|
Full version: Rallybonsai
MammaMattsson
14-04-2008, 19:54
Jag vill bara visa att du inte behöver betala fantasisummor för en färdig bonsai. Det är roligare att göra själv, och detta är en lättsam testmetod. blir du riktigt biten, så går du över till den seriösare skolan.
Jag köpte ett fyrpack med småbarrväxter på plantagen förra året för 129 kronor. En av dem drog jag bort grenarna litet på, men glömde den sedan. Inspirerad av bonsaifrågetråden så tog jag fram den lilla rackaren här:
[attachment=16707:träd1.jpg]
Jag letade fram sekatören, litet rostfri ståltråd, då min riktiga bonsaitråd ligger nedpackad så att jag inte kommer åt den. Ta en tång att klippa tråden med. Ur med plantan ur krukan, rotsystemet ser bra ut, jag har en relativt djup bonsaikruka för just denna, så jag tar mest bort jorden runt stammen och sprider ut rotfilten.
[attachment=16708:trad2.jpg]
Nu är jag litet snäll, jag blandar en ganska grusig jord med litet benmjöl, eftersom den inte fått näring sedan den köptes. jag sätter ned plantan och förankrar den med en liten bit plastad tråd igenom dräneringshålet. Trycker lätt till jorden, och vattnar. Bara för att jag gillar det, så lägger jag på ett lager gammalt akvariegrus..
[attachment=16709:trad4.jpg]
Nu skall du vara grym! med den här växten har jag tänkt på en vindpinad tall eller så. jag har fått tvinna tråden dubbel på en del ställen för att få den stark nog, en renlärad bonsaientusiast gråter när de ser detta... Jag har tagit bort de grenar som växer åt exakt samma håll, du vill ha en gren åt varje håll, inte mer. Googla på detta, så ser ni olika stilar. Jag strävade också att få grenarna nedåt, vilket gör att den ser äldre ut vad den är. Smågrenarna är lindade med enkel tråd.
Efter lindning, och bortnypning av skott...tråden är inte vacker, men när jag tar bort den i höst, håller växten formen.
[attachment=16711:trad5.jpg]
Jag är elak, och böjer ännu mer. Tilläggas bör, att storleken på växten är 25 cm hög utan kruka, så den är liten. Böjt klart för idag, jag skall böja mer om två veckor, bland annat toppen. resultat: [attachment=16713:trad7.jpg]
klicka på bilden, så är den mycket bättre.
Jag kommer att ta en bild om två veckor ungefär, emot en enfärgad bakgrund, för du ser ni verkligen hur det ser ut, alla bra bonsaibilder är fotograferade så. Det här är kul att göra med barn, och INTE dyrt eller svårt....
Detta tog mig ungefär tre timmar, från start. Kostnad? ja, nu hade jag krukan sedan innan, som jag fått av en vän som är keramiker, kanske en 50lapp då. Skall sätta den i en lägre riktigt låg blåglaseradkruka nästa år..
frågor?
Jag gick en bonsikurs för många år sedan, och då hade vi fikusar, där sa de att man skulle klippa bladen i hälften för att de skulle bli mindre. Visserligen skulle man vänta ett bra tag, men det kunde jag ju inte så efter någon månad eftr jag klippt rötter och grenar, klippte jag alla blad. Stackars plantan dog. Skulle man klippa alla bladen?
Skall man klippa barren också?
 för den intressanta beskrivningen, rallybonsai verkar vara något för mig som inte har så långt tålamod. Nu måste jag bara försöka hitta några lämpliga växter att "misshandla"...
MammaMattsson
15-04-2008, 02:34
CITAT (Anic @ 14-04-2008, 23:47)  Jag gick en bonsikurs för många år sedan, och då hade vi fikusar, där sa de att man skulle klippa bladen i hälften för att de skulle bli mindre. Visserligen skulle man vänta ett bra tag, men det kunde jag ju inte så efter någon månad eftr jag klippt rötter och grenar, klippte jag alla blad. Stackars plantan dog. Skulle man klippa alla bladen?
