|
*Stintan*
30-04-2008, 22:39
Tycker det kan vara lite intressant.
Calypso_bulbosa
30-04-2008, 22:48
Tycker det alltid är segt,efter förändringen av forumet
ja lite så är det nog det, men det skulle jag kunna stå ut med om jag kunde få möjligheten att starta egna trådar utan att trilla ur forumet
astrantia
01-05-2008, 00:37
Trögt är väl en rejäl underdrift. Det är ju SUPERSEEEEEEEEGT! Vad f-n är det som har hänt? Det tar sån tid att jag nästan slutat använda forumet. Går in men lämnar det lika fort igen för jag orkar inte vänta.
(Varenda gång jag loggar in får jag dessutom frågan om jag vill prenumerera på nyhetsbrevet - trots att jag redan gör det. Tjatigt!)
Whiskuchi
01-05-2008, 06:36
Inte för mig, det flyter på jättebra här.
Problemet hos mig är att det är så ojämnt i hastighet. Ibland fungerar det som vanligt, men ibland går det så segt att jag inte orkar vara här. När det går segt spelar det ingen roll om jag startar odla som förstasida, går från annan sida, startar om eller något. När jag ger upp och går in någon annanstans är farten som vanligt igen. Jag kan oxå ha varit inne på sidor med bra fart men märker genast på odla att det händer nåt, det tar en evighet innan jag ens kommer till att få välja in mig på forum. Men när det fungerar, som just nu, är det som förr.
/Åsa
Tack stintan för att du startade omröstning. Här fungerar det perfekt.
Tycker också det var bra med en omröstning, men det är ju helt ointressant hur många NEJ det blir, dom har ju liksom inte med saken att göra öht.
Men förstår nej-röstarna det? Om det blir 54 JA och 1278 NEJ, vad säger det?
Lemonne
01-05-2008, 07:51
CITAT (Berith @ 01-05-2008, 08:36)  Tycker också det var bra med en omröstning, men det är ju helt ointressant hur många NEJ det blir, dom har ju liksom inte med saken att göra öht.
Men förstår nej-röstarna det? Om det blir 54 JA och 1278 NEJ, vad säger det? Det kan säga jättemycket i teknikens värld! Förändringen med den nya reklamen kräver exempelvis mer av både datorn och uppkopplingen. Kanske finns det buggar med vissa versioner av explorer eller firefox, eller vilken browser man nu har. (Detta är bara exempel på vad det kan vara som ställer till det) Däremot skulle jag vilja säga att det spelar ingen roll hur många som bara svarar "ja" och sen inte förtäljer något mer. För att vi ska hitta en gemensam lösning så måste vi ju ta reda på vad problemet är! Själv använder jag Mozilla firefox både på min PC och min Mac, och jag har inga problem.
CITAT (Lemonne @ 01-05-2008, 08:51)  Det kan säga jättemycket i teknikens värld! Förändringen med den nya reklamen kräver exempelvis mer av både datorn och uppkopplingen. Kanske finns det buggar med vissa versioner av explorer eller firefox, eller vilken browser man nu har. (Detta är bara exempel på vad det kan vara som ställer till det)
Däremot skulle jag vilja säga att det spelar ingen roll hur många som bara svarar "ja" och sen inte förtäljer något mer. För att vi ska hitta en gemensam lösning så måste vi ju ta reda på vad problemet är!
Själv använder jag Mozilla firefox både på min PC och min Mac, och jag har inga problem. Ok, men då skulle man väl haft en omröstning med alternativen -Jag använder IE och det går trögt -Jag använder IE och det går snabbt -Jag använder Firefox och det går trögt -Jag använder Firefox och det går snabbt Eller kanske ännu fler alternativ, med om man har reklamen kvar eller valt bort den. Osv... Men iaf ett stort tack till stintan som utvecklade "tröga tråden".
Whiskuchi
01-05-2008, 08:19
CITAT (Berith @ 01-05-2008, 08:36)  Men förstår nej-röstarna det? Om det blir 54 JA och 1278 NEJ, vad säger det? Att det flyter på som det ska för majoriteten?
CITAT (Berith @ 01-05-2008, 08:36)  Men förstår nej-röstarna det? Om det blir 54 JA och 1278 NEJ, vad säger det? I så fall kan det ju vara så att det är ja-sägarnas datorer/uppkoppling det är fel på och inte forumet, blir det tvärtom talar ju mer för att det är forumet som krånglar.
