|
Efter mycket velande fram och tillbaka väljer jag nu mellan Compassion och Bantry Bay som låga klättrare, och Bantry Bay finns med i den gamla LÅG och låter i princip väldigt bra. Men Compassion är ju så fin... är det någon som vet hur den klarar sjukdomar? Vidare undrar jag vad "mycket skötsel" innebär? Är det att det ska gödslas 3 gånger om året? Det kallar inte jag mycket skötsel (jämför med krukväxter som ska vattnas jämt och ständigt). Jag pratade med min syster och hon sa att alla hennes rosor blev så himla taniga och tråkiga, men sedan köpte hon tre Alba-rosor, och de blev jättefina. Vad krävs av mig för att mina "svåra" rosor ska bli fina och inte taniga? Jag är ju nybörjare, och ganska naiv
Alba rosor är tuffa rosor som klarar lite kallare zoner, dom kan växa på magra jordar, fodrar lite skötsel, klarar även lite skuggiga platser, buskrosor som alla blommar en ggn. Rosor som är mycket lättskötta.
Dom rosor du nämner finns med i nya LÅG som nyss kommit ut Bantry Bay, ca 2.5 x 1.5 m, zon 3 " drabbas i regel av lite svampsjukdomar " doftar. Compassion, ca 3 x 1.5 m, zon 3 " kan ibland få kraftiga angrepp av svartfläck " doftar starkt, får nypon. Detta enligt nya LÅG
Gräv ut en stor grop för rosen, minst 50 l jord, har du ingen köp rosjord, annars blanda med kogödsel och kompostjord i den jord du har, dock inte kogödsel närmast rötterna, ta några nävar i botten av benmjöl, långsam näring. Peta ner bananskal sommar/höst, det innehåller mycket näring som rosorna gillar, förmultnar kvickt. Gödsla med kogödsel i maj och början av juli och det räcker. Håll ett öga på ohyra löss och annat. Vattna vid torka, viktigt första sommaren. Kupa upp rosen med kompostjord på senhösten.
Tack för svar! Det låter relativt enkelt, tycker jag. Jag frågade min mor varför gödsling ett par gånger om året räknades som mycket skötsel, och hon trodde att det var för att man annars tycker att allt ute i trädgården ska klara sig självt. En form av grundläggande tankefel, alltså  Men jag antar att det beror lite på hur många rosor man har. Är de många kan det förstås ta ganska mycket tid att gå och gödsla allihopa. Det står en okänd, röd ros i en rabatt här, och den tappade nästan alla blad i somras, det var inget kul Därför får det bli Bantry Bay
Lycka till med rosen, ta gärna en bild på rosen i sommar så vi andra får se Ingen ros för Västmanland.
Ja, jag ska försöka vara lika duktig som du med att ta bilder och lägga upp. Eller, inte lika duktig, men jag har en ambition om att i varje fall göra något.
Fast jag tror knappt det blir några blommor första sommaren...?
AnnammA
11-04-2008, 11:25
CITAT (holyanna @ 11-04-2008, 09:49)  Ja, jag ska försöka vara lika duktig som du med att ta bilder och lägga upp. Eller, inte lika duktig, men jag har en ambition om att i varje fall göra något.
Fast jag tror knappt det blir några blommor första sommaren...? Det beror på väder och vind och kanske lite tur?...Vissa rosor blommar redan första sommaren, andra tar lite tid på sig, det är min upplevelse.
Alla klätterrosor kräver mycket skötsel per definition. Dvs de ska bindas upp och klippas, (mer än 1 ggn/år => ca 1 ggn/månad), vilket skiljer dem från andra rosor. Har du en ros som tappar alla blad så gissar jag att det är SF (svartfläcksjuka) och då rekommenderar jag stark betänksamhet mot rosor som är känsliga för just SF. Så är det hos mig, MD (mjöldagg) och RR (rosrost) är inga nämnvärda problem, men SF  . Det drabbar många rosor här, och ingen av dem ska enl LÅG vara känsliga för SF. Hade en röd modern klätterros som brukade blomma på bar kvist i juli. En riktig pesthärd. Den grävde jag upp skeppade till ett mycket varmt ställe  . Tycker det har blivit något bättre efter det. /S
Då kanske jag bör gräva upp den och kasta den. Jag vill egentligen inte ha den, men eftersom det är så ont om blommor i trädgården tänkte jag att jag kunde låta den stå kvar så länge.
Men det är kanske bäst att förpassa den till sällare jaktmarker så fort som möjligt? I och för sig har jag bara bott här en sommar, det kanske går bättre i år? Eller hinner den smitta alla mina nyinköp innan jag bestämt mig och skickar den för gott?
Du kan spara den tills vidare. Det kan ju vara väderberoende. Jag sparade min av samma skäl de första åren, men efter 5 års blomning på bar kvist fick jag nog  . En riktig pesthärd sprider sin ohyra, men om trädgårdens andra växter inte är känsliga för just den sjukdommen så bör det lägga sig om/när den tas bort. Å andra sidan, när det är en ros du egentligen inte vill ha - ta bort den direkt. Ersätt med något tillfälligt snabbväxande & blommande, såsom en kruka med sommarblommor t ex. Varför inte en purpurvinda? De ska vara snabbväxande, klättrande & blommande vad det verkar. /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|