Skall man klippa barren också? Fikus är ju inomhusbonsai, det vill jag påpeka, för er som inte vet. Jag har aldrig hört om att man skulle klippa bladen för att få dem mindre?? (Fikusplantor kan man hitta billigt, med ganska små blad och tillämpa samma metod som jag beskrev här.) Jag är övertygad om att det var din klippning av bladen som dödade den stackaren... Det går inte att krympa på det sättet vad jag vet, man väljer helt enkelt en växt som har små blad från början, har jag lärt mig. Jag skulle köpa en fikus, beskära grenarna och böja till den efter tycke, och efter en månad, eller när jag ser att den är pigg, gå på med en lätt frisering av rötterna och ned i en låg bonsaikruka. I början får den absolut inte torka ut helt, jag lade lite plast över den jag hade, bara för att, men jag luftade. Vill du ha en rejälare bonsai, så tar man en fikus med litet större blad, man får alltså bestämma sig redan i butiken vad man egentligen vill ha för storlek. Det finns en helt fantastisk fikusbonsai i Sverige, med decimetertjock stam, som är en 60-70 cm hög, den har "vanliga" fikusblad, och de ser små ut, tack vare att hela växten i sig är ganska biffig. Utomhusbonsai är litet annorlunda, men, du kan inte ha en ekbonsai i samma storlek som min mini som jag knåpade ihop här, bladen blir visserligen mindre med mycket snål näring, men aldrig så små så att det skulle se bra ut på en pytteliten. Japanska lönnar är så vanliga just därför att de från början har små löv, som exempel. Har du en barrväxt klipper du inte av barren, du nyper bara bort de skott som sitter på ställen där du inte vill ha dem. man kan pilla med tråden rejält, och få barrknippena att peka snyggt uppåt på en nedåtlutande gren, det är snyggt! Du måste alltid spara några skott, det gäller alla, men du kan toppa dem, men tar du bort allt nytt, dör växten till sist. Extremt snålt med gödning, om du har flytande, max 1/4 eller 1/5 av vanlig dos. Och benmjöl är bra för de flesta.
skogstroll
15-04-2008, 12:14
tack det låter skoj  måste man ha särskild bonsaijord eller går det bra med sådant material den stått i?
*Ulrica*
15-04-2008, 13:00
Jag har tagit små förkrympta tallplantor som har vuxit på något eländigt ställe, typ en bergsskreva (ja, skogen är vår egen). Sedan planterade jag dem i låga trälådor (såg det på någon bonsaisida) med mest grus och sand. Får se vad det blir av dem vad tiden lider...
skogstroll
15-04-2008, 13:17
en sån "egen odling" har jag också, små träd växer på de konstigaste ställen
Solstorm
15-04-2008, 22:26
Jag har också för mig att man ska klippa av bladen på mitten ungefär så att de med tiden ska bli mindre. Det är väl meningen att det ska bli ett miniatyrträd som är proportionerligt, även bladen. Vet inte inte om det verkligen påverkar bladens storlek om man klipper dem, men har för mig att jag har läst det i bonsaiböcker för lääänge sedan.
kristerh
16-04-2008, 11:24
CITAT (Solstorm @ 15-04-2008, 23:26)  Jag har också för mig att man ska klippa av bladen på mitten ungefär så att de med tiden ska bli mindre. Det är väl meningen att det ska bli ett miniatyrträd som är proportionerligt, även bladen. Vet inte inte om det verkligen påverkar bladens storlek om man klipper dem, men har för mig att jag har läst det i bonsaiböcker för lääänge sedan. Det stämmer, har du en storbladig planta och klipper av alla blad kommer nästa omgång blad att vara mindre. men det kan man bara göra med en etablerad bonsai och definitivt inte i samband med rotklippning, det blir alldeles för stressande för plantan, klipper man dessutom rötterna med jämna mellanrum kommer bladen inte bli så stora som på en fritt växande planta.