CITAT (Whiskuchi @ 01-05-2008, 09:19)  Att det flyter på som det ska för majoriteten? CITAT (Anic @ 01-05-2008, 09:22)  I så fall kan det ju vara så att det är ja-sägarnas datorer/uppkoppling det är fel på och inte forumet, blir det tvärtom talar ju mer för att det är forumet som krånglar.  Jag antar att ni båda har fullt fungerande forum. Trodde att vi redan konstaterat att det inte beror på våra datorer eller uppkopplingar att det går så irriterande frustrerande trögt på odla? Vi har ju sagt flera gånger att det funkar på andra sidor, men här är det som sirap. Ska vi då behöva höra igen och igen att det kanske är våra uppkopplingar och/eller datorer det är fel på??
Odla har flytit på väldigt bra tycker jag.....men nu under en period av några veckor har det varit helt hopplöst. Det är såååå seeeegt så många gånger ger jag upp och loggar ut. Jag har inte det problemt på något annat forum eller andra platser utanför Odla.
Har inga problem med någon "tröghet". Fungerar tillfredsställande för mig.
Piccante
01-05-2008, 09:00
Jag har aldrig upplevt att det är segt när många andra har skrivit att det är det. Nu är jag ingen större datorexpert men jag hade diverse krångel med min gamla dator och internet. Jag tror det berodde på att den hade ganska lite minneskapacitet och att processorn var ganska slö. Det var problem att öppna vissa sajter med mycket reklam och grafik som ploppade upp över allt, det blir väl för mycket information för datorn att hantera på en gång... Sen vet jag inte om vissa brandväggar och spyware program får spel av pop-up fönster, reklam och annat bröte som odla har drabbats av.
Jag tror som Berith skrev att man får nog jämföra med vilka webläsare det krånglar eller inte. annars ser man ingen trend i resultatet vilka som är mest drabbade.
Biggan_
01-05-2008, 09:16
För det mesta är odla snabbt men ibland är det så trögt att man ger upp! Därför röstade jag JA.
Även om jag inte har problem med odla, så har jag problem med västrafiks hemsida och efter att ha ringt och frågat dem så visade det sig att det är jag som har problem och inga andra. Jag har förskt komma i på agria i en vecka nu, men det är omöjligt för mig. Andra sidor har jag inga problem med heller.
Vad jag menar är att olika sidor har olika inställningar och vissa passar inte med ens egna, så även om man inte kommer in andras sidor och inte här, kan det ju bero på någon inställning man har?
Solstorm
01-05-2008, 09:46
Det började ju tröga för så många samtidigt för några veckor sedan. Inte är det troligt att så många fått problem med sina egna datorer samtidigt. För mig är det bara denna sidan som hänger sig, jag har inte problem med andra forum.
Anki på Öland
01-05-2008, 09:48
Odla går inte långsammare än andra sidor hos mig. Anki
Lasse Lasse Liten
01-05-2008, 09:52
CITAT (Anki på Öland @ 01-05-2008, 10:48)  Odla går inte långsammare än andra sidor hos mig. Instämmer med föregående talare!  Inte så fort som ljuset men inte långtifrån här.
Myosotis
01-05-2008, 10:03
- jag har Internet Explorer - bara Odla som är drabbat - när det var som värst tog det runt 3 minuter för varje klick, men sen ibland är det okej (då kan vi ju utesluta den rörliga reklamen eller hur? Har inte ändrat några inställningar) - det är inte själva nedladdningen som tar tid, den sker i slutet med normal hastighet. Det är mer som om Internet Explorer får blackout.
Jag har haft problem med att ladda upp bilder också.
Piccante
01-05-2008, 10:22
Jag som inte upplever några problem använder Mozilla firefox. Enda som krångllar är att när jag loggar in och klickar på nya inlägg så får jag ofta felmeddelande.
Lemonne
01-05-2008, 10:35
Jag skulle tippa på att det är en bugg i forumkodningen som bara visar sig när man har en viss version av browser. Ibland när man bygger hemsidor kan det bli en miss i kodningen (man kan ha missat en tag eller dylikt), den här missen kan visa sig i vissa kombinationer eller versioner av program - men i 99 av 100 fall märks den inte.
En annan trolig anledning är att forumet krockar med ett visst virusprogram eller browser...
*Stintan*
01-05-2008, 10:49
Visst jag kunde ha gjort omröstningen annorlunda men eftersom det är första gången jag startar en omrösning så gjorde jag den enkel och tror att den kanske säger en hel del iallafall.
Jag har IE och har inte haft något krångel varken med Odla eller någon annanstans.
Att en del har problem tror jag kan bero på flera saker. Dels den egna datorns prestanda, den tunga reklamen som tillkommit på odla (i kombination med något annat), belastningen på odlas server?, uppkopplingen som kan svaja (sitter man på ett mobilt bredband t.ex. är det ju nästan omöjligt att komma in på sidor där det är mycket reklam typ SJ:s). Ligger felet bara hos Odla så borde alla vara drabbade men så är ju inte fallet.
