|
Whiskuchi
06-05-2008, 19:39
CITAT (Fru fet @ 06-05-2008, 19:53)  Av riktiga ogräs har jag kvickrot och snårvinda. Törs knappt utmana ödet med att skriva det men jag har ingen kirskål på tomten - för dålig jord kanske?
jenny Åh, vad jag är avundsjuk, jag vill också ha snårvinda!! Har till och med försökt plantera in den i en tidigare trädgård (när jag bodde hemma) men den tog sig inte. Tur för mig, antar jag.
Förutom kirskålen så tycker jag nog det värsta i landen är borstnejlika, har försökt i flera år att bli av men men lyckas inte, sprider sig överallt, liljekonvalj och praktlysning är inte dåliga heller Snurrig är jag, det är inte borstnejlika jag har utan såpnejlika
Kerstin E
06-05-2008, 20:00
Ja kirskål goes without saying, ju..... men som god utmanare: NÄSSLOR, hur man än försöker täcka in sig så nog fasen hittar de någon kvadratmillimeter bar hud att hämnas på när man försöker rensa bort dem? Är så frestad av både såpnejlika och praktlysing "på håll" - de är ju så vackra! Men får kanske inse att de är lite väl förtjusta i att bre ut sig.... Av de inte fullt lika traditionella vill jag nog lansera fläder - dyker upp på de mest otillgängliga platser över hela gården och växer som besatt när den väl satt fart. Men å andra sidan ger den ju vackra blommor och god saft, åtminstone!
Kirskål, maskros å knölklocka! Sedan är det mina egna sådder som spridit sig med åren som akleja, prästkrage, blåklint, myskmadra (blir galen på denna i rabatten....vaaarrffför satte jag den bland rosorna?? Den kväver alla andra växter men är svårt få bort pga rosorna som sticks!) Men jag klagar inte på de andra, det blir sååå fint med dom överallt! Tycker JAG! Naten... har jag knappt, men minns från min barndoms somrar en bekant som ofta bjöd på god nässelsoppa och hon blandade alltid i nate också... gott va de! Men kan man alltså äta Naten? (Jag lever ju...  ) ZaraP
Å, vilken bra tråd!  Jag ska plugga in hela nu när vi blivit med trädgård och ska börja anlägga vår första rabatt, och plantera in nytt i dom gamla så klart. Av ofrivilligt ogräs har vi framför allt haft lönn- och askskott. Vi har tagit bort ca 5-8 stycken av varje sort! Sen har vi en spireasort som sprider sig hejdlöst trots täckbarken. Den ska bort!
Krokodilen
08-05-2008, 16:27
Vår trädgård är en före detta sommarstugeträdgård. Det värsta ogräset av människa planterat är lila syréner. Helt hopplöst vad den sprider sig! Och inte verkar det särskilt lätt att bli av med heller.
Bland ogräs-ogräsen trodde jag att jag gått runt och plockat kirskål i ett par veckor nu. Men när jag googlar på den ser jag att det är det ju inte alls det. Det jag plockar bort är mycket mindre. Blommorna växer samlat i form av små bollar. Och bladen är en liten rosett i gräsmattan. Nån som kan säga vad det kan vara?
Grannen mitt över gatan har en vacker gul gräsmatta full med maskros.
Ophelia
10-05-2008, 13:44
Brännässlor när de kommer upp i rabatterna, nere vid komposten stör de inte så mycket. Men jag brukar göra illa mig en hel del när jag rensar ogräs och det är nässlor i rabatterna.
Oregano eller kungsmynta är hos mig ett veritabelt ogräs. Väldoftande ogräs....! En planta har blivit tusenfaldigat
CITAT (embees @ 10-05-2008, 17:54)  Oregano eller kungsmynta är hos mig ett veritabelt ogräs. Väldoftande ogräs....! En planta har blivit tusenfaldigat  Mmm, jag har samma problem, jag river bort och försöker att bli av med den men det går bara inte utan att riva upp hela rabatterna och det har jag ingen lust att göra... svär lite över hon som satte Kungsmyntan för 15 år sedan..
