3.000 kronor, så då skulle jag ju klara av budgeten! !!!!
Snälla återkoppla om jag har rätt för mig
Mvh
Mikael
Lotta i södra Skåne
08-04-2008, 15:44
Har själv styv lerjord och gräsmatta ovanpå. Inget vidare egentligen. Jag föreslår att du lägger på ett rejält lager med matjord och eventuellt bestämmer vart du vill ha några rabatter och fyller ut rejält där med. Det är inte roligt att hålla på med rabatter mm och ha styv lerjord.
retrieva
08-04-2008, 15:50
Hej!
Vi har oxå lera på vår tomt, dock inte tung lera. Vi har valt att ta en bit i taget. Så vi har sått ungefär hälften av gräsmattan.
Vi tog lite sand och gödsel och la ut först, sen ett lager med matjord. På vissa ställen blev det nog inte ens 5 cm matjord;-). Det har växt på bra och jag har gödslat den två ggr förra året. På andra halvan är det mer lerigt. Där måste vi ha ett tjockare lager med matjord. Men sand först.
Sår man för tunt och har styv lera så växer gräsrötterna sidledes och inte neråt. Det gör att den blir känslig för torka och slitage.
Ophelia
08-04-2008, 17:56
Tja...varför inte vänta med att anlägga gräsmatta till hösten och då kunna spara ihop lite pengar att köpa bra utsäde och lägga befintliga pengar på bra material? En fördel är att det är fuktigare under hösten. Ett som är säkert är att snåla inte på ett bra underlag om du vill ha en hyfsad gräsmatta. Det är inte heller fel att låta det "ligga till sig" ett tag innan du sår. Jag ser alltså ingen panik i att så en gräsmatta. Du har ju all tid att låta den sätta sig, spara pengar och ta det pö om pö. Kanske kan du ha äng på en liten del? Då ska du vara väldigt noga med att inte gödsla.
Börja säsongen med att jobba ner mull i jorden som jordförbättring (kan även vara bra med grus i vissa fall). Kratta och håll ytan fin samt ta bort gamla grenar, rötter och stenar. Slätt och fint ska det vara med bra struktur. Gräs trivs bra på en bädd av mulljord och gärna sand/grus (men var försiktig med att köra ner sand i lerjorden!). Ta även och gödsla jorden innan du sår, där kan du använda stallgödsel eller kanske Algomin. Vad du ska ha för frö är beroende på vad du är ute efter. Weibulls har ett antal olika fröblandningar som säkert är väldigt bra beroende på syfte men rödsvingel är en av sorterna som brukar finnas i gräsmattefröblandningar och klara det mesta.
Maskiner som kan vara bra är en jordfräs och kratta samt skottkärra eller annat som är lämpligt att transportera runt mull/sand/grus/gödsel i. En spade. En såmaskin eller spridarvagn om du inte vill gå runt för hand. Annars mäter du upp 1 x 1 m. Läser instruktion på hur mycket som går åt. Sår det. Kollar efter hur det ser ut och sår gräsfröna i samma mönster som i den uppmätta rutan. Kanske en vält för att platta till jordytan och täppa till luftfickor.
Blomstersmurfen
09-04-2008, 10:43
Här får du ett tips som funkade bra hos oss. Vi har också stora partier med ren lera, men vår gräsmatta är faktiskt extra fin just där!
Lägg på lite billig påsjord om du vill. Vattna leran med vattenspridare. Kasta ut frön. Täck med presenning. Skaka på hörnorna varje dag så det kommer in luft. Vänta. Efter två-tre veckor har du ganska långa vita grässtrån under presenningen. Tag då bort den. På bara ett par dagar är gräset grönt och fint. Passa med vattningen första året. Får inte torka ut, men inte heller vara några vattenpölar stående. Utmärkt tid att göra detta på våren, men hösten går förstås bra det med.
Trodde själv att detta var för enkelt och att det aldrig skulle fungera, men nu är gräsmattan 8 år och grannarna är så avundsjuka på vår gräsmatta.

Den har fått lite blåkorn någon gång, och gräsklipparmodellen är en mulchare, dvs klippet blir så smått att det inte går att kratta upp, och på så vis går näringen från klippet hela tiden tillbaka till gräset.
Lade på 15-20cm jord ovanpå lera. Gräset blir mjukt och bra och det gör det dessutom lättare att plantera buskar, lökar osv senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.