Visst händer det ibland, men det är sällan, och beror ofta på min egen dator. Annars flyter det på bra. Däremot är det ofta segt på andra forum. Jag kör IE, men har bra uppkoppling (fiber) och så har jag stängt av reklamen...
Ofta kan det vara någon seg reklam-fnutt, eller annan bild, som "hänger" en sida. Vet inte hur det är på Odla. För mig så funkar det antingen bra, eller så funkar det inte alls, när jag kör via fetband. När jag däremot kör via 3G-modem går det segt såklart, men det beror ju främst på alla stora bilder som folk har i avatarer, signaturer, etc.
För mig har det blivit jättesegt. Inga problem med andra sidor. 100-lina sitter jag på så där är knappast något problem och datorn är dessuom mkt bra. Mac, testat i både Safari och Firefox.
Sen ett par veckor har det blivit en märkbar skillnad, jag har inga problem med andra sajter och har inte gjort några förändringar i konfiguration av dator eller på något sätt ändrat någonting. Det går segt bara här.
råse-marie
02-05-2008, 05:52
SEGT ...... ja det är bara förnamnet ... det blir inte ofta man är inne här för det blir så trist att vänta och vänta .
ingrids
02-05-2008, 08:34
Håller med er som reagerat på att det hände något för några veckor sedan - och då sitter jag ändå på jättesnabb lina och rask dator!
astrantia
02-05-2008, 21:16
Samma här. Även för mig började det för ett par veckor sedan.
Är ingen dataguru men finner det osannolikt att så många här samtidigt skulle få samma fel på sina datorer och/eller uppkopplingar. I synnerhet som det felet inte drabbar några andra sidor. Någon förändring måste rimligtvis ha gjorts med forumet som inte funkar med de inställningar/program eller annat som vi har på våra datorer.
Internet Explorer är toksegt för mig, men tack o lov funkar Firefoxen bättre (peppar, peppar).
zaaritha
02-05-2008, 22:34
Tyvärr fanns ej alternativet "Ibland"--det skulle jag valt!
*Stintan*
02-05-2008, 22:38
Jo men då flyter det ju inte på bra så då måste det ju vara svar JA
CITAT (zaaritha @ 02-05-2008, 23:34)  Tyvärr fanns ej alternativet "Ibland"--det skulle jag valt! Så är det även för mig och jag svarade ja. Den seghet som jag upplever vissa perioder har aldrig varit tidigare. Något har hänt. Jag kör med IE 7 och har inte problem på andra forum. Om det är så att problemet trotas allt ligger i IE 7 vill jag gärna ha tips vad man kan göra.
mogge92
03-05-2008, 14:19
För mig går odla inte särskilt segt, tycker det går rätt så snabbt faktiskt. fast det beror väl även på hur snabbt internet man har eller...?
Just nu använder jag mobilt, tycker ändå inte att det är speciellt segt.
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 15:19)  För mig går odla inte särskilt segt, tycker det går rätt så snabbt faktiskt. fast det beror väl även på hur snabbt internet man har eller...? Och då undrar jag: har man olika snabbt internet för olika sidor?
mogge92
03-05-2008, 15:12
Nej, du har samma hastighet på ditt internet vilken sida du än besöker. Jag vet inte om det gör någon skillnad, men kan tänka mig att det går snabbare att ladda odla sidan om man tar bort reklamen med ett reklamfilter(det gör jag)
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 16:12)  Nej, du har samma hastighet på ditt internet vilken sida du än besöker. Jag vet inte om det gör någon skillnad, men kan tänka mig att det går snabbare att ladda odla sidan om man tar bort reklamen med ett reklamfilter(det gör jag) Jag har tagit bort reklamen men tycker det är segt i alla fall. Varför går det som smort vissa dagar och en del dagar segt som sirap.
nykvistad
03-05-2008, 19:04
Ja det är segt,olika tider tycker synd om dom som har modem, det måste vara omöjligt för dom att ta sig in på forumet,jag tror att det beror på att det är dåligt med ordningen på forumet det startas trådar till höger och vänster om samma saker utan att någon admin är inne och säjer till att använda sök, och använda trådar som redan finns i ämnet, jag är van forumsanvändare men ser inte något som kan likna det här forumet i admins frånvaro,finns det någon admin på forumet?