MammaMattsson
16-04-2008, 11:31
CITAT (skogstroll @ 15-04-2008, 13:14)  tack det låter skoj  måste man ha särskild bonsaijord eller går det bra med sådant material den stått i? Bara den vanliga typen av jord växten brukar ha, så att säga. Tex. om du vill bonsaia en liten rhododendron, så har du surjord etc. Det är näringen som man håller tillbaka, för att få det småväxta. Jag har aldrig klippt löv, och aldrig lärt mig det heller. Jag kollade igenom mina bonsaiböcker, och även gamla nummer av bonsaisällskapets tidning, och ingenstans nämns det något om lövklippning. Ingen kurs har heller lärt mig det, så jag vidhåller nog att detta med klippning inte är en bra grej. ( Men, alltså, om man nu vill testa, så skulle jag iallafall ta hälften av löven vid ett tillfälle, vänta en två veckor, och ta resten. Men, som sagt, har aldrig själv gjort det!) För er som vill lära er basen, så har en kille vid namn Magnus Svenningsson skrivit en bra bok på svenska, jag *tror* att den finns att köpa fortfarande om ni googlar på hans namn. Den är på svenska, och inte så dyr. Annars, ett praktverk, "The big book of bonsai" som är underbar, visar så gott som alla typer av inom och utomhusbonsaier jag hört talas om. Skriven av gurun Harry Tomlinson. CITAT (kristerh @ 16-04-2008, 12:24)  Det stämmer, har du en storbladig planta och klipper av alla blad kommer nästa omgång blad att vara mindre. men det kan man bara göra med en etablerad bonsai och definitivt inte i samband med rotklippning, det blir alldeles för stressande för plantan, klipper man dessutom rötterna med jämna mellanrum kommer bladen inte bli så stora som på en fritt växande planta. Du har helt rätt! Och jättesnålt med näring!
kristerh
16-04-2008, 11:37
Det är näringen som man håller tillbaka, för att få det småväxta.
Jag har aldrig klippt löv, och aldrig lärt mig det heller. Jag kollade igenom mina bonsaiböcker, och även gamla nummer av bonsaisällskapets tidning, och ingenstans nämns det något om lövklippning.
Ingen kurs har heller lärt mig det, så jag vidhåller nog att detta med klippning inte är en bra grej.
Vill inte verka som någon messershcmitt, men det är inte näringen som gör dem småväxta utan den lilla rotmassan som bonsaier skall ha, men det är klart att får de ingen näring blir det inte helelr någon större tillväxt, men då mår den inte bra.
och lövklippning är en etablerat sätt att få mindre blad, men stressande för plantan, har testat själv, du har kanske inte hittat den läsningen ännu, har det beskrivet i någon lektyr hemma, kan skicka över kopior om du mailar din adress.
MammaMattsson
16-04-2008, 11:46
CITAT (kristerh @ 16-04-2008, 12:37)  Det är näringen som man håller tillbaka, för att få det småväxta.
Jag har aldrig klippt löv, och aldrig lärt mig det heller. Jag kollade igenom mina bonsaiböcker, och även gamla nummer av bonsaisällskapets tidning, och ingenstans nämns det något om lövklippning.
Ingen kurs har heller lärt mig det, så jag vidhåller nog att detta med klippning inte är en bra grej.
Vill inte verka som någon messershcmitt, men det är inte näringen som gör dem småväxta utan den lilla rotmassan som bonsaier skall ha, men det är klart att får de ingen näring blir det inte helelr någon större tillväxt, men då mår den inte bra.
och lövklippning är en etablerat sätt att få mindre blad, men stressande för plantan, har testat själv, du har kanske inte hittat den läsningen ännu, har det beskrivet i någon lektyr hemma, kan skicka över kopior om du mailar din adress. Äh, Du är ingen messerschmidt! Det är ett tag sedan jag höll på, så du KAN mycket väl ha rätt, det är bara bra att vi debatterar, och att fler åsikter/teorier och läror kommer fram! Min mening med tråden är en lättsam lightkurs, och kommer mer kunskap fram, så är det jättebra! (Jag tar INTE illa upp, för då skulle ju ingen ny kunskap kunna gro, eller hur? ) När vi flyttade, så gjorde jag mig av med mina träd, då det kom ett barn, en flytt och massor av annat, livet helt enkelt. Och, jag snabbläddrade när jag kollade. (Erkänner jag!) Nu är jag ruskig sugen på att börja igen...Har ju den lille nu, som jag rallygjorde, bara för att...
kristerh
16-04-2008, 12:37
[quote name='MammaMattsson' date='16-04-2008, 12:46' post='820502'] Äh, (Jag tar INTE illa upp, för då skulle ju ingen ny kunskap kunna gro, eller hur? ) bra, känner mig som en som sitter med pekpinne...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|