|
Efter mycket velande fram och tillbaka väljer jag nu mellan Compassion och Bantry Bay som låga klättrare, och Bantry Bay finns med i den gamla LÅG och låter i princip väldigt bra. Men Compassion är ju så fin... är det någon som vet hur den klarar sjukdomar? Vidare undrar jag vad "mycket skötsel" innebär? Är det att det ska gödslas 3 gånger om året? Det kallar inte jag mycket skötsel (jämför med krukväxter som ska vattnas jämt och ständigt). Jag pratade med min syster och hon sa att alla hennes rosor blev så himla taniga och tråkiga, men sedan köpte hon tre Alba-rosor, och de blev jättefina. Vad krävs av mig för att mina "svåra" rosor ska bli fina och inte taniga? Jag är ju nybörjare, och ganska naiv
Alba rosor är tuffa rosor som klarar lite kallare zoner, dom kan växa på magra jordar, fodrar lite skötsel, klarar även lite skuggiga platser, buskrosor som alla blommar en ggn. Rosor som är mycket lättskötta.
Dom rosor du nämner finns med i nya LÅG som nyss kommit ut Bantry Bay, ca 2.5 x 1.5 m, zon 3 " drabbas i regel av lite svampsjukdomar " doftar. Compassion, ca 3 x 1.5 m, zon 3 " kan ibland få kraftiga angrepp av svartfläck " doftar starkt, får nypon. Detta enligt nya LÅG
Gräv ut en stor grop för rosen, minst 50 l jord, har du ingen köp rosjord, annars blanda med kogödsel och kompostjord i den jord du har, dock inte kogödsel närmast rötterna, ta några nävar i botten av benmjöl, långsam näring. Peta ner bananskal sommar/höst, det innehåller mycket näring som rosorna gillar, förmultnar kvickt. Gödsla med kogödsel i maj och början av juli och det räcker. Håll ett öga på ohyra löss och annat. Vattna vid torka, viktigt första sommaren. Kupa upp rosen med kompostjord på senhösten.