CITAT (nykvistad @ 03-05-2008, 20:04)  Ja det är segt,olika tider tycker synd om dom som har modem, det måste vara omöjligt för dom att ta sig in på forumet,jag tror att det beror på att det är dåligt med ordningen på forumet det startas trådar till höger och vänster om samma saker utan att någon admin är inne och säjer till att använda sök, och använda trådar som redan finns i ämnet, jag är van forumsanvändare men ser inte något som kan likna det här forumet i admins frånvaro,finns det någon admin på forumet? Nya trådar och trådars längd har inget med seghet att göra. Så har iaf admin sagt när frågan varit uppe vid tidigare tillfällen.
nykvistad
03-05-2008, 19:27
CITAT (Netha @ 03-05-2008, 20:18)  Nya trådar och trådars längd har inget med seghet att göra. Så har iaf admin sagt när frågan varit uppe vid tidigare tillfällen. Du menar att det finns obegränsat med utrymme?det har jag svårt att tro på. men admin kan väll komma in och deltaga i tråden,men så tror inte jag att det sker, har inte sett någon admin här, finns det någon sådan?
CITAT (nykvistad @ 03-05-2008, 20:27)  Du menar att det finns obegränsat med utrymme?det har jag svårt att tro på. men admin kan väll komma in och deltaga i tråden,men så tror inte jag att det sker, har inte sett någon admin här, finns det någon sådan? Så klart admin finns och håller reda på hur forumet fungerar och gör allt de kan för att det ska fungera friktionsfritt. Men varken du eller jag har rätt att kräva att de ska finnas här 24/7 för att besvara våra frågor ... vi som nyttjar ett forum helt gratis.
nykvistad
03-05-2008, 19:41
CITAT (Netha @ 03-05-2008, 20:31)  Så klart admin finns och håller reda på hur forumet fungerar och gör allt de kan för att det ska fungera friktionsfritt. Men varken du eller jag har rätt att kräva att de ska finnas här 24/7 för att besvara våra frågor ... vi som nyttjar ett forum helt gratis. Men forumet fungerar ju inte som det borde, när dom flesta säjer att forumet är trögt!och forum som tar betalt kan väll inte anses som vanligt! jag har inte sett någon admin över huvudtaget här, och jag förstår inte vad du menar med den 24 juni?jag tycker att admin borde vara närvarande i forumet,naturligtvis så behöver admin inte bo på forumet.
*Stintan*
03-05-2008, 20:09
CITAT (nykvistad @ 03-05-2008, 20:41)  Men forumet fungerar ju inte som det borde, när dom flesta säjer att forumet är trögt!och forum som tar betalt kan väll inte anses som vanligt! jag har inte sett någon admin över huvudtaget här, och jag förstår inte vad du menar med den 24 juni?jag tycker att admin borde vara närvarande i forumet,naturligtvis så behöver admin inte bo på forumet. Den här omröstningen speglar ju bara lite hur det är på forumet. Det finns en massa människor som bara håller till i trädgårdsavdelningen och aldrig är i Småpratsavdelningen. Hur situationen är för domsyns ju inte här. Jag tänkte skicka resultatet av den här omröstningen till admin sedan men ännu har den ju inte varit uppe så många dagar. Netha menar att admin inte kan sitta på forumet dygnet runt men jag kan lova dig att dom är inne och kollar både nu och då. Du har inte varit medlem mer än en dryg månad så det är väl inte så konstigt att du inte märkt av admin. Om du nu är så hemskt missnöjd så har du precis som alla andra möjlighet att skicka ett mail eller PM till admin så får du garanterat svar. Jag vet att Gossen Ruda har mailat om detta men jag vet inte om någon annan har gjort det. Det är som sagt fritt fram för den som vill att göra det. Dessutom så finns det en avdelning som heter Forumteknik. Går man in där och tittar under Support så finns högst upp en tråd som heter "Synpunkter och förslag på förbättringar". Där går det mycket bra att skriva om man är missnöjd över något eller vill ha någon förändring.
Det är ju en himla tur att att man har en massa annat kul för sig den här årstiden, för här går ju knappt att vara pga all sirap som nån slängt ner på just Odlas forum...............jag blir bara sur Det finns ingen möjlighet att det skulle bero på uppkopplingen eller datorn eftersom det fungerar alldels utmärkt på alla andra ställen i cyberspace.........................................på återseende kära odlaiter edit: nån reklam har jag inte haft på länge
Anki på Öland
04-05-2008, 09:26
CITAT (Gillan @ 04-05-2008, 07:33)  ...........................nån reklam har jag inte haft på länge Kan det vara en ledtråd....... att det tar en himla massa "kraft" att ta bort reklamen???? Anki
Myosotis
04-05-2008, 10:37
NEJ!! Jag har ju reklamen kvar och det går trögt ändån!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|