Martinbj
16-05-2012, 20:38
Hej
Lyfter tråden igen, vill höra om någon har tips på någon annan tysk sida som säljer gardenas produkter? eller på svensk sida med bra priser.
Är på gång att bygga bevattning och vill gärna höra nu när det gått några år hur grejorna håller
Tack på förhand
/Martin
Bennybåge
16-05-2012, 21:33
Jag har inte installerat Gardena, men håller däremot just nu på med att installera lite RainBird prylar.
En sida jag starkt rekommenderar, är
http://www.sprinklerwarehouse.com , där står väldigt mycket
info om alla ventiler osv. Går tex att ladda ner manualer på alla spridare, ventiler mm.
Jag håller på som sagt med mitt just nu, och har köpt några Hunter spridare från Rinkabyrör, och nu
har jag köpt ett par Rainbird från Sydsvenskbevattning (tror jag de hette).
Skall börja montera en del till helgen tänkte jag.
Gardena var inget som jag föll för tyvärr, men säkert bra grejer det också.
mvh
Benny
Buggebubben
16-05-2012, 23:56
Kul att tråden är igång igen.
Sedan jag installerade mitt system med ett par hundra meter anläggningsrör så har jag rivit upp allt, grävt ner en pool mitt i allting och grävt ner systemet igen.
Allt funkar bra utom ventilboxen som det stod vatten i så det frös sönder i vintras så den fick jag köpa ny.
Köpte lite nytt från www.rubart.de som hade bra priser nu när Hogi99 klappat igen.
Men allting fungerar perfekt och tillsammans med en klipparrobot och en massa gödning så blir gräsmattan perfekt
Martinbj
17-05-2012, 23:49
Hej på er
Tackar för snabba svar har kolla in rubart.de med de verkar ha riktigt bra priser på sina grejor

Har en fråga som jag inte hittar något vettigt svar på Gardenas hemsida, De har två stycken T380 en med artikelnr 8205 och en med 8206, vet ni vilken skillnad det är på dessa två?
Satt idag och ritade upp min trädgård och kom fram till följande lösning
Kommer köra på 4 slingor
Slinga 1: 3st T380
Slinga 2: 2st T380 + 1st T200
Slinga 3: 3st T380 + 1st T200
Slinga 4: 4st T200
De som är lite luddigt är att ta reda på vilket tryck jag behöver ha för att klara dessa slingor. Om jag fattat rätt så borde bevattningsstyrsystem 4040 (1276) kunna fungera fint i mitt fall. Sedan behövs det lite ventilpaket för att få vattnet på rätt ställe. Blir väl ett 3 + 1 system ? eller ska man köra 4st 1 system?
25mm PEM slang borde fungera till detta?
Om min befintliga pump inte orkar med detta skulle detta kanske vara en lösning eller vad tror ni?
http://www.gardena.com/se/water-management...ngspump-5000-5//Martin
Klockren tråd! Jag har ägnat dagen åt att mäta och fundilura. Nu blir det till att kolla priser.
Jag tyckte gradenas "My Garden" verktyg var helt ok, i varje fall för att rita upp tomten och laborera med spridarna. Den "automatiska" sprinklerplaceringen kändes dock som lite overkill?
Eller ska man ha så mycket överlapp som den sannolikt föreslår i de flesta fall?
Fungerade det att köra med icke-gardena 25mm pem-slang?
Tycker just ventilboxen suger hårt, det är den svagaste länken i mitt system. Dels är den känslig för hur man gräver ner den, plasten är så mjuk att de stela rören böjer till sidorna, vilket gör det svårt att montera ventilerna. Man får helt enkelt vara ruggigt noga när man gräver ner boxen. Dels är rören och locken av usel kvalitet; locken man skruvar på där man inte har ventiler läcker och lossnar av trycket. Lagom kul med en fontän i trädgården just när man är på semester. Har satt i alla ventiler jag har för att slippa oroa mig.
Jag har i och för sig aldrig kopplat in någon automatik på ventilerna, idag finns det ju en manuell ventil som man kan gräva ner, den skulle nog passa mig bättre. Resten av prylarna; rör, kopplingar, sprinklers och anslutningar funkar toppen. Inget att klaga på där tycker jag.
Använder mitt system för en vattenledning ner till växthuset (inne och ute) och ett par sprinklers. Har även planer och inköpt material för en ledning ner till garageuppfarten (för att enklare kunna tvätta bilen), men den har inte blivit av ännu...
mvh Magnus
Något tips på vad jag ska välja för "anslutning"?
Jag installerade en sådan här idag
här. Den verkar dock tyvärr äta upp mycket av trycket då det krävs ca 24sekunder för att tappa 10L. Ska man tro gardena-verktyget så räcker detta precis för att köra en T100 och en T200.
Hinktestet på den gamla tappkranen i garaget gav ca 1L/s
Hur har ni anslutit era sprinklersystem?
Har en gammal utkastare som troligen suttit där sedan huset byggdes. På den har jag sedan en förgrening med två anslutningar och därefter en 19mm slang ner till anslutningsdosan i marken. Funkar fint, men jag har inte så många sprinklers å andra sidan...
mvh Magnus
Provar att lyfta denna tråden igen.
Är det fortfarande Gardena som är bland de bättre när det gäller bevattning? Vi har en stor tomt och skulle behöva få på plats någon form av bevattningssystem. Tidigare år har vi köpt lite allteftersom och då har det blivit en del skräpgrejor från Clas Ohlson och liknande, vilket förstås straffar sig. Samtidigt är det ju många kvalitetsmärken som också blivit sämre, så det vore intressant att höra era tips innan vi investar alltför mycket.
Är det Gardena man skall titta på eller finns det andra bra system? Tänker då både i stort och i smått (som t.ex. bara själva munstyckena).
Hej
När jag tänker själv köpa någonting, jag första lägga frågan i blocket vilket system är bäst sedan kan fråga efter den här system på affären, och läsa noga alla informationen som finns, sedan kan jag fråga efter lång garante, och om hinder någon fel på systemet, jag ska tillbaka den här systemet till affären, och försöka stämma dem, vi ska inte glömma att vi lever i Sverige så kan affären inte lura folket.
H.Bassam
enrique
18-06-2013, 08:31
Så börjar även jag bli redo att beställa ett Gardena-system i likhet med Buggebubben. Jag skulle vilja ha åtminstone ett vanligt vattenuttag under lock på framsidan av trädgården (anslutningspunkt 2722-20 tror jag att den heter på Gardena-språk) och ett på baksidan.
Ska man ha en separat sektion kopplad till en egen ventil för dessa anslutningspunkter eller hur gör man bäst med detta?
JowMbla
05-06-2014, 14:42
Lyfter frågan igen, är det fortfarande gardena via rubart som är mest prisvärda dealen om man vill skaffa ett sprinklersystem till trädgården? Vill att det ska funka bra, lägger hellre några kronor mer och får detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.