CITAT (Mollis @ 10-05-2008, 18:21)  Mmm, jag har samma problem, jag river bort och försöker att bli av med den men det går bara inte utan att riva upp hela rabatterna och det har jag ingen lust att göra... svär lite över hon som satte Kungsmyntan för 15 år sedan.. Jag har bara mig själv att svära över.....
Ezereht
11-05-2008, 13:26
CITAT (Gunilla T @ 03-05-2008, 18:22)  Bettis..gissar att det är Kungsljus du har i rabatterna.
Såpnejlika är nog bland det värsta man kan råka ut för. Efter många års krig tror jag att den äntligen är borta. Gratis tvättmedel? Citat: Decokten af sönderskurna roten loddrar sig som såpa, renar kläder, borttager flottfläckar och kan brukas til twätt.". snårvinda.. tror ni den är lika besvärlig här uppe? Hur blir den som ogräs? Hade funderat på att ha den som klättrare utmed en stolpe.
anne-li i olofstorp
11-05-2008, 21:08
Kirs, knölklocka, men dessutom parkslide och pilört
Ezereht
11-05-2008, 22:18
många ätbara ogräs.. Rotknölarna är ätbara och smakar rova och rädisa (knölklocka).
Här hemma är det helt klart revsmörblomman och maskrororna som busar mest med mig och i stugan slåss jag med snärjmåra och lupiner . Snärjmåran är fulast och mest ihärdig men jag tycker att lupinerna stör mest.De verkar kunna ta över helt.......
Kom på att jag förutom Kirskål har ett till elände, nån sorts perenn jag fick från en vännina (välmenande?), det har smala ganska oansenliga blad som skiftar lite i grått, ludna, och får små orange blommor på en lång stängel. blommorna blommar flera stycken samtidigt upp i toppen. Med lite fantasi kan det påminna om bortstnejlikor, men inte lika stora.
Har det i stort sett i varje rabatt nu, river bort allt jag hittar, men det hittar tillbaka lika snabbt.
Nu finns det tom i gräsmattan. Nån som vet vad det heter?
huskatt
12-05-2008, 05:53
NUMMER 1=kirskål,sen tror jag att det kanske kan vara lammöron som är gråa o sprider sig?Jag njuter av sommaren o rycker ogräs när det är mulet...
Rosmarin
13-05-2008, 09:33
Kirskål och maskrosor!!!
Sussgirl
13-05-2008, 09:42
Såpnejlika!! Men ganska fint ogräs men sprider sig snabbt. Maskrosor är jobbiga annars.
Åkervinda. Fick denna söta vita blomma för flera år sedan. Jag fick problem med rabatten att blommorna dog. Så läste jag att just den vindan stryper andra växter. Nu har jag försökt i flera år att bli av med den. Men den poppar upp som gubben ur lådan varje år. Jag sliter och sliter o gräver.
Jag har förutom Aklejan och Myntan också ett annat elände, smultron... om det finns en sort som heter "Smultron från helvetet" så är det den jag har
Whiskuchi
13-05-2008, 11:37
CITAT (Ezereht @ 11-05-2008, 14:26)  Gratis tvättmedel? Citat: Decokten af sönderskurna roten loddrar sig som såpa, renar kläder, borttager flottfläckar och kan brukas til twätt.". Tänkte samma sak, här importerar folk tvättnötter och så har de eget gratis tvättmedel i trädgården
Margith
13-05-2008, 12:26
Om vi pratar om sånt som är medvetet planterat och sen visat sig vara ett "ogräs" så är mina största hatobjekt: aspen och syrénerna. Jag avskyr dem, de skickar rotskott över hela tomten  För att inte tala om alla äckliga svampar Visst, jag vet att det finns de som skulle tycka att det vore fantastiskt att hitta smörsopp, Karl-Johan och champinjoner på tomten, men det är INTE jag Nån frågade om Snår/Åkervinda, jag har haft en Åkervinda nere vid stranden. Hur den kom dit har jag ingen aning om, men den överlevde inte vintern i z6. Jag höll lite koll på den eftersom jag tyckte att den var jättefin och nere vid stranden hade den fått bre ut sig hur den ville Hallon är ingen höjdare heller och även jag har smultron av sorten "smultron från h-vetet"  De har nu fått konkurrens av en tuva Såpnejlika. Det ska bli spännande att se vilken av dem som klarar sig bäst
Orkidétjuven
13-05-2008, 13:58
Vi har inget direkt ogräs, utom kanske lite kirs i ett av hörnen av tomten och ngn enstaka maskros och tistel på grusplanen annars så är det ganska bekymmersfritt. Skönt det.
