Full version: Räkningar & sånt
Sidor: 1, 2
LadyG
Matkostnader, konsumentverkets schablon:

Man, 31-60: 1 420:-
Kvinna 18-30: 1140:-
Summa: 2 560:-

Hygien (förbrukningsartiklar som tandkräm, toapapper eller tvål), fritid, lek eller andra utgifter ingår inte i matkostnaderna.
http://www.konsumentverket.se/Documents/ek...ngarna_2008.pdf

Han, enligt schablon: 2 560:- i utgifter
Hon, enligt tråden: 16 000:-

Rättvist?

Någonting är väldigt skevt här. Antingen saknas det uppgifter, eller så är det något annat galet för verkar konstigt.
Lilla Birka
Dessutom som så många påpekat, varför ska han inte bidra till hyran? El och telefon? Alla andra som är sjukskrivna, slipper de utgifter för hyra, el och telefon?
rahmat2
Jag håller med dig Lady G!
Deras relation är mycket orättvist och för tjejens nackdel. Men jag ser ingen tecken på att killen är orsaken till det orättvisa. De har hamnat i ekonomiska svårigheter, vilket jag hoppas att det löses snabbt.
vårskutt!
antingen är deras gemensamma framtid viktigast, och då kanske huset ryker. har man inte pengar så har man inte. verkar vara ett stort hus, går d inte att hyra ut ett rum?
eller så är inte deras gemensamma framtid viktigast, utan kvinnan och huset, och då åker karln.
man kan ju inte bo dyrare än man kan betala.
Ralf
Ja ni känner ju till hur jag o mitt ex gjorde. o överskottet sparade vi var o en för sig.
Gemensamma konton hade de bekanta ovan med mannen som skulle ta o börja flyga. Hon satte in o han tog ut....
LadyG
CITAT (Ralf @ 25-04-2008, 17:01) *
man ska dela alla utgifter o alla inkomster

ja o mitt ex skrev upp alla GEMENSAMMA utgifter
Dessa delade vi på

sen skrev vi upp våra inkomster
överskottet mellan min o hennes inkomst delades i 2 och halva det beloppet gav jag mitt ex

Vi bråkade aldrig om pengar!!!

Har haft bekanta där maken gått o köpt MC för han tyckte att dom hade råd med det. sanningen var ju att hans fru fick hålla igen på sina privata nöjen...

Man ska ALDRIG säga jag betalar huset så betalar du maten... för har man ej koll så gnager det någon misstanke sedan.

Måste bara citera dig för dem som kanske inte läste det här innan, men jag tycker det här låter som ett alldeles utmärkt och rättvist förslag!
Ralf
CITAT (LadyG @ 26-04-2008, 22:28) *
Måste bara citera dig för dem som kanske inte läste det här innan, men jag tycker det här låter som ett alldeles utmärkt och rättvist förslag!

Tack
smile.gif
rahmat2
CITAT (Pirum @ 26-04-2008, 09:48) *
Var och en ska bidra efter förmåga,man kan förespråka olika lösningar; dela allt lika (lämpligt om man är gift åtminstone kanske),köra procentvariant, gemensam hushållsekonomi och separat privatekonomi eller vad som helst,men finns barn från tidigare förhållanden kompliceras ju det hela,bland annat kan han vara skyldig att betala en viss summa varje månad + att han säkert inte vill vara pank när han umgås med barnen. Att han har barn får man acceptera,det visste väl antagligen båda när deras förhållande inleddes,men det verkar konstigt att man med en inkomst inte kan bidra till både hyra och mat. Skillnad om han varit arbetslös och blivit sjuk,då hade han väl knappt fått en krona nu. Kasta ut någon kan jag inte rekommendera,men de behöver ju uppenbarligen diskutera fram en budget. Klarar de inte det får de väl diskutera förhållandets framtid.

Jag tycker att du tar hänsyn till paret med tanke på deras verklighet. Det du säger står närmast det som jag tycker är bäst i detta fall.
rahmat2
Läste länken. Den tar upp en man som inte är sjukskriven. Och fallet skilljer sig mycket från detta.
Lilla Birka
Fortfarande: Varför ska han inte betala hyra för att han är sjukskriven? Alla andra sjukskrivna får ju betala både hyra, el och telefon förutom maten.
Ralf
CITAT (rahmat2 @ 26-04-2008, 23:42) *
Läste länken. Den tar upp en man som inte är sjukskriven. Och fallet skilljer sig mycket från detta.

Bara ett exempel i mängden! Män som bär sig åt som skitar o kvinnor som ej säger ifrån.
rahmat2
Jo, exemplet från länken är sånt. Men inte detta fall.
anna_rispan
Jag är student och arbetar inget extra under terminerna. Jag betalar hälften av alla fasta kostnader. Har alltså en sambo och vi bor i hyreslägenhet.
Snöflinga
16000 låter ganska mycket, det framgår ju ej om och hur många barn hushållet består av ... bilar, lån osv. Men att situationen måste förändras verkar ju helt nödvändigt g.gif Kanske är de båda höginkomsttagare och då bör ju han ändå ha ganska hög sjukpenning ..... Om icke, släng ut karln, ansök om bostadsbidrag eller sälj huset och köp ett mindre kostsamt boende unsure.gif
netaave
Vi lägger hop våra inkomster, betalar in till huskonto och räkningar, oftast har vi ung lika mkt kvar så de jämnar ut sig, den som handlar betalar, kanske handlar jag lite oftare men han tankar å andra sidan bilen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon