magnuspihl
14-04-2008, 20:06
Hej!
Jag brukar laga en hel del thailändsk mat och använder då färsk korianderrot. Vanlig färsk koriander säljs i kruka i vanliga affärer, men färsk korianderrot säljs bara i påse i specialaffärernas kyldiskar. Denna korianderrot är mycket, mycket kraftigare (ca 3-4mm i diameter) än de som döljer sig i jorden i krukorna. Man finhackar roten och steker den tillsammans med vitlök i olja för att smaksätta oljan när man sedan steker t.ex. fläskfärs.
Jag skulle vilja prova att odla fram denna korianderrot själv, men jag känner på mig att jag bara får de trådtunna rötterna...
Någon som har något tips?
MVH
Magnus
Marit O
15-04-2008, 11:52
Du tror inte bladkoriander och korianderrot är olika sorter då? Som persilja och persiljerot och stjälkselleri och rotselleri...?
CITAT (Marit O @ 15-04-2008, 11:52)

Du tror inte bladkoriander och korianderrot är olika sorter då? Som persilja och persiljerot och stjälkselleri och rotselleri...?
Nej det verkar inte så:
http://www.fruktogront.se/modules/produkte....php?pageId=567Jag har aldrig tittat specifikt på rötterna, men plantan kan ju bli ganskastor, så den kanske får en pålrot?
magnuspihl
15-04-2008, 17:49
Hej!
"Blasten" som man också naturligtvis ofta också använder, är iallafall lika hög på koriander och korianderrot....
Detta är en fråga som jag verkligen skulle vilja ha svar på också. Jag odlade an massa koriander förra året och hade tänkt att först skörda blad för att sedan gräva upp rötterna till hösten och använda- Till min stora besvikelse var rötterna så små att det inte var någon anledning att använda dem. Ser fram emot fler svar!
/Jakob
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.