Aqvakul
13-05-2008, 14:04
Tre K - Kirskål, kvickrot och knölklocka är inga favoriter precis.
Älskar Akleja, förstår inte att ni kan se det som ogräs.......
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2008, 15:04)  Tre K - Kirskål, kvickrot och knölklocka är inga favoriter precis.
Älskar Akleja, förstår inte att ni kan se det som ogräs....... Jamen kom hem till mig och kolla hur det är! Jag älskar också Akleja men herrejösses, den kommer upp precis överallt, och jag menar överallt!
"Ogräs": Akleja som nr 1, Daggkåpa nr 2!
rosa312
15-05-2008, 09:11
Kirskålen ger sig aldrig. Sedan vi grävde ur allt ur en rabatt så är det numera inte så mycket av den. Tack vare lov! Nässlor, eg inte så mycket men den ger sig aldrig o dessutom gör den ont. Hallon, hur är det möjligt? Tistlar, i den nya rabatten kommer den upp hela tiden, hatar eländet. Dessutom trivs den i ett hörn av tomten och jag tänker på barnen som springer omkring barfota det gör ju riktigt ont att trampa på dem  . Ska man gräva sig ner djupt som sjutton för att få upp den, eller finns det ngn slags "drottningrot" som ätit sig igenom hela landet och skjuter upp skott överallt?
Rosmarin
16-05-2008, 08:10
Smultron!!!
Eva i Höga
16-05-2008, 09:30
Kirskålen är otrolig att breda ut sig runt hela tomten, men klipper man av den, som jag gjort under buskar, ger den sig så småningom. Ska göra som Heda tipsade om: plantera praktlysing och storrams och hoppas på att kirskålen flyttar. Men den är ju så vacker när den blommar och man gör en härlig paj av de små späda bladen. Annars tycker jag nog hallon är det jobbigaste ogräset, vet inte riktigt vad jag ska göra med det, rycker och drar jämt och ständigt, men det kommer bara nytt.
Vintergröna
16-05-2008, 12:12
Hallå alla, är ganska oerfaren i forumet, men i min sommarstugeträdgård växer så lite att vi har knappt ogräs. Inget kirskål eller nässlor och inte så himla många maskrosor. Praktlysing satte jag häromåret, 7 plantor, alla är borta idag, åkersorken mumsade i sig dem tror jag. Blåklint som andra har problem med sådde jag förra året och de vajade så fint på kajkanten bredvid prästkragarna tills en morgon de var nerbetade. Hallon vill inte heller ta sig. Så själv siktar jag alltid på perenner som i min perennbok går under rubriken "nästan ogräs", såsom praktlysing men inte ens det funkar! Jag skulle gladeligen se praktlysing och såpnejlika bre ut sig överallt, det gör inget, finns inte så mycket att döda, bara något blommar är jag nöjd, dessutom tycker jag om vildvuxna rabatter. Men för den som har exklusiva och välartade rabatter med ömtåliga plantor förstår jag att det kan vara besvärligt, men jag tar mer era inlägg som tips!  Ska nog sikta på ett gäng aklejor kanske! Såpnejlika vill jag faktiskt ha på allvar, men har aldrig hittat plantor av det. Mynta förstår jag kan vara ogräs. Hade det i kruka förra sommaren och satte ner det i rabatten för att övervintra, redan tidigit på våren fanns det mynta lite överallt. Fast det gör mig helnöjd enligt principen "kolla, något som lever". Men om jag ska utnämna mitt värsta ogräs så är det absolut vanligt gräs som växer överallt utom i gräsmattan, såklart.
Vintergröna om du verkligen vill ha såpnejlia, tänk dig noooga för  , så PM:a mig din adress så skickar jag plantor till dig. Försöker själv rensa bort "ogräset"
Revsmörblomma! Avskyr eländet.
Majjijann
16-05-2008, 12:58
Kirskål. Ohotat det värsta jag har. Hade ett syrensnår som jag rensade ur och fick ett par trevliga buskar kvar. Eftersom marken såg så tråkig ut under och för att slippa små syrenskott ur marken gjorde vi en liten stensättning. Lade stoora stenbumlingar som kant runt och fyllde på med lite överblivet grus i. 1-2 dm grus borde väl räcka... Men icke. Om man går dit och rensar ser det trevligt ut resten av dagen, men dagen efter tittar de små gröna fram igen. Finns det något sätt att få bort det??
hobbe 00
16-05-2008, 13:13
Kvickrot, åkertistel och revsmörblomma...+ andra lättare utrotade ogräs som frodas i min trädgård!!
FixaIgenväxtTrädgård
21-06-2008, 22:35
Parkslide, kirskål, knölklocka, åbrodd, revsmörblomma, våtarv, åsså en förfärlig (som om inte de flesta tidigare är det) ljust grön, tunnbladig men rätt stora blad, marktäckargrej som får rätt fula blå blommor på en meterlång stjälk. Sen verkar gulplister och liljekonvalj och gräs vara påträngande också. nr ett i mitt utrotningsförsök är parksliden, jag har den mitt i gräsmattan och vill absolut inte ha den ut i angränsande skog för då finns inget mer än den där sen. Under tre år utan mer bekämpning än gräsklipparen har den nu brett ut sig på ca trettio m2. Jag har en vass spade, minsta blad grävs upp, jag pillar fram roten i grävda klumpen och lägger undan för dödsterror, känner efter i gropen, finns där en rot så gräver jag vidare och drar upp. Efter två veckor börjar jag om eftersom de poppar upp igen, men jag ska banne mig förta den satan och parksliden ska utrotas från denna jord, tur för mig den inte är stenig. Sen när vintern kommer så ska min besatthet sakta rinna av mig, jag ska stilla mig, finna julefrid, äta en semla och sen, nästa vår, när de kommer upp igen, då tar det fart igen bort ska den. Återkommer när jag ger mig på tror den ljusgröna eller kirskålen. som då blir ett av årets ytterligare projekt. besatt
Biggan_
21-06-2008, 22:54
Grannens syrener slår skott i vårt grönsaksland!  Hoppas att våra hallonskott vandrar in till honom!
Madeleine1
22-06-2008, 15:31
Smultron!?! De håller på att ta över min slänt. Dyker upp både här och där och sprider sig med minst 100 km/h. (Känns det som...  ) Jag sliter och drar vartenda år för att försöka mota undan dem. Annars är det kvickrot som är min värsta fiende. Jag trodde att jag hade lyckats få bort dem från slänten ovan, men nu börjar de dyka upp igen. Räcker med en ynka rotbit för att de ska sprida sig. Urk och tvi.
henriks
22-06-2008, 19:26
I trädgården är absolut kirskålen nummer ett
Annars har vi en hel del ängs och hagmarker här omkring där vi sedan många år fört en hård kamp mot tistlar, björnloka, brännnässlor och tuvtåtel. Kampen mot Björnlokan är vunnen, och tistlarna har minskat radikalt sedan vi började plocka blommor och ELDA upp dem i pannan (säckvis)
Men nässlorna och tuvtåtel... vad gör man? tillbringar hundratals timmar varje år med grästrimmer modell röjsåg, men NÄ, det hjälper bara för stunden, skulle behöva gå över hagarna 4-5 gånger per säsong, men det hinner man ju inte med när man sitter på odla hela dagarna!
