Jag håller på med ett projekt som ser ut så här:
Längst fram är det ett stort "stenröse", ca 15x4 meter som består av stora stenar som sticker upp lite. Däremellan håller jag på och fyller upp med mer jord där jag planterar olika sorters gammeldags rosor och div tåliga perenner.
Bakom "stenröset är det en liten hassel-/granskog med stora stenblock. Jag har nu fällt en hel del träd så det har blivit som en skogsdunge som öppnar sig på ena sidan. Där växer redan massor av liljekonvaljer vilt och jag har tänkt plantera några storväxande rhododendron och div lundväxter.
Mitt problem är att som det är nu måste jag hoppa på stenarna i stenröset för att komma upp i skogen och därför har jag tänkt göra en stig som slingrar sig på var sida om stenröset upp i skogen. Vet bara inte vad jag ska göra stigen av. Jag har tänkt rensa mellan stenar och fylla upp med någonting. Stigen blir alltså smal och krokig.
Vad tycker ni jag ska fylla upp med som blir snyggt och naturligt. Och gärna inte för dyrt för det blir mycket stig!!!
Ingrid på Västkusten
18-08-2003, 13:41
Färsk bark !!!!!! Kanske markmatta åsså färskbark!
Markmatta ifrån Waterboys t ex. Färsk bark ifårn ett sågeri. Alternativt samma fast med grus då. Är det väldans smalt å krokigt är det kanske besvärligt med markmatta. I så fall röstar jag på färsk bark enbart!
Hälsar Ingrid
Tack Ingrid. Bark blir nog snyggt och smälter nog bra in i miljön. Det får lixom inte se för puttinuttigt och välordnat ut mitt i "oordningen" med stenblock och rufsiga växter.
Natursten är väl också ett alternativ. Lite mer arbetskrävande än bark, men håller ju längre också.
Ett annat som blir visuellt spännande på slingrande stenar är träkubb, dvs avsågade stockar i olika storlekar. Läggs i sättsand eller i vanlig sand.
Ingrid på Västkusten
18-08-2003, 14:43
Ja KUBB är kul men varning för att det blir såphalt på vintenr - iofs det blir det mesta - och vandrar man itne dit på vintern så - man kan smyga ner nån enstaka med hönsnät också ;-))
Hälsar Ingrid
Bark låter ju väldigt stilenligt i det här sammanhanget men hur mycket underhåll kräver det? D.v.s, hur ofta måste man fylla på/byta ut bark för att gången ska se fräsch och fin ut? Nån dom har erfarenhet?
Ingrid på Västkusten
18-08-2003, 18:28
Färsk bark håller åtminstone tre år eller mera.
Hälsar ingrid
Varför inte efterlikna en skogsstig - gå ut i skogen och samla ihop barr och sånt under granar. Det blir ju inte så mycket så du kanske måste grunda med bark eller flis under. Helt klart den snyggaste stigen!
Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.