|
1)Det är väl egentligen inte rätt forum för datorsnack men jag måste tyvärr tala om att min glädje över att kunna redigera och publicera min hemsida blev kort! Funkar inte än en gång. 2)Jag klickade på Hasses Windowslänk för jag tänkte att det säkert är bra att jag uppdaterar. Vilket jag aldrig gjort tidigare eftersom jag inte ens visste att man bör göra detta förrän helt nyligen. Ja, så lite vet jag egentligen om datorer.  Men när jag kom till Windows och kollade vad som behövde uppdateras så var det bl.a. 15 poster för XP.  och på en av dem stod ung. >inte kompatibel på XP, om du vill göra detta måste du ta bort allt på din hårddisk<. Så den knappen lät jag bli att trycka på... I själva verket så tryckte jag inte på någonting utan lämnade sidan.Försökte uppdatera Explorer häromdagen och det tog 4 timmar och jag vet inte om det funkade ens...  Förexten, kanske Windows och Explorer är samma sak, knappt man vågar visa hur rudis man är... 3)Om man nu inte klarar att skydda sig från viruset som är på gång...hjälper det att inte starta datorn på lördag (är det då det smäller?)  Och hur får man viruset, är det genom mailen eller räcker det att man är ute och surfar för att man ska vara mottaglig??? 4)Vad är en parameter? Behöver jag verkligen veta det? Ja, som synes har jag bara lärt mig att använda precis det som jag använder när det gäller datorer.  Kanske dags att gå en kurs i Basic.... 5) Är det någon annan på odla som använder Tripods gratis-hemsidetjänst? Vore kul att höra er åsikt om denna isåfall. Jag är bittert besviken. 6) Ni behöver inte lägga pannorna i veck över mina frågor, jag var tvungen att avreagera mig lite. (Jo, förresten, punkt tre vore bra att få svar på.) Satt i tre timmar imorse och jobbade med hemsidan och sen funkade det inte iallafall, fast Tripod lyckades rätta till felet häromdagen. Så säg den glädje som osv....
CITAT (Wargen @ 14-08-2003, 12:14) Och hur får man viruset, är det genom mailen eller räcker det att man är ute och surfar för att man ska vara mottaglig??? Igår stod det i Svenska Dagbladet om "datamasken Lovsan", bl.a. så här: CITAT Masken letar reda på sårbara datorer där den installerar sig och får systemet att "väcka" masken varje gång datorn startas. Då börjar den omedelbart söka igenom internet för att hitta nya sårbara datorer att smitta. Däremot sprider den sig inte genom e-post. Låter fruktansvärt....
Wargen jag började på tripod en gång i tiden men kom plötsligt inte in o kunde inte göra något där,,, man blev ju galen,,,, sånt e inte kul ,,,,så nu mera så jobbar jag med dreamweawer och använder mej av de hemsides utrymmmme man får av sin it leverantör, dom flesta bruka ge 10000 per adress man har
Hasse_h
14-08-2003, 11:40
Datorer har en förmåga att sänka humöret på den mest tålmodige.... Kan försöka svara på en del. 2. Det brukar räcka att bara välja "Viktiga uppdateringar". Allt annat är bara en massa tjafs som de flesta inte behöver, om man inte är speciellt intresserad av Videoredigering, faxtjänsten i Windows, typsnitt på förenklad kinesiska m.m. Internet Explorer är din webläsare som du surfar med, Windows är operativsystemet som allting i din dator beror av (lite förenklat). 3. Masken (viruset) ska tydligen vara aktiv från den 16/8 till den 31/12, så det hjälper inte att dra täcket över huvudet på lördag. Masken kan ta sig in i din dator när den är uppkopplad på internet. Den kommer inte via mail. Ännu kanske man ska säga, såg att det börjat cirkulera en variant av MSBlast som kommer via mail. 4. Parameter? I vilket sammanhang? Du behöver inte bry dig om några parametrar för att bli av med masken, om du nu skulle ha den. 5. Jag använder den inte, men har aldrig hört något bra om den...dags att byta? Snickrar du din hemsida på din dator, eller använder du någon automatisk online-tjänst? Själv är jag medlem i det unika och.nu-sällskapet, där har jag full kontroll över min website (-er) men får då snickra ihop allt själv på min dator.
CITAT (Hasse_h @ 14-08-2003, 12:40) 3. Masken (viruset) ska tydligen vara aktiv från den 16/8 till den 31/12, så det hjälper inte att dra täcket över huvudet på lördag. Masken kan ta sig in i din dator när den är uppkopplad på internet. Den kommer inte via mail. Det låter helt otroligt och groteskt - kan maskar så där bara helt apropå komma slingrande via internet in i ens dator... utan att man besökt särskilda, smittade webbsidor???