TantGredelin
22-06-2008, 19:53
CITAT (Whiskuchi @ 06-05-2008, 20:39)  Åh, vad jag är avundsjuk, jag vill också ha snårvinda!! Har till och med försökt plantera in den i en tidigare trädgård (när jag bodde hemma) men den tog sig inte. Tur för mig, antar jag.  Jag har SVÅRVINDA överallt och det är helt och hållet mitt eget fel. Helt ointresserad och okunnig skaffade jag ett hus med en tomt att träna hundar på, möjligen spela badminton och krocket. En sommardag upptäckte jag att det här och där dök upp en skir och vacker slinga med rosa klockformade blommor. Jag blev verkligen glad! Räddade några undan hundarnas krafsande. Tog bilder av dem. Beskrev dem för vänner som för sina liv inte visste vad det var för underskön växt. (Vi talar om tiden F.G., Före Google, alltså, jodå, ungdomar, det har funnits en sådan tid, det var inte lätt, men det fick gå.) Efter ett par år med hundtomten BLEV jag intresserad av trädgård. Ja, ni förstår resten. Dom slingrar tappert runt varje perenn, i varje buske, mellan potatisstånden... Värst av det värsta - och helt mitt fel!
TantGredelin
22-06-2008, 19:59
CITAT (Ezereht @ 11-05-2008, 14:26)  snårvinda.. tror ni den är lika besvärlig här uppe? Hur blir den som ogräs? Hade funderat på att ha den som klättrare utmed en stolpe. Du kan få några rötter av mej! Eller ännu bättre, du kan få ALLA mina gratis om du kommer och hämtar!
Anna i Åkarp
23-06-2008, 07:11
Så här en bit in på säsongen måste jag revidera mitt tidigare svar. Förra året var maskrosorna mitt värsta ogräs, nu är det prästkragar och praktlysing som invaderar rabatterna. Och så naten då. Trots mitt storstilade försök att hålla efter har jag nu trasselmattor av nate på en hel del ställen. Suck ...
Platinum
23-06-2008, 11:44
Detta är onekligen det värsta ogräset som tidigare ägare planterat i vår trädgård. Vad det heter vet jag inte men sprider sig som en löpeld om det inte hålls efter.
mamamaggan
23-06-2008, 12:54
Visst är väl det där vallört?
Har själv sådana och hos mig sprider den sig måttligt så du har väl bra miljö för den.
sqrulan
23-06-2008, 12:55
Det är vallört Platinum!
Platinum
23-06-2008, 13:03
CITAT (sqrulan @ 23-06-2008, 13:55)  Det är vallört Platinum!  Aha är det så den heter. Nån gammal kulturväxt kan tänkas? Vacker när den blommar förvisso, men ett intensivt jobbigt jobb för att hålla beståndet i schack.
sqrulan
23-06-2008, 13:14
Jag planterade vallört i min rabatt för några år sedan,jag trodde att det var kungsljus.Ack,vad jag lurade mej själv som jag har kämpat för att få bort den. Den är ju jätte fin om man kan sätta den nånstans där den får härja fritt men i rabatten var det ett elände. Hos mej är det något som vi kallar för saltblad som är mitt värsta ogräs sedan så är det hallonskott,tistlar,revsmörblomma. Höll på att glömma myntan som jag planterade och var så glad över för några år sedan,nu är jag inte lika glad längre. Maskrosor i gräsmattan är inte kul,dom hukar sig för klipparen och då man är färdig så reser dom sig upp hela eller halshuggna!
CITAT (Ezereht @ 11-05-2008, 14:26)  snårvinda.. tror ni den är lika besvärlig här uppe? Hur blir den som ogräs? Hade funderat på att ha den som klättrare utmed en stolpe. Skitjobbig även "här uppe". passa dej för den!  Det finns betydligt mer hanterbara klättrare än den att välja på. Jag skulle ha valt humle i stället. Några av mina värsta ogräs: Daggkåpa, Praktbetonika, Vallört, hallon, malört, revsmörblomma. Min stora fina grästuva Carex pendula - Hängstarr är jättefin men.... den frösår sig nåt så förtvivlat! Prydnadsgräs som är så "rätt" just nu - men jag tror att det är en ganska snabbt övergående trend - när grässorterna tagit över rabatt efter rabatt...
vilda-tomten
26-06-2008, 15:05
Gullregn och lönn!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|