Hasse_h
14-08-2003, 12:12
Javisst är det läskigt. Masken (eller datorprogammet om man så vill) letar efter datorer som har en IP-adress som ligger i värddatorns närhet. Alla internetanslutna datorer har en numerisk IP-adress, masken räknar fram 20 st intilliggande adresser och försöker kopiera in sig själv dit. Och lyckas med det om man inte stängt till de hålen som man täpper till med uppdateringen från Microsoft. Om man nu inte lyckas rensa datorn innan lördag, då man förväntar sig att WindowsUpdate.com kommer dyka, och uppdatera sitt Windows, så kan man surfa hit: http://www.microsoft.com/sverige/security/Där finns samtliga nödvändiga uppdateringar och rensningsprocedurer tillgängliga från alternativa nedladdningsplatser. Spara gärna länken!
CITAT (Hasse_h @ 14-08-2003, 13:12) Om man nu inte lyckas rensa datorn innan lördag, då man förväntar sig att WindowsUpdate.com kommer dyka, och uppdatera sitt Windows, så kan man surfa hit: http://www.microsoft.com/sverige/security/Där finns samtliga nödvändiga uppdateringar och rensningsprocedurer tillgängliga från alternativa nedladdningsplatser. Jag såg vid en hastig koll inget om Win98...?
Hasse_h
14-08-2003, 13:43
Masken kan bara drabba dem med Windows NT, 2000 och XP. Har man Windows 95 eller 98 kan man sova gott. Lite osäker på om Windows ME kan drabbas, men det finns väl knappt någon som har det i sin burk längre...
CITAT (Hasse_h @ 14-08-2003, 14:43) Har man Windows 95 eller 98 kan man sova gott.  ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ......
Susanna
14-08-2003, 14:28
Tack Hasse för en bra länk!! Nu har jag gjort vad jag kan med min dator och till och med upptäckt att jag hade en brandvägg utan att veta om det! Här på forumet finns det alltid kunniga människor som kan ge råd när det behövs!! Susanna
CITAT (Posse @ 14-08-2003, 14:46) CITAT (Hasse_h @ 14-08-2003, 14:43) Har man Windows 95 eller 98 kan man sova gott.  ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ...... Första gången man är glad att man har ett ålderstiget operativsystem
CITAT (Hasse_h @ 14-08-2003, 14:43) Lite osäker på om Windows ME kan drabbas, men det finns väl knappt någon som har det i sin burk längre...  ...törs knappt svara på det... Rodnar djupt och räcker försiktigt upp armen - Jo ähm, jag har...
CITAT (Betty @ 14-08-2003, 16:11) CITAT (Hasse_h @ 14-08-2003, 14:43) Lite osäker på om Windows ME kan drabbas, men det finns väl knappt någon som har det i sin burk längre...  ...törs knappt svara på det... Rodnar djupt och räcker försiktigt upp armen - Jo ähm, jag har...  hm Det är ingen skam att ha ME. Har själv detta på en disk som reservoperativsystem ifall XP kraschar. Har f.ö. Windows 1.10 i oöppnad förpackning om nån är intresserad. Var bra att ha häromdagen då Blast.exe nästlade in sig i min burk och XP hela tiden stände av datorn efter nån minut efter uppkoppling på Internet. Programmet från symantek som tar bort blast.exe går även att köra på ME men det är tydligen bara NT, 2000 och XP som drabbas. Och förhoppningsvis ska väl Bill Gates tala om för sina x-tusentals programmerare att fixa till programmen i fortsättningen så att det inte finns några "hål" där Virusmakarna och hackers enkelt kan ta sig in. Att programmet sen ska sänka Microsofts serverar tycker jag är rätt åt Microsoft, när dom är så klumpiga. Att ta sig in på deras sida och försöka hitta rätt uppdatering för sitt program och ladda ner kan ta flera timmar. Det är väl en av anledningarna till att sänka uppgraderingsservern? Även om nu jag har laddat ner och installerat buggfixen så kör jag fixblast.exe varje gång jag varit ute på nätet. Litar inte på Bill att hans fix är vattentät.
Hasse_h
14-08-2003, 22:09
Va? Näe, nån skam är det inte att ha ME. Men det har gjort sig känt som den mest buggiga och instabila version av Windows som släppts efter Windows 3.1. Jag trodde alla av ren självbevarelsedrift hade backat tillbaka till Windows 98 eller gått vidare till Windows XP. Jag hade uppenbarligen fel, hoppas ingen tog illa upp...
CITAT (Virgo @ 14-08-2003, 23:04) CITAT (Betty @ 14-08-2003, 16:11) CITAT (Hasse_h @ 14-08-2003, 14:43) Lite osäker på om Windows ME kan drabbas, men det finns väl knappt någon som har det i sin burk längre...  ...törs knappt svara på det... Rodnar djupt och räcker försiktigt upp armen - Jo ähm, jag har...  hm Det är ingen skam att ha ME. Har själv detta på en disk som reservoperativsystem ifall XP kraschar. Tack Willie, det där värmde!  Många pratar illa om ME och säger att det är värdelöst men jag har aldrig haft några problem med mitt åldriga operativsystem. I tider som dessa så känns det faktiskt helt OK att ha ME!
Jo har oxå hört att ME ska vara buggigt instabilt mm mm. Men min installation har peppar, peppar .... fungerat ua i några år nu. Men som reserv duger ME.
Det är lugnt Hasse! Jag tog inte så illa upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|